Esillä 12 viestiä, 181 - 192 (kaikkiaan 192)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #264485
    JasuJasu
    Osallistuja


    Tämmösiä tänään…

    Uutta laakeria perään, uusia stefoja vetarien lähtöön, laakereiden kiristyksien mittailua ja säätöä, pyörittelyä akkuporalla kaikilla vaihteilla -ei pidä kummallisia ääniä, kytkinkopan, vetarien lähtöjen, takalaipan ja kannen liimailua, siinäpä nuo tämän päivän joutilaat menikin…


    Valmiina uusiin koitoksiin siis..!

    • Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta sitten JasuJasu. Syy: Tälläsin kuvatuksen valmiista askista mukaan, tosin kuvan laatu ei oikein huimaa päätä
    #264627
    JasuJasu
    Osallistuja

    Pilkkomista ja romujen etsintää..:

    Kasasin kaikenlaista hylättyä, laakereita, huonoja rattaita, muuten kuluneita osia, ja tuloksena ihan kelpo aski esim opetuskäyttöön. Jonkinlaisen telineen vielä vaatii, ja ehkä perän laakereille jotain pesänalkua..?

    Aika paljon helpompaa tuolla sitten näyttää mitä askissa tapahtuu, mikä vaikuttaa mihinkin, mitä lisääntyneet välykset aiheuttaa ja myös mitä siirtohaarukoiden paikan muutos aiheuttaa…

    Ja joo, pitää sujuvasti meteliä, kun pyörittää, vanhat ja osaksi eriparia olevat laakerit, ruosterokkoisten hammaspyörien kanssa tekee hurjasti ääntä verrattuna siististi pyörivään…

    #264631
    Isoo-JukkaIsoo-Jukka
    Osallistuja

    Haluan oppitunnille mukaan! 🙂

    #264638
    JasuJasu
    Osallistuja

    Killan koulutustapahtumia on jokunen ollut, ja mikäli en väärin muista, niin suosio on niille ollut vallan hyvää, sijainnista riippumatta. Milloin sitten seuraava, ja missä, ei mitään havaintoa…

    Meinasin vielä uhrata yhden kannen tuohon, niin olisi vaihteita helpompi käyttää, ja tarpeeksi kun reikiä tekee niin näkee silti mitä missäkin on. Jää sitten tuo kakkos-kolmosvaihteen lukintakuulan jousenpidintyökalu vapaaksi. Ja takapään laipankin voisi silputa, siten että jää nopeusmittarin käyttöratas paikalleen, ja pystyy helpommin senkin selvittämään miksi se nylon-holkki on hyvä jättää paikalleen, vaijeria irrotellessa…


    Tänään sitten tuli tutustuttua tuommoisiin. Vähän vanhempaa tekniikkaa, ja puhutaan nykykonkkien kestävyydestä mitä tahansa, niin ihan ei noille pärjää mitä noissa on sisällä. Vasta reilussa sadan vuoden iässä, ja edelleen roiskii kipinöitä pikkusäädön jälkeen…

    #264795
    JasuJasu
    Osallistuja

    Aamupäivästä saapui vaihteeksi vaihteisto talliin. Oletettavasti Acadianen aski, vähän ajettu ja paljon pitempään tallissa säilötty. Siisti päältä, mitä nyt hitusen kaikkea säilytyksenaikaista päälle kertynyt, muttei tosiaan semmoinen vuosikymmenet konehuoneessa siellä lentäneellä öljytahmalla kyllästetty…

    Kiinnitin “ihmettelytelineeseen” tuossa illan kotvassa, avasin pohjapropun, sieltä tuli vähän todella pahalle haisevaa mustaa öljyä, ja liraus vettä. Tässä kohtaa uteliaisuus voitti, eli kansi auki. Nopeasti katsottuna, pientä lentoruostetta siirtäjien tangoissa, ja hitunen ruostetta kakkosen rattaassa. Pikaisesti bräkleeniä sekaan, pyörittelyä, ja WD40 suihkuttelua pyöritellen taas. Hienosti kyllä rullaa, ilman ylimääräisiä ääniä, mitenkään jumittelematta. Jännityksellä sitten jonakin hetkenä tutkimaan tarkemmin mitä sieltä löytyy…

