Etusivu Foorumit Päävalikko Autohavainnot Kuka ajoi kolarin sätkällä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #174273

    Minusta tuosta Akailen summasta on unohdettu omavastuu, kun on vanha auto, niin omistaja maksaa uusista osista myöskin. Sekä mitä tulee tuohon korjaamo laskuun, niin minusta se oli aivan älytön. En usko että mikään vakuutusyhtiö pitäisi täysijärkisenä, jos menisin pyytämään yli kymppitonnia vanhan sätkän korjauksesta. Tietysti saa pyytää, mutta epäilen tuota summaa. Pysyn kannassani, että pitää auton ja ottaa niin ison korvauksen kuin mitä ilman isoa riitaa käy päinsä.

    #174274

    @miki wrote:

    Nyt vähän jäitä hattuun. En käyttänyt korjaukseen rahaa ensinkään, vaan oioin etulokarin käsin sekä kaivoin romukopasta ehjän umpion mikä kyllä näkyi myös lopputuloksessa 🙂. Kuten Henkka totesi, kannattaa pitää puoliaan, mutta välttää lunastus. Itse tulostin vakuutusyhtiölle Franzosen hinnaston.

    Häh, mitä hemmettiä? 😆 Ei oo mulle yhtään epäselvää, etteikö sätkää saisi parsittua kokoon halvalla, kun tietää mistä osat ja miten korjauksen tekee. Olen kuullut tämän topicin kulkimen ensimmäisen tarjotun korvaussumman, mutten viitsi sitä julkistaa, koska ei ole minun asiani sitä tehdä. Kiltatoverina katson kuitenkin tarpeelliseksi tuoda esille todellisia nykyisiä hintoja, joita vakuutusyhtiöt joutuvat maksamaan “normaaleistakin” autoista. Tiedän myös sen summan, mitä Tapioalassa kolaroidusta Charlestonista maksettiin. Tätäkään en voi julkaista, koska kuljin ei ole minun. Näiden asioiden valossa yritän nimenomaan tukea “seuraavan polven” tuoretta rättäristiä, mutta voittehan te jatkossakin vähätellä esittämiäni asioita. En vain ymmärrä kenen etu se on? Ei ainakaan toisen harrastajan.

    PS. Kun todella hiillyn, lupaan laittaa Caps-lockin päälle… 😈

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174275

    @veera 1-2 wrote:

    Minusta tuosta Akailen summasta on unohdettu omavastuu, kun on vanha auto, niin omistaja maksaa uusista osista myöskin. Sekä mitä tulee tuohon korjaamo laskuun, niin minusta se oli aivan älytön. En usko että mikään vakuutusyhtiö pitäisi täysijärkisenä, jos menisin pyytämään yli kymppitonnia vanhan sätkän korjauksesta. Tietysti saa pyytää, mutta epäilen tuota summaa. Pysyn kannassani, että pitää auton ja ottaa niin ison korvauksen kuin mitä ilman isoa riitaa käy päinsä.

    Mielestäni annoin aika selkeästi haitaria yli kolmesta tonnista tuonne kymppitonniin? Siihen väliin se korvaus pitäisi asettua, ei sen alle. Ja miksikö ei? Etsi nettiautosta rekisteröity vastaava kutonen, vuosikatsastettuna jne. Ei löydy. Etsi vastaava kutonen saksasta ja laske siihen päälle toimituskulut Suomeen, sekä rekisteröinti ja verot. Ihan samalla periaatteella ne vakuutusyhtiön jampat näitä hommia summaa ja tietysti tuijottaa ikävuosivähennyksiään tilastoista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174276

    Kun kyseessä on vanha auto, kynnys lunastamisesta näyttäisi vakuutusyhtiöillä olevan aika alhainen. Onneksi uudetkin sätkä osat on sen verran halpoja että tuohon saa aikamoisen kasan ehjää osaa alle lunastushinnan.
    Joissakin yhtiöissä suhtaudutaan reilusti harrasteajoneuvoihin, toisissa ei. Minulla on vakuutukset pohjolassa, ja pohjola myös korvasi edellä mainitsemani pikkutällin. Olisikin mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia. Tosin vastapuolen vakuutusyhtilöön ei valitettavasti voi vaikuttaa 😀 Ja kyllä minusta voi korvaussummista täällä puhua, eihän ne kahdenvälisiä salaisuuksia ole.
    En usko että vakuutusvirkailijat alkavat ulkolaisia markkinoita tutkimaan, kun korvaus kuitenkin suoritetaan suomessa. Pitäkää siis korkeita pyyntihintoja siellä nettiautossa.

