Tämä aihe sisältää 31 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi jiipee jiipee 10.2.2018 klo 19:34.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #241865
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Tähän topiikkiin kaikki suomenkielinen Raid 4 Arctic Ducks keskustelu.

    This topic is only Finnish discussion, there is own topic for English discussion https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/raid-4-arctic-ducks-only-english-vain-englanniksi/

    #241992
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Osallistumismaksu laskut on lähetetty sähköpostitse Holvi-palvelun kautta. Muista maksaa lasku ennen 21.7.2017 vahvistaaksesi osallistumisesi raidille.

    #242019
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Pakko mainita, koska tää huvittaa mua; vaimoke ei ole koskaan ollut yhtä innoissaan lähdössä rättärillä pakkaseen! Tämä siis kuultuaan tästä hyväksynnästä reissulle.

    Taustoina mainittakoon, että kun ruettiin seurustelemaan niin ensimmäisenä jouluna siirsin superia Keski-Suomeen talviseisontaan ja sille matkalle sattui -15-20-kelit. Oli niin hemmetin kylmä, että sitä vaan yritti ajaa nopeasti, ettei jäätyisi niin pahasti. Huomattiin kuitenkin, että jos ajoi yli 110km/h niin tuulilasi rupesi jäätymään sisäpuolelta umpeen! 😀 Noh, onneksi nyt ollaan lähdössä lämpöisemällä kulkimella liikenteeseen…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #242029
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Täällä ei avopuoliso innostunut reissusta, mutta onneksi ystäväpiiristä löytyy kuljettaja seikkailuun.

    #242075
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Ilmoittautumislista sivulla on hieman päivityksiä. Osallistuja listaan on merkitty vihreälle ne jotka ovat maksaneet osallistumismaksun ja näin vahvistaneet osallistumisensa.

    Participants – Raid 4 Arctic Ducks – Osanottajat

    #242385
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Onko kenelläkään mitään sitä vastaan, jos kirjaan lontooksi tuonne enklantipuolelle kuvalliset ohjeet tehostetuista lämmönvaihtajista?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #242387
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Sätkän lämmöneristys on tulossa varsinaiselle raid sivustolle. Juttusi voisi laittaa myös varsinaiselle sivustolle jos sen saisi sekä suomen että englannin kielellä. Sieltä se päätyy uutiskirje jakeluna kaikille.

    #242605
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Osanottaja listaan on tullut muutamia muutoksia peruutuksista johtuen, tsekkaa https://www.2cv.fi/participants-raid-4-arctic-ducks-osanottajat/

    #242949
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Päivittelin tuossa alkuperäistä Raid Laponie sätkän valmistautumisohjetta pakkas raidille. Aloin tuossa miettimään että onko tuo jäänestoaineen lisääminen tankkiin ns. vanhentunut tieto nykyisillä (liian paljon) alkoholia sisältävillä bensoilla.

    Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia kaasuttimen jäätymisen kanssa, vaikka paljon ajeltu juuri aroilla lähellä nollaa olevilla keleillä.

    Mitä mieltä muut on?

    #242958
    Matti Lampila
    Matti Lampila
    Ylläpitäjä

    En yleisesti lähtisi käskemällä lisäämään juurikin tuon alkoholin jo ollessa osa nykybensaa.

    #244525
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    ”There is a lot of difference in starter motors. Some like Iskra & Femsa seem to take a lot of power, but do not turn properly (or at all) in cold. Therefore the voltage gets very low during starting and ignition will be poor as well. To our experience Ducellier (Valeo) and Paris Rhone work better.”

    Tämä yo. ei pidä kauttaaltaan paikkaansa. Ongelma ei ole Iskran tai Femsan starteissa, vaan surkeissa alkuperäisissä startin ja akun välisissä kaapeleissa. 25-35 neliömillin kaapelia kunnon liitoksilla akun ja startin väliin ja pyörii ihan varmasti kovassakin pakkasessa riittävästi. Alkuperäinen kaapeli taitaa olla siellä 6-8 neliömillin paikkeella. Päinvastoin, uudet Valeon-startit ovat luonnostaan laiskoja pyörittelemään ja siihen kun lisätään pakkasen tuoma jäykkyys niin voi olla, että jää käynnistymättä.

    Ts. totta on, että Iskra tai Femsa saattaa haukata enemmän virtaa, mutta pakkasella siitä virrasta iso osa kuluu huonoihin kaapeleihin.

