Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Never-rusting story 2CV6/83

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 104)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #150556

    Ns. sanoin ja lähetin sytkän elektroniikka alan asiantuntijalle.
    No sieltähän se nero Jasu tuli kulman takaa ja laittoi vehkeet hetkessä kuntoon.
    Todella suuri hatun nosto ja kiitos sinnepäin. Killan el-pro iski taas ja löysi heti vian 😀

    Kivaa olisi jos tuosta wanhojen 123-sytkien tyyppi-viasta laitettaisiin johonkin nettiin
    muutaman kuvan kera, mutta en tiedä pitääkö valmistajalta tosiaan pyytää lupa. Yleensä kuvan copyright on kyllä kuvan ottajalla, ei kuvauksen kohteella.

    Anyhouuu..vielä kerran, kiitos Jasu 😀

    #150557

    No joo, laitellaan pari kuvatusta…


    Tuossa oli tämän tapauksen vika, punaisella ympyröitynä. Sellainen “kärpäsenkakka”, niitä ihania pintaliitospalikoita… Oli mielestäni “hieman” alimitoitettu tuohon paikkaan, tehonkeston kannalta tuo..?


    Tälläsin sit tilalle tuollaisen, tuon pitäisi kestää vaikka jäisi virrat päälle pitemmäksikin aikaa…

    Lämpenihän tuokin, kuten myös kytkinkomponentti, kun testatessa käytti H4-polttimoa jossa oli käytössä molemmat langat. Siis 115W, 12v syötöllä ihan törkeästi enemmän kuin suunnitellussa käytössä, ja hyvin kesti. Josko tuo nyt sitten käytössä kestäisi edes jotenkin..?

    Periaatteessa simppeli värkki, vaan se mikä tuossa sit maksaa onkin juuri se tuotteistus, suunnittelu, ja ennenkaikkea ohjelma siellä mikrokontrollerissa joka sitä sytytyshetkeä laskee.

    Tuosta viasta vielä sen verran, että olettaisin noiden alkusarjan (tuokin taisi sellainen olla?) vikojen olevan juurikin tuossa kyseisessä komponentissa… Ihan vaan ajatuksena, jos jollakin hyllyssä pölyyntyy, niin saattaisi olla todella pienellä vaivalla ehjättävissä..!

    #150558

    Eikö automaattinen virrankatkaisu pelannut?
    Alkusarjan ongelma oli tuon ison konkan pinnien irtoilu, uudemmat on ihan erinäköisiä sisältä. Tuo on tosi vanhaa tuotantoa.

    #150559

    Toimi, se pitää virtoja puolalla sen vajaan sekunnin viimeisestä anturitiedosta päällä. Yhtään pitemmäksi aikaa ei saanut härnättyä, vaikka miten yritti, aina katkaisi virrat.

    Vaan kyllä siinä lämpöä tulee kun virtaa sellainen kymmenisen ampeeria kulkee hentoisissa piirilevyn vedoissa, ja tuntui tuo kytkinkomponenttikin lämpenevän, se ei kuitenkaan ole mitenkään riskialttiin oloinen, vaan varsin asiallinen komponentti tuohon paikkaan.

    #150560

    Tuota, eikös ne vehkeet jäähy sitten kun ovat kiinni koneessa jossa moottorin käydessä ropeli puhaltaa ilmaa jäähdyttääkseen…

    #150561

    Periaatteessa kyllä, vaan entäpä sitten kun nuo kyseiset palikat ovat vain piirilevyssä kiinni, siis irti metallista, ja näitä ympäröivät vähän matkan päässä olevat metalliosat ovat noin sata-asteisia..? Sitten vielä jos on se kumilirpake mitä on uudemmissa malleissa puhallinkotelossa olemassa, niin eipä siinä juuri tuulenvirettä jäähdyttämässä käy…

    On siellä elektroniikalla ihan lämmintä…

    #150562

    Täytyy tuohon kansiosaan asentaa tuuletin – sellainen ihan pikkupikkupikkuinen tehopaketti… 😀

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #150563

    @Jalppis wrote:

    Minulla dementoitui 123:nen v.2008. Otin sähköpostilla yhtetyttä valmistajaan, jonka jälkeen lähetin kirjekuoressa 123:seni Hollantiin korjattavaksi. Parin viikon kuluttua ehjätty laite saapui postin välityksellä kotiin takuukorjattuna. Kustannukset itselle postikulut Hollantiin… (tämä siis vuonna 2008)

    Miulla on vieläkin talessa sähköpostiviesti Albertilta, jossa hän ilmoittaa näin:
    jos laitteessa on “valmistajasta” johtuva vika on takuu voimassa yli 100 000km jälkeenkin. Muusta syystä johtuvan vian korjaus kustantaa maksimissaan 50€.

