Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 20.9.2018 klo 12:15.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #256045
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Olen rakentanut koneen ja ajanut sillä nyt noin 800km.
    Kone tössäytteli varsinkin moottorijarrutuksen jälkeen runsaasti sinistä savua. Avasin tulpat ja havaitsin kuskin puoleisen tulpan karstoittuneen jo tuon 800 km jälkeen apukuskin puoli oli siisti ja kuiva.
    No menin testaamaan Hy-Rin jakarin luokse puristukset. Kummallakin puolella oli noin 15 eli tosi hyvät.
    Arveltiin ettei noilla puristuksilla ja tasan kumpikin puoli voi olla männän renkaissa vikaa.
    Ajateltiin sit irrottaa kuskinpuoleinen kansi, joka olikin aivan öljyssä imupuolen kanavaa myöten ja ventiilinlautasissa jo karstaa.
    Vaihdettiin tuosta vanhasta noin 20000km kunnostuksen jälkeen ajetusta koneesta kansi jossa öljy polttoaine ongelmaa ei ollut.
    Sinisen savun muodostus kyllä pieneni mutta mielestäni ei loppunut kokonaan.
    Vaihdon jälkeen olen ajanut noin 25km ja kun katsoin tuota kuskinpuoleinen tulppaa niin se on edelleen kostea.

    Kysymys kuuluukin voiko männän renkaissa olla öljyvuotoa vaikka puristukset hyvät vai mistä vielä voisi öljy kulkeutua vain toiselle sylinterille?

    #256047
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kun asensit männänrenkaat niin katsoitko, etteivät ne halkiot ole linjassa toisiinsa nähden? Tämä on sikäli kaukaa haettu, mutta mahdollinen, jonka vuoksi männänrenkaiden halkiot pitäisi aina käännellä pois linjasta.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #256048
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    En edes katsonut niitä kun asensin, tulivat burttonilta ja laitoin paikoilleen purkamatta mäntää sylinteristä. Tämä jo kolmas burttonin setti mitä laitan ja kahdessa Ekassa ei ole ollut ongelmia.
    Eikö se vaikuttaisi puristuksiin jo linjassa olisi? Luulisi siitä karkaavan myös paine?

    #256050

    gustaf
    Osallistuja

    Ovatko kannet käyneet koneistamossa ja venttiilinohjurit vaihdettu? Ei ole ensimmäinen kerta kun holkitetut kannet vuotavat. Entä venttiilintiivisteiden kunto ja paikallaanolo?
    Burton ei taatusti takaa männänrenkaiden oikeaa asemointia, tarkistus ostajan vastuulla. Renkaat voivat olla jopa nurinpäin, heitetty vain uriinsa, takaa erinomaisesti renkaiden ehjänä pysymisen kuljetuksen aikana.

    #256060
    Matti Lampila
    Matti Lampila
    Ylläpitäjä

    Ainakin meille tulleissa Burtonin mäntä-putkisarjoissa on männänrenkaat irti männistä käärepaperissa.

    #256062

    Lasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Pari viikoa sitten avattiin kone, jossa oli samanlainen oljyvuoto kannessa. oljy tuli lapi huonosti istuvasta ja vinossa olevasta venttiilinvarren tiivisteesta. Istukan juureen oli palanut oikein kiinni oljyvana ja pakopuolen tiiviste oli ihan oljyssa.
    Toki siella oli myos ylempi mannanrengas poikki, mutta oljyvuoto ohjurista oli ilmeinen.
    Vaihdoimme uudet teflonit ja mannanrenkaat ja savutus lakkasi.
    Sori ei ole scandiaakkosia tassa koneessa, jolla kirjotan.
    Lasse

    #256064
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Kaikissa kolmessa big bore sarjassa ne on ollut paikoillaan ja ainakaan kahdessa edellisessä ei ole ongelmia ollut.

    Tuo mua askarruttaa et jos männän renkaissa olis häikkää niin voiko puristukset olla 15 ja tasan molemmissa sylinterissä vaikka vaan toisessa ongelmia?