    Niin ja tuota 80-100 asteen lämpötilasuositusta moottorilämmöksi en pidä hyvänä ideana: 80 asteen jälkeen öljynpaine lähtee romahtamaan, vaikka öljy sikäli toimii paremmin tuon lämmön jälkeen. Siispä vanha ja väljä kone voi olla tykkäämättä, jos paineet romahtaa jo entisistä huonontuneista tasoista alaspäin. Jos ette usko, niin asentakaa öljynpainemittari ja tutkailkaa tilannetta.
    Edit. Ja tarkemmin luettuna siinähän suositellaan öl-anturia venttiilikoppaan, joka myöskin pitäisi huomioida lämpösuosituksessa: Lohko versus venttiilikoppaöljynlämpö ei ole yksi ja sama asia. Kyllä näistä on sen verran täälläkin foorumilla keskusteltu…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #244534
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Mielenkiintoisia pointeja, joista minulla ei ole kokemuksia kuin muutamasta kohdasta. Kerrottakoon aluksi, että artikkeli perustuu aiempien Raid Laponie järjestäjien kokemuksiin ja näillä ohjeilla kaikki on tietääkseni pohjoiseeen päässyt ja vielä kotiinkin. Artikkelin on työstänyt 10x Raid Laponie kävijäryhmä, vai onko jopa yksin Iso-Jukka. Todella arvokasta ja tärkeää tietoa ainakin keskieurooppalaisille ja miksei myös meille vähemmän kokeneille, kiitos Raid Laponie komitealle.

    Sen verran starteista ja talviajosta, että minulla on kokemuksia Paris-Rhonestä ja Burtonin valikoimassa olevasta Valeo kopiosta. Tuo Valeo kopio kuulostaa laiskalta, koska toimintaperiaate on erilainen. Tuossa on pieni nopeakierroksinen sähkömoottori ja alennusvaihde. Hassusta äänestä huolimatta tuo nopeakierroksinen valeo kopio pyörittää pakkasella paremmin kuin vanha Paris-Rhone. Kaapeloinnin uusin jo ennen startin vaihtoa.

    Öljynlämpötilasta sen verran, että mittauspaikalla on varmasti melkoinen merkitys, mutta jos mittari on asennettu jo kesäkeleillä, voi tavoitelämpötilan aina suhteuttaa siihen. Itse ”kuulostelen” Herttan käyntilämpötilaa 123 Tune+ lämpötilaan. Tiedän mikä se on kesällä ja samaa voi yritellä tavoitella talvella, niin ei olla paljoa pielessä.

    Minun tietoni mukaan nykyöljyjen pumpattavuus säilyy hyvänä tuonne 120 asteeseen saakka ja sitä ei ole mahdollista sätkässä kovalla pakkasella saavuttaa. Ei ainakaan ilman että hitsaa koko pohjan umpeen ja puhaltaa konehuoneen täyteen puhallusvillaa.

    #244536
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Minun tietoni mukaan nykyöljyjen pumpattavuus säilyy hyvänä tuonne 120 asteeseen saakka ja sitä ei ole mahdollista sätkässä kovalla pakkasella saavuttaa. Ei ainakaan ilman että hitsaa koko pohjan umpeen ja puhaltaa konehuoneen täyteen puhallusvillaa.

    Kyse ei ole öljyn pumppautuvuudesta, vaan sätkän öljynpainejärjestelmästä. Esim. 602cc ja 652cc koneiden järjestelmä on erilainen; visa sietää paineen säilyvyyden puolesta kuumempia lämpötiloja. Jos paine putoaa merkittävästi, voi olla että esim. kansille asti ei tule riittävästi öljyä ja jokainen tietää mitä tapahtuu, jos venttiilikoneisto ”leipoo kiinni”.

    Omassa Tunessani n. 60 asteen näyttämä tarkoittaa öljynsuotimen alta mitattuna 80 asteen öljynlämpöä noin suurinpiirtein.

    Tarkoitukseni ei ole kritisoida vanhan tai uuden ryhmän luomaa ohjeistoa, vaan nimenomaan kyse on myös teidän edusta, ettei järjestäjäorganisaatiota voida alkaa syyttelemään ”kylmien olosuhteiden konerikoista” yms. harhaanjohtavan ohjeistuksen osalta. Hetkellinen korkeampi lämpötila tuskin rikkoo mitään, mutta pitkäaikaisena rasitteena vanhalle väljähkölle koneelle se voi olla liikaa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #244683

    kari80
    Osallistuja

    ..starttimootoriksi suosittelen 6v vetostarttia..helppo asentaa ja pyörittää riittävästi..
    kyllä kestää jos joku epäilee.

    #247441

    elamanmatkaaja
    Osallistuja

    Kommentti keularitilän maski peittäminen ja pohjan aukon pellitys ja lisänä öljylauhduttimen takana peltipala (menee sinne pystyripojen väliin) joka vähentää läpivirtausta olivat toimiva ratkaisu -90 luvun työmatka-ajossa Torniossa 15-25 asteen pakkasissa. Lohkolämmitin pohjarimoissa tai sisäpuhallin moottoritilaan 2 tunniksi yli 20 asteen pakkasessa helpotti käynnistymistä. Kerran unohtui toi esilämmitys ja silloin sankollinen kuumaa vettä valutin lohkojen päälle. Akku ja sähköpuoli piti tietenkin olla kunnossa. Haalari oli hyvä ajovaruste ja helppo riisua työpaikalla. Tv Kari Martikainen. Työmatka oli vain 15 km yhteen suuntaan.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 32)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.