Tämä aihe sisältää 170 vastaukset, 35 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Akaile Akaile 11.6.2019 klo 19:12.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 171)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #261906
    Avatar
    Wonderi
    Osallistuja

    Liekö tuuria vai taitoa, onnistuin keskittämään sekä sätkän että oikean auton kytkimet ihan sormella, ja sen jälkeen yksin nostin lootan koneeseen kiinni.

    #261908
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos ei ole ollut käsillä keskitystappia, sopivia hylsyjä ja jatkovartta tms. niin hyväksi kikkakakkoseksi olen todennut 14mm pitkän hylsyn propellin keskiössä ja siinä sopiva vääntötyökalu. Nimittäin lohkon pinnapulttien ujutuksen jälkeen konetta pystyy toisella kädellä ohjaamaan imupakosarjasta kohdetta kohden, kun samalla pyörittää em. työkalusta konetta. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen tällä menetelmällä saanut boorit kohdakkain ja kone humpsahtaa paikoillensa. Toinen käytännön vinkki tähän vaiheeseen: älä kasaa lämmönvaihtajia paikoillensa, vaan ensin bensa ja sähköt ja koneen räjäytys käyntiin. Kytkimen testaus ja öljyvuotojen tutkailu. Näin menetellen säästyy työltä, jos esim. kytkimessä tai kammen takastefassa on oireita…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #261954
    Ville Hintsala
    Ville Hintsala
    Osallistuja

    Tänään kävin näyttämässä sätkää katsastuskonttorilla. Eipä se menny ihan niinku olin ajatellu.
    Oikean puolen etuiskari menee vaihtoon. Ja samalta puolelta raidetangon pää täytyy kiristellä. Lisäksi vielä etujarruissa liikaa eroa. Täytynee käyttää palat irti ja pyyhkästä hiomapaperilla tasasen alustan päällä hieman pintoja auki. Jarrut ajattelin myös ilmata. Jospa se noilla hoidoilla kelpaisi.

    Toki näin jälkeenpäin ajateltuna olis varmaan kannattanu viime kesänä vaihtaa molemmat etuiskarit kerralla,kun vuosi sitten oli toinen iskari tiensä päässä.
    Liekkö rasvat hakeneet paikkansa raidetangon päässä, kun edellisessä katsastuksessa oli toinen puoli löysä. Noin vuosi sitten käytin hammastangon irti ja vaihdoin kuluvat osat sinne uusiin ja samalla raidetangon päihin uudet sisuskalut ja rasvat.

    #261984
    Isoo-Jukka
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Katso samalla myös, että molemmat jarrusylinterin männät liikkuvat esteettä ja alapään epäkeskosäätö ei ole ruosteessa. Ottaako käsijarru kuitenkin tasaisesti.

    Mulla vois olla joitain ihan käyttökelpoisia käytettyjäkin putki-iskareita (ja muutama uusikin). Vai onko sulla kitkat?

    #261996
    Avatar
    Lasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Mittasin AK350 tuuletinpellin aukon halkaisijan, joka on 29,5 cm. En tiedä onko täsätä propellikeskusteluun apua.
    Lasse

    #261998
    Ville Hintsala
    Ville Hintsala
    Osallistuja

    Kyseessä siis levyjarrut edessä ja 2-piirinen lhm järjestelmä. Pari vuotta sitten laitettu kaikki jarruosat uusiksi.
    Käsijarru ottaa tasaisesti ja vähintään riittävällä voimalla. Sen säätelin kohdalleen ennen katsastusta.
    Oiskohan syy siinä, että moottorista on vuotanut öljyä oikealta puolelta ja sitä on roiskunut ajoviiman aiheuttamana jarrulevylle ja palat myös saaneet osansa öljystä.

    #262000
    Isoo-Jukka
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Sehän olisi luonteva selitys. Auttaisikohan jarrukliineri (Bräkleen tms.). Tuliko jarrusatulatkin vaihdettua tai tiivistekumit sylintereihin. Joskus levyjarrujen satuloihin pukkaa jäämään ilmakuplia. Ykeensä sellaiset etujarrujen heitot, joista katsastus jää kiinni, tuntuvat ohjauksen puoltamisena varsinkin, jos irroittaa kädet ratista ja hiljalleen lisää jarruvoimaa.