    Tässä vaiheessa veikkaan kyllä että tästä saattaa tulla aika hienokäytöksinen vaihteisto. Aika näyttää miten ensivaikutelma toteutuu…

    #264799
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Olen muuten alkanut hieman ihmettelemään, minkä verran tässä maassa on ns. pitkävälitteisiä lootia, sillä suhteessa niitä kulkimia, joissa tämä on tehdastekoisena, on melko vähäinen määrä maamme kuljinkannassa.

    Osatekijä voi tietysti olla, että kun Acadianen/Ami8/Dyane6 looda on alkanut ääntelemään niin tilalle on nostettu vähemmän ajettu kutosen loota. Sen jälkeen nämä irtolootat ovat jääneet pyörimään markkinoille irtonaisina.

    Sitten on vielä erikseen modernikoppainen Ami6 loota pitkällä perävälityksellä, joita tiedän tällä hetkellä 2 kpl irrallaan.

    Veikkaan osatekijäksi, että meistä edellinen harrastajapolvi tiedosti tämän paketin kulkupuolen aikakautena, jolloin ns. kutospaketteja uitettiin Suomeen yksityistuonteina. Toisekseen, esim. Dyane6 on saattanut päätyä romikselle helpommin vaikeamman keulansa vuoksi ja ihan yksinkertainen huoltamattomuus on saattanut “säilöä” vähän ajettuja paketteja uusiokäyttöön. Acadianen ruostuvaisuus yhdistettynä tähän keulaan myös ehkä yksi osatekijä.

    Spekulaatiota, yhtäkaikki, kun ei silloin vielä kirjoiteltu muualla kuin Nyytisissä.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #264804
    JasuJasu
    Osallistuja

    Vähän jäi aikanaan harmittamaan, kun tuli ajeltua joku vuosi pitkällä isorumpuisella askilla. Yhtään en tiedä, mikä se oli, tietämystä ei tuolloin ollut. Ilmeisesti kuitenkin kutos-Dyanen oli se, ja havaitsin sen olleen harva välityksiltään kun vaihdoin tilalle levyjarrullisen paketin…

    Paljonko sitten kutos-Tiinoja tuli maahan, käsittääkseni aika vähän? Ja entäs Ami:t, ei kai niitäkään ihan mahdottomasti tuotu, ja sekä Tiinaa että Amia taidettiin laittaa surutta osiksi peltien pehmentyessä, eli niistä on lie jokunen aski jäänyt Sätkään soviteltavaksi..?

    Vähän hissukseen toistaiseksi taas etenee oikein mikään, kun meidän astmaatikko päätti sitten ottaa taas flunssan vähän turhan tosissaan. Ensin viikko kolmekasin kuumeessa kotona, sit aste lisää ja henki ahtaalle, joten sielläpä sitten onkin tullut sairaalassa käytyä tiistaista lähtien, eka yökin meni siellä yrittäen nukkua. Isompi veljensä selätti tuon flunssan parissa päivässä, tekee vähän kerrointa tuo astma tuohon potemiseen… Tällä kertaa sentään selvittiin ilman teho-osastoa, kuten edellisellä kerralla, ja sen verran näytti toipuminen etenevän ettei montaa päivää enää pitäisi siellä mennä…

    Kovasti tosin kiinnostaa selvittää nyt kohteena olevan askin sisältö, mutta ehkä se ehtii odotella tovin. Ehkä jo tulevalla viikolla saa tutkinnan aloitettua…

    #265117
    Avataret
    Osallistuja

    Kesärättäri meni viikonloppuna talvilepoon latoon, koska talvi on nyt väistämättä tulossa.
    Talvirättärin syyshuolto oli odotettua pitempi. Vaihtoon menivät puhkiruostuneet valopukki, valonsäätötanko ja öljyputki. Tuulilasi, tuuletusluukku hyttysverkkoineen ja kehyksineen meni vaihtoon joka on nyt tässä vaiheessa. Onnyt edessä parin viikon tauko sätkäharrastuksesta, kunnes taas talvikuljin on liikenteessä.