    #174277

    Eikös noi vakuutusyhtiöt puhu vanhojen autojen kohdalla B-osista eli uutta ei saa, vaikka korjauttaisi korjaamolla. Olin tuossa taannoin likan kolhimaa C3:sta näyttämässä tarkastajalle ja paikalle tuli vanhan A6 Audin omistaja, joka suureen ääneen ihmetteli, että miksi tarkastaja puhuu käytetyistä osista, kun hänen autonsa on vasta 20 vuotta vanha.
    Korjaushinnat Akailen laskelmassa taitaa olla Hesan palkkojen suhteessa, meillä täällä 250 kilometrin päässä puhutaan 50-60 %:sta esillä olevasta summasta, vaan sitä en tiedä mikä on korvaustilanteessa korjaamon vakuutusyhtiölle tekemä virallinen laskutushinta.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #174278

    @miki wrote:

    En usko että vakuutusvirkailijat alkavat ulkolaisia markkinoita tutkimaan, kun korvaus kuitenkin suoritetaan suomessa.

    Tämäkään ei pidä paikkaansa. Charlestonin tapauksessa Suomessa ei luonnollisesti sillä hetkellä ollut yhtään vm-90 Charlestonia myynnissä. Seuraavaksi vastapuolen virkailija siirtyi katsomaan markkinoita Blocketista ruotsista. Siellä oli auringossa palanut Charleston, harmaana, jota ei kelpuutettu, koska kolaroitu kuljin oli väriltään punamusta ja ylimaalattu joitakin vuosia aiemmin ammattimaalarilla. Tämän vuoksi siirryttiin osoitteeseen mobile.de etsimään referenssikuljinta yo. speksein. Näillä perustein korvaussumma nousi riittävän korkealle JA raadon sai pitää. Kaikki tämä siis tapahtui vakuutusvirkailijan (ilmoittamatta ja lupaa kysymättä tapahtuneen) raadon valokuvauksen jälkeen pidetyn useamman puhelinpalaverin aikana. Tuolloinkin ensimmäinen tarjous oli alhainen ja asiaan palattiin uudelleen varaosahinnastojen ja automyyntipaikkojen selaamisen jälkeen.

    B-osia käytetään silloin, kun uusia ei ole saatavilla “kohtuuhinnoin”. Korostan sanaa kohtuuhinnoin, jossa pitää muistaa, että rättärin kaikki uustuotanto-osat ovat vitsejä hinnoiltaan, jos verrataan esimerkiksi muovipulkka-C5 hinnastoon.. Sikäli 2cv on poikkeuksellinen harrasteauto, sillä alkuperäisiä ja uustuotanto-osia on edelleen hyvin saatavilla.

    Selvittäkää autokorjaamoiden tuntiveloitushintoja ja tulette hämmästymään, ihan siellä pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. 80e/h taitaa olla vielä halpa hinta. “Miksei öljynvaihto sitten maksa paljon mitään, jos tuntiveloitus on tuollainen?”-koska öljynvaihtoon ei mene edes sitä tuntia…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174279

    @Akaile wrote:

    @miki wrote:

    En usko että vakuutusvirkailijat alkavat ulkolaisia markkinoita tutkimaan, kun korvaus kuitenkin suoritetaan suomessa.

    Kyllä ne tutkii, teki sen jo kymmenen vuotta takaperin kun yksi kolme kuukautta ajokortin omannut lippispää tunki samaan ympyrään, miun ollessa jo siellä. Pysähtyikin ensin, mutta kohdalla sit keksi että “hyvin tuohon Rättärin eteen ehtii”. Ei ehtinyt…

    Tätä sitten selviteltiin, että mitä maksaa ja missä. Vauriot oli umpio pohjineen, vilkku, lokasuoja (sisä/ulko), keulan palkki (Sätkässä valopukki, Tiinassa kehikko). Ei edes ehdottanut satasen kertakorvausta, vaan heti suoriltaan luettiin Mehari Clubin luetteloa. Osille saatiin luettelosta katsottuna vähän yli 700€ hinnaksi, ja tässä vaiheessa kun kertoi osien olevan varastovärissä, sekä edelleen Ranskassa, niin loppui tarkastajan taholta aliarvostus kerrasta. Kirosi vielä että “tuon korjaushan maksaa enemmän kuin syyllisen osapuolen Nissani”, niin piti vähän vielä toppuutella että “milläs tavalla se vastapuolen, siis syyllisen auton hinta vaikuttaa tämän korjauskustannuksiin?” Tuon jälkeen jatkettiinkin hyvässä yhteisymmärryksessä. Tarjosi vähintään kohtuullista kertakorvausta, ei edes kuvitellut lunastavansa Tiinaa, ja muotoili asian että “kuitenkin tiedät meitä paremmin mistä osia tuohon löytää…”

    @Akaile wrote:

    Selvittäkää autokorjaamoiden tuntiveloitushintoja ja tulette hämmästymään, ihan siellä pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin. 80e/h taitaa olla vielä halpa hinta.