    #262002
    Ville Hintsala
    Ville Hintsala
    Osallistuja

    Satulat tuli myös uudet kun koko jarrujärjestelmä vaihtui 1-piirisestä rumpujarrullisesta dot järjestelmästä 2-piiriseksi lhm järjestelmäksi levyjarruilla. Putsailin kyllä oikean puolen levyn ja palat jarrukliinerillä. Ajattelin että käytän molemmin puolin jarrupalat irti ja liikuttelen jarrusatuloiden mäntiä. Jospa se pienellä jarrusatulajumpalla ja palojen putsaamisella tasapainottuisi.

    #262010
    Masa
    Masa
    Osallistuja

    Voi olla, että öljyä saaneet palat ei pesusta huolimatta pelaa niikuin kuivat palat. Vaihda yhden palan paikkaa puolelta toiselle, niin on samanlaiset palat molemmin puolin.

    • Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta, 1 viikko sitten Masa Masa.
    #262373
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja


    Käytin Tiinan leimalla, huomautuksitta sai vuoden ajoaikaa. Lähiviikkoina tulee vasta 50 vuotta ensirekisteröinnistä, tosin pikkumuutoksia on tullut sitten valmistumisen (joka lie tapahtui jo -67 puolella, kun muistelen tämän tulleen maahan alkuvuodesta -68). “Kutostettu” jo 80-luvulla, kaikenlaisia varusteita lisätty tuolloin ihan paljon, Siitä olikin kiva lähteä jatkojalostamaan, nyttemmin voimakin löytää kaikille pyörille…

    Oli kyllä “suikkapiä” pihalla, mutta se annettakoon anteeksi kun kertoi ettei ollut ikinä edes sisällä tämmöisessä istunut. Ihmetystä aiheutti myös ruisku tämänikäisessä, ja kovin tuntui kiinnostavan vetotavan muutos… Ja vartissa valamista…

    #262375
    rustman
    rustman
    Osallistuja

    Että mitäkö teen?
    Hion. Ja jatkuu…

    AZL -57, AK350 -67, Fiat 600 -70, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #262388
    Ville Hintsala
    Ville Hintsala
    Osallistuja

    Tänään askartelin parkkipaikalla vähän aikaa sätkän parissa. Vaihoin oikean puolen etuiskarin uuteen. Vanha oli vielä käsin kokeillen kunnossa yksi tukivarren päätylaipan kiinnityspulteista oli löysällä. Samalla kiristin raidetangon pään ja käytin etujarrupalat irti. Olivat kaikki hieman lasittuneita, joten hioin jokaissesta pintaa vähän rikki. Asvaltille vaan hiomapaperi ja vähän jarrukliineriä ja hetken pyörittelyä. Tuli hyvät. Sitten vielä kasatessa molemmille puolille yksi öljyä saanut jarrupala ja pieni koeajo. Ei puoltanut jarruttaessa. Ja eikun auto nippuun ja konttorille. Meni noin 5 minuuttia ja puhtaat paperit matkaan.

    #262622
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Alkaa ola pyyhkijäpäivitys asennusvalmis. Täältä tuli haalittua aihioita mistä askarrella, eli uudemmanmallinen moottori vanhemmanmalliseen vivustoon. Viimeksi kun tuommoisen muutoksen tein, oli käsissä ilmeisesti “välimallin” moottori, eli lisäpellillä sovitettu uudemmanmallinen moottori vanhemmanmalliseen mekanismiin. Nyt haalitut osat oli vielä uudempia, eli pyyhkijämekanismin runkopelti oli muutettu siten että uudempi moottori kävi siihen suoraan…

    Muutakin uudistusta oli kyllä tullut, vanhan läpiviennit oli purettavissa, ja niissä on sisällä jopa pronssilaakeroinnit joita en muista aiemmin näissä nähneeni. Uudempien läpiviennit oli tylsästi kiinteiksi prässättyjä, jäivät tässä yhteydessä käyttämättömiksi. Lisäksi moottorissa oleva vipu, niissäkin on eroa 2CV vs Dyane, kolmisen milliä näytti olevan “kammentappi” Tiinan osassa Sätkän osaa kauempana, Sätkän kammella olisi jäänyt liikerata niukaksi. Ja tottakai kammen kiinnitys moottoriin on erilainen, vanhassa pitkulainen hahlo, uudemmassa uritettu kartio, tästä selvisi viilaamalla kartio-osuuteen kahta puolta tasainen osio jotta vanha kampi kävi uudempaan, hetken jo suunnittelin reiän kaivamista kartiomaiseksi, mutta totesin tämän vaihtoehdon olevan olemassaoleville työvälineille vaikeampi…