    😯

    @Jalppis wrote:

    Just toissa päivänä laitoin uutta viestiä, kun kaapista löytyy reilu vuosi sitten dementoitunut 123 malli. Vastauksena sain osoitteen jonne lähettää laite vikaliitteen kera. Postitan sen ensviikolla ja kerron sitten miten kävi.

    @MikaVeee wrote:

    Mielettömän nätti satu Albertilta. Olisi todella upeaa jos tuo olisi totta….

    No niin. Niihän siinä sitten kävi…

    Posti toi tänään ehjätyn 123:sen kotiin! Saatteena kirje, jossa kerrotaan vian aiheutuneen ylijännitteestä. (tämän jo tiesinkin, koska laite rikkoontui viallisen startin heräte(?)johdon takia.)
    Kustannukset: postikulut kirjeestä Alankomaihin n.5€, korjauskulut valmistajalta 0€…
    Kehuivatpa vielä kirjeessään firmaansa hyväksi, kun eivät maksua halunneet 😆

    Lieneekö Ranskan kokouksen aikaan Albertilla ollut huono päivä tai sitten hän ei halunnut lomallaan töitä tehdä, niin kuin en minäkään halua…

    t: jalppis

    #150564

    Mulla on käynyt mielessä että oliko po. henkilö Albert? Niin erilaisen kuvan olen kaverista saanut. Aina on asiat hoituneet hienosti.

    #150565

    Moikka. Voin toki laittaa Albertista kuvan/videopätkän tänne mutta ketäpä se auttaisi saatikka muuttaisi asiaa miksikään. Mielestäni olisi parempi jos antaisimme asian olla.

    Minulla ei ole mitään henkilökohtaista häntä vastaan; joskus meillä kaikilla on huono päivämme.

    Jasulle voisi antaa pölllö peloton-palkinnon sytkärin korjaamisesta. Suuret kiitokset Jasulle !

    MikaVeee

    #150566

    Näin on, mulle on jäänyt miehestä oikein positiivinen kuva. 1998 sain häneltä testisarjan 123:n koeajoon Raid laponielle, johon osuikin passelit -44C lämpötilat. Hyvin pelasi silloin ja kirjoitin sen jälkeen aiheesta tuoreeltaan Nyytisiin. Valitettavasti tämäkään tuote ei ole 100 % luotettava vaikkei liikkuvia osia sisälläkään.

    Itselläni kukkuu keulilla kahdet 123:set, nomaali ja EVO. Yhdessä sätkässä oli lisäksi ostettaessa asennettuna tämä imitaatio Ngition (tms), toimii ok sekin. Jostain syystä sen kanssa piti sytystä säätää reilusti aikaiselle hyvän kaasunvastineen saamiseksi, mutta voi olla moottorikohtainen ilmiö. Yksilöitä kun tuntuvat olevan he.

    #150567

    Ehkä Albertilla oli huono päivä, tämän tapauksen puolestani saisi jo lopettaa.

    Ja sitten ilouutisiiin; Nyt Sytyttää !! Sätkä tuli postitse ja tosiaan
    Jasu sai ton sytkän toimimaan. Hurjan isot kiitokset ja kolminkertainen eläköön-huuto Jasulle !

    #150568

    Trallalaaa, kone on lähes kasassa ja huomenna käyn penkkien kimppuun ja teen niistä öh…niin hyvät kun osaan. Ehkä sen jälkeen jousien ja hapokas-osien paikannusta.

    #150569

    No niin, nyt sain vihdoinkin savut koneesta. Alkuperäiset 90tkm eivät tunnu missään, hoonautin kuitenkin pytyt ja laitoin mahlen männänrenkaat.

    Ja Itse olen kokeillut ngk:ta, bochia, ym ym tulppia, mutta tähän ranskalaiseen toimii paremmin kuin mikään muu; EYQUEM-tulpat. Suosittelen kokeilemaan. Tulpanjohtohen vaihto auttoi kummasti ajossa nykimiseen (johdot olivat alkuperäiset).

    Ja SUURI KIITOS Jasulle joka korjasi järjettömän hollantilaisen tekemän räpellyksen elikkä siis 123-sytytyksen, nyt se pelaa taas kuin enkeli. ***KIITOKSET JASULLE*** 😀

    #150570

    Jasun korjaama 123-sytkä toimii edelleen hyvin, testiajoja on reilusti suoritettu.

    Lisää rosterinippeleitä masenneltu.

    Vehjes katsastettu, tosin päästöjen kanssa meinasi olla onkelmia.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 104)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.