Tämä aihe sisältää 137 vastaukset, 29 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Avatar et 20.3.2019 klo 08:22.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 138)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #254647
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Mulla on 123 tube, pitääkö siinäkin tuota käyrää vaihtaa? Miten tuo ennakko säädetään myöhemmäksi? Kun valo syttyy niin käännetään vielä eteenpäin vai taaksepäin että valo sammuu?

    Juu ajellaan alkuun rauhassa 😀👍

    #254649
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Siis tune
    Jälleen ennakoiva iski

    #254651
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Miten tuo ennakko säädetään myöhemmäksi? Kun valo syttyy niin käännetään vielä eteenpäin vai taaksepäin että valo sammuu?

    Kyllä mä laittoisin Tune+ perusennakkoon ja tekisin kaikki säädöt Tune+ käyrään. Ennakon aikaistumisen voi säätää sieltä.

    #254653
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tunella pääset rakentamaan juuri sellaisen, kun se kone nyt sattuu vain sietämään. Eli steppeinä joku kierrosalue kerrallaan, nakuttaako, lisää ennakkoa, ahaa, nyt nakuttaa, muutama aste takaisin, ei nakuta, ja seuraava kierrosalue. Jos löydät Visan Haynesistä kuvan niin sieltä löytyy tuo ennakon käyrä, eli asteet ja kierrosalue. Se toiminee hyvänä aloitusrunkona.

    Katso Youtubesta tutorial videoita, kuinka tuota ennakkoa säädetään.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #254662
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jäin tästä Haynes-viittauksesta miettimään, että oonhan mä sen oman 652-projektin aikana skannannut Jasun kirjasta. Sitten lähdin internetin syövereihin ja kaivoin wanhan photobucket albumin esille ja kas, siellähän tuo, hyvässä tallessa.

    Ollos hyvä:

    Eli tuosta tulkaten, vasemmanpuoleinen käyrä on ilman alipaineensäädön vaikutusta ja se kannattaa rakentaa ensin.
    Tuneen esim. stepit:
    0 ast 1000rpm
    10 ast 1600rpm
    15 ast 2000rpm
    18.5 ast 3000rpm
    22.2 ast 4000rpm
    ja maksimit vaikkapa aluksi
    24 ast 5000rpm.
    Jos jollain noista kierrosalueista kilistää niin sitten ennakkoa pienemmäksi siinä kohtaa. Tämä ei selviä kuin kokeilemalla.

    Jos joku kohta tuntuu tarvitsevan välistepin niin ei muuta kuin lisää Tuneen. Mitä enemmän sinne tulee steppejä niin sen tarkempi se käyrä on suhteessa kierrosalueeseen. Ja huom. kone voi kestää enemmänkin kuin 24 astetta ennakkoa, mutta tuosta on hyvä lähteä liikkeelle. Kilistävää/Nakuttavaa konetta ei saa vedättää, eli löysää kaasua, kun nakutus alkaa. Varoituksen sanaa sen verran, että nakutuksella rääkkäämällä koneen saa ihan oikeasti rikki, mutta sen rajaa hakemalla konetta optimoidaan. Niin tekee nykyiset autonmoottoritkin, mutta niissä on erillinen tunnistin havaitsemaan tätä nakutusta.

    Sellainen huomio vielä, että jos tekemäsi kone nakuttaa kaikilla näillä yo. alueilla niin sitten se johtuu niistä 9.5:1 puristuksista TAI liian laihasta seoksesta. V06/630 käyrä on alunperin 9.0:1 männille. Mitä korkeampiin puristuksiin mennään niin sen herkemmin nakutus alkaa ja sitä kompensoidaan sytytystä sorkkimalla…kuten tässä.

    Edit. Sotkin noissa puristussuhteissa visan modernimpaan versioon, eli joo, Burton-setissä pitäisi olla tämä sama 9.0:1…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #254664
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Kiitos käyrästä 😊

    Mulla vaan ei oo hajuakaan miten tuossa tunessa niitä käyriä säädellään mutta toivotaan että Mika osaa. Ehkä sitten auttaa. Katsotaan koska kerkee tuon nokalle nostamaan.

    #254667
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Jos ostit Tune+ Automecasta, niin sait mahdollisesti suomenkielisen ohjekirjan mukana. Siinä on lyhyesti kerrottu tuo säätö.

    #255960
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Ja maltilla ekat 1000km 😉 Toimivuus paranee ja öljynkulutus asettuu useamman tuhannen kilometrin aikana.