    Nyt kaikki on putsattu-rasvattu-kasattu, ja testattukin. Sähköille olikin jo olemassa valmis muutospaketti, eli rele sopivilla johdotuksilla ja näin sopii sitten sähköjen puolesta vanhalle katkaisijalle. Joka sekin ehkä vielä vaihtuu, saa kaverikseen tihkukytkimen, sekä jännitteen alennuksen jotta saa kaksi pyyhintänopeutta kätevästi käyttöön. Uudemmassa moottorissa kun on tuota vauhtia vaikka hukattavaksi…

    Pitäisköhän noista muutoksista vielä räpsiä kuvia julkaistavaksi..?

    #262647
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Lasinpyyhkäimien päivittelyä, kuviakin kävin ottamassa…


    Tuossapa noita osia ja jo valmiiksi modattu mysteerio…


    Jotain pientä eroa moottoreiden kiinnityksessä sekä käyttöakselin liitännässä kampeen…


    Tuplat kiinnitysreiät tuossa sovituspellissä, kerkesi kääntymään liian monta kertaa käsissä, ajatuksen katkeillessa kesken askartelun…


    Sähköjen sovitus tuli tekastua tuommoiseksi joskus pari vuosikymmentä sitten. Jäi “jouten” kun värkkäsin silloseen sovellukseen hitaammankin pyöritysnopeuden, tihkun yms tarpeellista…


    Jotain pientä eroa läpivienneissäkin, vanhat kivasti purettavaks tehty, ja laakeroinnitkin pronssihelan kanssa. Joskus tuommoisen uudemman olen palastellut, ja ainakaan sieltä ei mitään laakerimetallia löytynyt, vaan pelkkä poraus tuohon valuun. Ja ovat yleensä kovin väljiä nuo uudemmat versiot…

    Eikä tarvinnut asentaa kuin viisi kertaa, ensin otti kampi kiinni asennusaukon reunaan, ja lopulta löytyi tarpeeks tilaa kun jatkoi pokkauksen litistelyä siitä mihin oli tehtaalla jääty. Aika jälkeenpäin tekastun näköinen oli sekin litistely, vähänniinkö olisi havaittu protojen jälkeen ettei ihan sopinutkaan pyörimään…

    Sit jatkuikin askartelut ihan toiseen osastoon…


    Tälläsin lukkomoottorin vänkärinpuoleisiin oviinkin, vielä olisi kuskinpuolen takaovi jäljellä ja kehittely miten takakontin saisi tottelemaan sähköjä senkin… Ideoita joitakin on, aikanaan sitten näkee miten toteutuu…


    Että noin sopii takaoviinkin nuo moottorit. Paremmin kuin etuoviin, joihin niihinkin ihan riittävän hyvin…

    Pikkasen pitää vetäistä naruja vielä oviin, ja rakennella ohjauspurkki moisille, saa sitten hämmennettyä tälläkin immeisiä… Ihan kuin ei vielä hämmentäisi, etenkään niitä jotka sattuu lukaisemaan mitä kontin kyltissä lukee…

    #262708
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja


    Adafruit nelikanavainen ratiokaken vastaanotin, ja pieni piirilevyn kipale jossa pari open collectror -lähtöä, sekä viiden voltin regulaattori vastaanotinta varten…


    Tämä on taasen Xm:stä, Kiekert -valmistajan keskuslukon ohjauspurkki, pitää sopivat viiveet jotta moottorit ehtii vääntämään lukkoja, eikä yritä suotta esim auki jos lukot on jo avattuina yms. Samoja näitä löytyy myös malleista Cx, Bx, Xantia ja tais olla alkupään Xsarassakin, sekä ainakin Lamborghini LM-002:sta…


    Tuommonen kötöstys noista siitä synty. Sopi jopa alkuperäisiin kuoriin nuo irrallaan kuvassa olevat levyt…


    Taisi sattua vipusten mitotukset ja moottorien paikat suurinpiirtein sinne mihin pitikin..?

    Vielä kummittelee kontti, ja sen lukitus, sekä piuhojen reittien etsiminen. Jonakin päivänä etenee niiltä osin taas…

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 171)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.