    Pitää ajella hieman enemmän kun tuo 25km ja katsoa mitä tapahtuu.
    Tuo nyt asennettu kansi ollut koneistamossa ja ajettu noin 20tkm eikä ongelmia

    #256066
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    https://www.burton2cvparts.com/barrel-and-piston-set-big-bore-2cv6-652cc-91-77mm-p-5988.html?cPath=499_8024_8025

    The kit comes with the pistons and rings allready fitted.

    Eikös tuo tarkoita että männänrenkaat on asennettu valmiiksi?

    #256068
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Venttiilivaren tiivisteet rikkoutuvat helposti jos asennus tehdään väärin. Pitäisi laittaa niin, että ensin venttiili paikalleen. Joskus tiivisteiden mukana tulee suojaholkki, jolla varmistetaan, että venttiilivarressa olevat urat eivät vaurioita tiivistettä. Urien päälle voi myös laittaa ohutta teippiä siksi aikaa kun pujottaa tiivisteen paikalleen.

    #256070
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Venttiilivaren tiivisteet rikkoutuvat helposti jos asennus tehdään väärin. Pitäisi laittaa niin, että ensin venttiili paikalleen. Joskus tiivisteiden mukana tulee suojaholkki, jolla varmistetaan, että venttiilivarressa olevat urat eivät vaurioita tiivistettä. Urien päälle voi myös laittaa ohutta teippiä siksi aikaa kun pujottaa tiivisteen paikalleen.

    Ja eikös näitä ole myös kahta kokoa? Ainakin muistelen, että tätä jouduin joskus mittaamalla pähkäilemään.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #256072
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Mutta kun pointtina onkin nyt se että, vaihdoin jo tuon kannen ja se (uusi)kansi on koneistettu ja noin 20tkm ajettu toisella koneella ilman ongelmia. Kansi on siisti eikä yhtään karstoittuneen. Ei voi olla niin huonoa säkää et kun vaihdoin sen tuohon niin samantien ventiilinlautasissa tiiviste alkoi vuotaa??

    Kysymys onkin että voiko puristukset olla kohdallaan vaikka männän renkaat olisi rikki,väärinpäin, välit linjassa??
    No ei auta kun purkaa ja katsoa mikä sitä riivaa.
    Onneksi on ottaa tuosta vanhasta koneesta sylinteri/mäntä setti tilalle

    #256074
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Taas tää muokkaa noita kirjoituksia, mut kai siitä kumminkin ymmärtää mitä tarkoitan

    #256078
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Kyllä ne 15 puristukset hyviltä vaikuttaa. En tiedä tarkemmin miten tuo mekanismi toimii, jos linjassa olevilta männänrenkailta vuotaisi öljyä läpi. Ts. onko se jatkuvasti vai tippoja silloin tällöin ja toisaalta, miksei tuolloin myös puristuspainetta katoaisi…

    Ehkä sitä savua oleellisempaa on, että jatkat vielä hetken ajoa ja seuraat öljynkulutusta. Siellä voi olla nyt vanhojakin öljytippoja siten, että se sötsäyttelee savua silloin tällöin. Kuten olen useaan otteeseen todennut, sisäänajo huolella maltillisin kierroksin ja vähäisin vedätyksin ja se öljykulutus voi tänä aikana heitellä paljonkin. On saattanut mennä 0.5 L/200km, sitten päässyt seuraavalla 700km ja taas sen jälkeen mennytkin 4-500km puolikkaalla. Täysin ehjä kone vie mun kaasujalalla 0.5L / 2500-3500km. Vanhan 2cv-mekaanikon sanonta: ”Jos kone ei vie yhtään öljyä niin siinä on vikaa”, ja tämä on tosi, sillä silloin ylin männänrengas ei saa voitelua ja kiinnileikkautumisen vaara on suuri.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #256080
    Kilta 40
    Kilta 40
    Osallistuja

    Jos ja kun vielä purat sylinteriputket pois, mittaa, onko öljyisen puolen poraus pyöreä. Olen joskus törmännyt sylinteriin, joka oli mennyt jostain syystä soikeaksi. Se selittäisi ohivuodon.

    #256082
    Kilta 40
    Kilta 40
    Osallistuja

    Tosin tasaiset puristukset kummallakin puolella eivät tue tuota teoriaa…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.