Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Tinsku, taas ajossa, Flex Fuel päivitystä, toimii…

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 146)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #140078

    Hei Yasu!

    Tsekkauslista Ruotsin retkelle: Visakortti
    Hammasharja

    Ite ehkä joutuu jotain muutakin ottamaan kun Kamiinalla lähtee…
    Italian retkelle yx ukko (ei Jasu) ei ottanu edes pitkiä housuja, nyt ehkä joutuu…..

    t: Pertsa

    #140079

    Jasulle onnittelut sinnikkyydestä ja ei kun Ruotsiin,, näämmä siellä,, huomenna me menemmä rajasta yli ja sitten etelään…
    😀 ➡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140080

    Juu en vastannut tekstiviestiin, koska tiesin vaeltavani tänne, joten ONNEKSI OLKOON! näin foorumin kautta. Nyt katkeaa se pitkä kovakatolla ajeltu taival 😀 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140081
    txk

    Hienoa!!!
    Ruotsissa tavattaneen.

    #140082

    Ruåtsissa käyty, jälleen kotona, ilman suurempia ongelmia reissussa. Heti Ruotsiin saapuessa bensapunpun ja kaasarin välinen bensaletku vaihtoon alkaneen tihkuamisen takia, viimeinenkin letkunpätkä bensahanalta pumpulle vaihtui sitten Ruotsin puolella varmuuden vuoksi. Lataussäätimestä loppui ajoittain elämä, aina pitempään tehokkaamman latauksen yhteydessä, tästäkin syypää löydettiin Hügon sisältä.

    Kulutus oli alkumatkasta huikea 12l/100km (täysillä kohti Auraa, keskinopeus satasen pinnassa), letkassa ajellen kulutus oli jossain 8-10l/100km (keskinopeuden ollessa n. 27km/h), kunnes leirissä suoritetun kaasarin purkamisen, puhdistuksen ja kiihdytyspumpun poistamisen jälkeen kulutus putosi kutosen pintaan… Öljyäkin alkuun meni ihan reilusti, pääasiassa näytti tiputtelevan, mutta tämänkin väheni ajan mittaan…

    Muuten reissussa sitten olikin remonttia, erääseen Wanhukseen sitä tehtiinkin sitten ihan urakalla. Vanhuksella liikkuneet kokivat ensimmäisen moottoririkon pari päivää ennen lähtöä. matkalla irtosi öljynpaineen sätöpalikat jonnekin Oriveden maastoon, matkalla taistelua mystisen käyntihäiriön kanssa (syitä löydettiin mm. “puoli päivää myöhäisestä” sytytyksestä, laihasta seoksesta ja huonosta tulpasta), sekä toisesta moottoririkosta Affenanmaalla… “Huoltoautona” olleesta ratsunista sitten hävisi lataus jossain vaiheessa paluumatkaa, paluumatkalle mukaan tulleeseen WanhusTiinaan ei remonttia tarvinnutkaan tehdä kuten ei myöskään koko matkan mukanammen vaikuttaneeseen kutoseenkaan.

    Kiitokset Kiltakapteenillemme lataussäätimestä, se toimii enimmäkseen. Palautan sen jossain vaiheessa. Iso kiitos myös Kailalle. ilman rahallista apuasi olisimme ilmeisesti huomattavasti pitempään Ahvenanmaan saaristossa… 😳

    Hyvä oli reissu, lähes suoraan katsastuksesta 1500km:n reissulle lähteneenä..!

    #140083

    Mailmankokous lusittu. Tuusulasta Kajaanin Bluesin kautta Haaparantaan ja sieltä reittiä Arvidsjaur – Mo i Rana – Trondheim. Norjalaiset harrastivat laillistettua ryöstöä. Trondheimissa tuomikirkkoon pääsy olisi maksanut 50 NOK. Ilmoitin kaapuun pukeutuneelle neitoselle, ettei muualla suuressa mailmassakaan makseta kirkkoon pääsystä. Tyttö kertoi, että rukoileiminen on ilmaista. En halunnut esittää tekopyhää joten sanoin “Tack och hej”. Trondheimin kaupunkiin meno/paluu 70 NOK tunneli- ja tiemaksuja.
    Ruotsi on edelleen melko edullinen maa matkustaa. Viikko mailmankokous- leirissä hyvä kokemus. Ruotsalaiset ovat kovia diskuteeraamaan. Kokouksia 3 kpl päivässä. Me olimme kartturini Jukan kanssa 3 päivää hommissa ennen tapahtumaa. Ihan hyvä kokemus. Nyt jälleen töissä.

    #140084

    Reissu tuli tehtyä Haaparannan kautta ilman mitään kommelluksia,,, reilu 2000 tuhatta kilometriä.. Sisä maata 45:sta alas ja E4:sta takasin.. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140085

    Tämänhetkinen tilanne, kotiin päästy, uutta intoa on joten pitää ehkä jotain toteuttaa mitä ei ehtinyt ennen reissua aikaansaada..:

    [/quote]

    Ja nyt takaisin talliin, omavalmisteista kärjetönä asentamaan ja ehkä kaasuttimenpoisto-operaatiotakin kokeilemaan…

    #140086

    Kärjettömän sytkän paikalleen asennettua sain, näyttääpi siis tältä se..:


    Keulasta muutama peltiosa pois jossa sekaan asentaja sopii,


    Tänne siis kärkirasian tilalle uutta juttua tulossa on…


    Keskipakosäätäjän jouset jätetään tässä sovelluksessa paikoilleen.