    Onko uudella 600km ajetulla moottorilla normaalia et tussauttaa sinistä savua kun kaasuttaa äkisti?

    Mikko

    #255964
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos sulla on kansissa uudet teflonit niin niiden asettuminen ottaa aikaa ja saattaa tussautella. Myöskin, jos on kovin vanhat huoltamattomat kannet niin sama ilmiö. Tuo aiempi kommenttini tuhannesta; kokemukseni mukaan tällä aikavälillä öljynkulutus saattaa olla ihan mitä vain ja sitä kannattaa seurata säännöllisesti. Malttia, malttia 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #257592
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Nostellaampa hyvin palvellutta “Syys-topicia” ylöspäin. Vähemmälti on ollut sätkäkirjoiteltavaa viimekuukausina johtuen pitkälti siitä, että on lähinnä saanut ajella sen enempiä tekemättä. Sinkkiovet tuli vaihdettua suolaa vastaanottamaan kuin myös “Mersun katto” vaihtui kusilaituiseen kovakattoon. GSA:n lämpöpuhallin pitäisi asentaa modattuna takaisin konehuoneeseen ja tempaista sille sähköt säätöineen päivineen. Samalla alkaa kokeilujakso mitä Geesun pannusta irtoaa lämpöä tällä yhdistelmällä. Dyane-Superissani empiirisen tutkimuksen pohjalta ainakaan GS-mallin puhaltimesta ja lämmityksestä ei ollut ns. mihinkään. Tuulilasin jäätyminen sisäpuolelta in memoriam..

    Myytävästä Ami-Superin rungosta tempaisin akselistot irti ja ne pitäisi vielä purkaa osiin ja pistää hiekkapuhallusjonoon muiden tarpeiden kanssa, joita olen kerännyt Sähkönsinistä varten.

    Mennyt ajokausi harmittaa siltä osin, käytettävissä oleva aika priorisoitui valitettavasti siten, että Dyane ja Sininen jäivät pahasti altavastaavan rooliin. Varoituksen sana kaikille orastaville tai tunnustautuneille hamstereille; kuljinmäärän lisääntyessä ajokilometrit jakautuvat harmittavan epätasaisesti kalustolle. Vaikka sitä kuinka haluaisi antaa parhaansa näille aarteille niin hereilläoloaika työssäkäyvällä oravanpyöräläisellä on kyllä pahasti miinuksen puolella.. Loppukuusta pitäisi käydä haistelemassa saksan tuulia saman harrasteen ympäriltä, josko siitä muodostuu vertaistuen hakureissu?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #258170
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Täällä kerätään inspiraatiota. Pitäisi mennä talliin irottelemaan Hertasta jousipönttöjä. Homma tökkää todennäköisesti työkalujen puutteeseen. Hy-Rin uudet työkalut makaa paikallisessa Matkahuollon asiamiehen hyllyllä. Perjantaihin jätetty nouto yritys tyrehtyi AT-Koneen onnettomiin aukioloaikoihin (pe sulkee klo 16). Nyt kun matkahuoltokin ulkoistaa toimintansa noihin asiamiespisteisiin, niin voisivat hakea tai vaatia yhteistyökumppaneilta edes jonkinlaisia aukio-oloaikoja.

    Asiasta kukkaruukkuun, jos jollain kiltalaisella on tarvetta uudenkarheeseen mikrojärjestelmäkameraan, niin olisi lähes käyttämätön Canon EOS M50 ja 15-45 STM linssi tarjolla edukkaasti.

    #258175
    jpr651
    jpr651
    Osallistuja

    Minkäslaista uutta työkalustoa meille on hankittu?
    – Jukka –

    Jukka Prinkkilä, HyRi.

    #258177
    Mika Koivunen
    Mika Koivunen
    Ylläpitäjä

    Kynkän kruunumutteriavain, 46 kiintoavain jousipöntön muttereille, varvan säätöavain ja joku neljäs mikää ei tule nyt mieleen.

    #258181
    Avatar
    kojootti
    Osallistuja

    Mulla on Hanskin vanha 46 millinen kiintoavain. Palautan huomenna sen Jakarille.

    #258183
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Mitä niitä ulkomailta tilailemaan, kun on niitä lähempänäkin 😉
    https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/kiintoavaimet-ja-vaantotyokalut/kiintoavaimet/jattikokoiset-kiintoavaimet-2000016788

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 138)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.