    Pelkkä auton ylimaalaus täälläpäin maksaa sen 4-6000€, eikä Sätkä ole ainakaan helpompi maalauksen kannalta kuin joku perus-Corolla. Maalattavaa pintaakin on yllättävän paljon, sekä kasaamista osia sovittaen… Korjaamoissa tuntihinnat on satasen kahta puolta, merkkikorjaamot sitten siellä hinnaston yläpäässä, jotka eivät edes halua vanhempia heille korjattavaksi…

    Onneksi on omat kokemukset rajoittuneet tuohon yhteen osumaan, jos parkkipaikalla sattunut osuma Bx:ään jätetään huomioimatta. Vaikea siinäkin oli syyllisenä olla, kun nukuin sisällä kun auratraktori peruutti kulmaan… Siitäkin selvittiin hyvin, ensin toki tarjottiin lunastusta viidellä satasella, keltaisenpörssin halvimman mukaan. Vaan kun kohde oli 19GTi ja se halvin 14RE, niin jo tuosta maininta palautti tarjoukset kartalle…

    Kokemus se sitten oli sekin, kun velipojan Bx:n eteen kääntyi Ooppeli, mitään ei ehtinyt tekemään. Juuri läpikäyty, TD-automaatti-Break GTi -varusteilla (tuollaista ei tehtaalla ole tehty), niin siihenkin ensin tarjottiin lunastussummaa 14RE:n perusteella. Lisäksi korvaussummaa alenti kun auto oli rakennettu, vaikka sen pitäisi ennemminkin nostaa. Valitteli sitäkin että “ei noita rakennettuja edes pitäis saada vakuuttaa”, ja heti perään “ostatte vaan tuommosen halvimman ja siirrätte nuo varusteet siihen”. Jotenkin jäi häiritsemään tuo linjauksen eläminen, ensin oltais kieltämässä ja sit heti perään kannustamassa… Ominpäin tuokin oli käynyt pihassa kohteen kuvaamassa, vaikka tuostakin erikseen sovittiin että tulee kun omistaja tai minä ollaan paikalla. Ei edes ovikelloa soittanut, kävi kuvaamassa, vaikka velipoika kotonaan olikin… Tuosta sitten laiteltiin kyselyä tämän esimiehelle, että miksi mikään sovittu ei pitänyt paikkaansa, ilmeisesti tästä oli sitten keskusteltu kun korvaussumma viisinkertaistui ilman mitään selitystä…

    Nämä tarinat kirjoittelin vain siksi että tosiaan saa olla tarkkana, ja yhtiöt tottakai yrittävät päästä halvimman mukaan. Mitään hyväntekeväisyyslaitoksia kun vakuutusyhtiötkään eivät ole, ja lupaavat vakuutusta ottaessa kuun ja vähän muutakin taivaalta, mutta korvaustilanteessa sitten pitää taistella jokaisen vähäistäkin pienemmän saamiseksi, niidenkin joihin olisi oikeutettu ilman eri mainintaa…

    #174280

    http://www.tori.fi/pohjois-karjala/Citroen_2cv6_16503969.htm?ca=18&w=3″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    ..autetaampa vakuutusyhtiötä..tosin tämähän on vuoden vanhempi. 😳

    #174281

    @kari80 wrote:

    ..autetaampa vakuutusyhtiötä..tosin tämähän on vuoden vanhempi. 😳

    Koska vakuutusyhtiöt käyttävät noita Nettiauton hintapyyntöjä referenssinä niin jokaisen joka on valmis luopumaan aarteestaan on syytä hinnoitella se niin ettei harmita luopua ja pistää satunnaisesti ilmoitus sisään.

    Itse pasautin 4 vuotta sitten -98 Xantialla kolarin ja vakuutussetä tarjosi lunastushinnaksi 500 euroa. En suostunut vaan sanoin että pistetään kuntoon, Kaskovakuutuksen piikkin. Vakuutussetä sanoi että 800 on maksimikorvaus koska Nettiautossa on kaksi -98 dieselfarkkua myynnissä, hinnat 500 ja 800. Kysyin onko kumpikaan 2.1 koneella johon vastaus oli että toinen. Seuraavaksi kysyin onko ilmastointia, se löytyi toisesta. Nahkapenkkejä ei sentään löytynyt kummastakaan joten yksissätuumin hyväksyimme kertakorvauksena korjaamon hinta-arvion -10% ja omavastuu 150 euroa joten tililleni kilahti hyvän matkaa toista tonnia seuraavalla viikolla ja autoon laitoin uuden sivuvilkun ja peilin.

    Vakuutuskorvaus korvaa vastaavan ajoneuvon tai ajoneuvon palauttamisen vahinkoa edeltäneeseen tilaan. Liian halpaa tarjousta ei pidä hyväksyä mutta tinkimisessä pitää silti olla kohtuus, ei tämä mikään ameriikka ole.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.