    #265282
    AvatarOnniElmeri
    Osallistuja

    Moi, vuodesta 2008 on meidän rättäri “huilannut” tallissa, kannoin uuden rungon talliin joskus 2009, nyt armon vuonna 2019 alkaa kuljin olla maalauskunnossa, oli muuten aika paljon työtä korin kanssa , vähän kaduin kun aloitin edes sitä kunnostamaan, mutta koska laite on vaimoni 25v häälahja en antanut periksi, uusia pelti-osia joitakin ja sitten vaan pellistä migillä sopvia paloja kiinni, ovet sain hankittua käytetyt, osiin on mennyt nyt jo yli sätkän hankintahinnan mutta sehän on vain rahaa joka muuttuu nautinnoksi ehkä jo ensi kesänä
    ei muuta kuin kaikille rättäristeille mukavia uuden ajokauden alkamisen odotusta ehkä mekin hurjastellaan joihinkin tapaamisiin ensikesänä !!!

    #265368
    JasuJasu
    Osallistuja

    Hilijalleen alkaa talli ja sen varusteet vaan parantua. Tilaa toki saisi olla aina enemmän, mutta kummasti järjestelemälläkin vaan tilaa aina jostain löytyy…


    Rengaskoneet kulkeutui erinäisten sattumusten jälkeen talliin, ja jonnin aikaa on tullut pohdittua miten saisi näppärästi Rättärin vanteen tasapainokoneeseen kiinni.


    Takajarrurumpu paikalleen, sopivasti vajaan millin isompi mitä laippa mihin “tavallisempi” vanne tukeutuu. Laakeria ensin meinasin, mutta tappi on 36 millinen laakerin sisäreiän ollessa 35mm eikä yhtään Pakun, Amin tms rumpua ollut tallissa…


    Vaan hienosti keskittyy tuommoisella keskityskartiollakin. Suora ja kolhuton vanne silmämäärin pyörii suoraan, ja nollapainoihin näkyy menevän. Kolhuista vannetta kokeilin, johon olisi isoimman kolhun kohdalle vaatinut 15 grammaa. Pitää vielä kellottaa kiinnityslaipan suoruus, kunhan taas saa kaivettua mittakellon esille…

    Onpahan sit Keski-Suomessa yksi paikka lisää missä nuo onnistuu…

    #265437
    JasuJasu
    Osallistuja

    Näkyy “tehoa sataneen tielle” vuorokauden verran, ainakin mitä paikallisten takavetohöpelöiden liikennekäytöstä on uskominen. Pitkää luisua vetävät…

    Niinpä sitten piti käydä kokeilemassa miten Tiina etenee ovi edellä, ja eteneehän se. Ihan hoopoa, mutta hauskaa. Ja tuli selvittyä tilanteesta itse luisun oikaisemalla, ettei tarvittu peltiseppää oikomaan luisun jälkiä…

    Muuten taas mennyt aika lähinnä tallia järjestellen, pikku pömpeliä pihaan askarrellen (lastenvaunuja ja kelkka-pulkkavermeitä varten), ja Sm:ää valmistellen mahdollista myyntipisteeseen siirtymistä varten…

    Jostain tarviis saada lisää tunteja vuorokausiin, etenkin niitä valoisampia, ja jaksamista jotta saa paremmin tunnit täytettyä. Kukahan keksisi miten noita saisi edes vähän parannettua..?

    #265439
    Avatarkari80
    Osallistuja

    Jostain tarviis saada lisää tunteja vuorokausiin, etenkin niitä valoisampia, ja jaksamista jotta saa paremmin tunnit täytettyä. Kukahan keksisi miten noita saisi edes vähän parannettua..?

    [/quote]
    ..osta Jasu Amerikkalainen kello, siinä on kuulemma 25 tuntia..

Esillä 12 viestiä, 181 - 192 (kaikkiaan 192)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.