    Tällaiset palikat kärkien tilalle asettuu. Osat ovat peräisin Lada Samarasta, eivätkä purkaamolla maksaneet juuri paljoakaan. Huvittavaa on se että joka osassa lukee Made in U.S.A


    Hall-anturi tarkemmassa syynissä.


    Sakaralevystä pitää ottaa pari sakaraa pois, jotta kipunoita oikea määrä tulisi. Hieman eri asentoon olisi pitänyt kiinnittää se, nyt kärkirasian asento on turhan vinossa-häiritsee asentajan mielenrauhaa…


    Merkkivalonkin tälläsin, näyttää valoa kun “kärjet” on kiinni…


    Sinne se sytytyksen tehomoduli asettui. Jossain vaiheessa pitänee selvitellä omankin kulkimen sähköjä, nyt näitä on vain rakennettu ja lisäilty ja sen kyllä huomaa… Kaikkea tarpeellista on vuosien mittaan lisätty, mm. varashälytin joka ohjaa keskuslukkoa, kahdennetuille ajovaloille releet yms muuta hauskaa…

    #140087

    Hieman oli jarrut jumissa, tätä se käytön puute aiheuttaa… Ihmettelin kun Ruotsia kohti lähtiessä oli jarrupaloissa pintaa 4-6mm palasta riippuen, nyt reissusta palatessa oli yksi pala käytännössä metallilla ja parhaassakin oli pintaa alle 3mm… Ja sit hieman pintaruostetta kerryttäneet levyt, nehän suorastaan leikkaa jarrupalaa… Mut onpahan nyt kiiltävät levyt..!


    Pientä herkistelyä männät vaatii, eivätten meinanneet poistua satuloista pois…


    Ja sit piti tehdä työkalu jotta saa satulanpuolikkaasta männän “hallitusti” pois (joo. jos olisi ilmannut jarrun ennen polkemista niin ei olisi männät lentäneet muutamaa metriä irrotessaan). Ja joku muu ennen minua oli nuo männässä näkyvät jäljet aikaansaanut, olisiko jo aiemminkin hieman takkuilleet..? Nyt putsauksen jälkeen liikkuivat sormivoimin suuntaan ja toiseen…

    Käyttövoimana tässä irroitusmetodissa on jarrupääsylinteri. joka on edelleen kiinni Tinskussa. Tallin varastoista löytyneellä BX:n putkella saattoi tuoda jumituksen kohteen näkösämmälle jossa osien irroittelu toisistaan tapahtua saattoi. Kokeilin kyllä ensin paineilmalla, mutta ei 8barin paine riittänyt edes alkuun, nestettä käyttäen sai ihan tosissaan välillä painaa ennenkuin mitään liikettä männässä tapahtui..! Ja silti oli pari viikkoa sitten katsastuksessa setän mielestä hyvän oloiset jarruttimet…

    #140088

    :D:D Oliko nää nyt ne jarrut mitkä oli Dot-4 nesteellä ja lhm kumeilla?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140089

    @Akaile wrote:

    :D:D Oliko nää nyt ne jarrut mitkä oli Dot-4 nesteellä ja lhm kumeilla?

    Ei, vaan LHM-nesteellä olevat LHM-jarrut joissa on Dot-4 nesteelle tarkoitetut takasylinterit, joissa on vieläpä ollut alkuun Dot-4 nestettä… Ovat olleet LHM-kylvyssä jo kymmenisen vuotta…

    Miulla Dot-nelosta on vain kolmipyörässä… 🙄

    #140090

    Eikö heitä sivuttain lukkojarrutuksessa? Äidin sätkässä oli kymmenisen vuotta edessä levyt ja takana rumpujarrullisen sylinterit: Leikkiessä oli ihan hauska kun pystyi ns. heittämään käsijarrukäännöksen, mutta Jyväskylän keskustassa se ei sitten ollutkaan ihan niin kiva tehdä paniikkijarrutusta… 😀 Mitään ei tosin sattunut mutta näyttihän se tyhmältä kun rupes oleen perä naapurin kaistalla 😀 Nyttemmin on tuosta oppineena viisastuttu ja nykyisin on jo ihan sinne kuuluvat palikat.

    Luulen, että siitä tulee majorkatastrooffe jos laittaa lhm järjestelmään sitä dot-4:sta…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140091

    Juurikin mainitsemallasi tavalla saa jännästi turvonneita tiivisteitä aikaiseksi, on kokeiltu… ja samaa ilmiötä saa joihinkin Dot–4 nesteen kumeihin LHM:llä…

    Lukkojarrutuksessahan on aivan se ja sama minkälaiset jarrutasapainot on, kun kaikki pyörät ovat lukossa..! Tarkoittanet kovaa jarrutusta, siinä lukkiutumisen rajoilla..? En ole huomannut että takapää ennen etupäätä menisi lukkoon, edes talvella, eikä eilen irtosoralla testatessa… Olisko äitees sätkässä ollut jotain vikaa etujarruissa, öljyn kyllästämät palat/levyt, em. tavalla jumittavat männät tms..? Leikkimään tälläkin kyllä pystyy, mutta vain vedättäessä ja leikkiessä vasemman jalan jarrutuksella…

    #140092

    Öljyä saattoi hyvinkin olla, mutta muistamani mukaan ne takajarrut oli kyllä ärhäkät muutoinkin. Siis koko se systeemihän oli niin että siinä on se nelkun jarrupääsylinteri, dot-4 neste ja levyt eessä. Eli voi olla merkitystä silläkin siihen jarrutasapainoon, että mikä jarrupääsylinteri on käytössä. Tällä nelkun sylinterillä poljin tulee todella ylös ja jarrutus alkaa heti..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 146)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.