Etusivu Foorumit Päävalikko Autohavainnot Kuka ajoi kolarin sätkällä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129223

    Tänään Kotkan Karhulassa sätkä oli toisena osapuolena kolarissa. Kävikö kuinka, näkyi olevan kuljettajan puoleinen eturengas irronnut. Huomenna varmaan Kymen Sanomissa enemmän. Sätkä oli keltainen. Näyttää nyt klo 23.15 olevan Kymen Sanomien nettisivulla uutisissa kuvan kanssa.
    Donna 28

    #174259

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174260

    Minä. Oli kyllä päälle käyneen volkkarin vika. Osaatteko sanoa mitä vakuutusyhtiöt on yleensä sätkistä mieltä? Onko mitää toivoa edes haaveilla korjaukseen riittävistä korvauksista?

    #174261

    Kun olet syytön osapuoli miin älä anna pereiksi.. 👿
    Liikkuvan katsastetun sätkän arvo on sentään kunnosta riippuen 3000 euroa ja siitä ylöspäin..
    Tinkaa kaikki mitä suinkin saat korvausta ja romu itelle.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #174262

    ..kun vakuutustarkastaja kulkimen arvioi..(pyydä mukaan Freddy tai Ramppa)..vaihdettavien osien hinnat otat esim. Sitrosen luettelosta..huom. uusia osia.
    ..todennäköisesti vaurioituneita ovat.. vanne, tukivarsi, raidetanko, etuakselisto, vetoakseli, vaihdelaatikko, runko, valopukki valoineen…lokasuoja..jne..älä unohda esim. lokarin maalaus ( hae tarjous maalaamosta )..omalle työlle voi sanoa n. 50e/h..eikä ole parintunnin juttu..
    lisätietoa saat soittamalla minulle..numeron löydät…nimimerkki kokemusta on kolmekertaa..

    #174263

    Jep, merkkiliikkeen veloitus on yli 100e/h tänä pänä, joten siltä pohjalta voi heittää vastapalloa vakuutusyhtiölle. Heillä on vaihtoehtoinaan etsiä vastaava kuljin Suomesta/Euroopasta, maksaa korjaukset teetettynä jossain sisältäen osien hinnat ja maalauksen, tai maksaa sulle korvaukset, jolloin raato jää sulle. Jos sulla on valokuvia kulkimen kunnostuksesta tms. voi vakuutusyhtiö ikäalennuksillaan pyyhkiä persettä, niitä ne nimittäin ensimmäisenä yrittää sulle tyrkyttää. Vaihtoehtokulkimen löytymisen kanssa kannattaa listata kaikki varusteet, joita kyseiseen kulkimeen on asennettu. Esimerkiksi peppureppu on lisävaruste ja sen saatavuus “uutena” on heikko. Saksan markkinoilta löytyy vaikeammin kohtuukuntoista 70-luvun mallia, joten tuokin kannattaa katsoa tarkkaan, mikäli vaihdokkia tarjotaan saksasta toimitettuna Suomeen.

    Kyse ei siis ole normaalista käyttöautosta ikävuosivähennyksineen, vaan klassikosta, jonka saatavuus hyväkuntoisena on rajallinen. Projektit sitten erikseen polkuhintoineen. Ovat sitten aika kovia “myyntimiehiä” toisessa päässä ja kannattaa pysyä tiukkana. Kaikkea sanomaasi saatetaan käyttää sinua vastaan, vaikka aluksi palvelu saattaisi tuntua asialliselta, eli mieti tarkkaan mitä vastaat kysymyksiin.

    Olen tietoinen lähivuosina maksetuista korvauksista, jotka menivät reippaasti tuon Manun mainitseman euromäärän yli. Jos sattuu olemaan sama vakuutusyhtiö niin näkevät sen itsekin historiatiedoistaan.

    Tsemppiä taisteluun ja pyydä tarvittaessa apua vaikka yksityisviestein, mikäli menee hankalaksi ❗

    Niin, ja osanotot kulkimen pahoinpitelyn johdosta 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174264

    Minusta ehdottomasti paras tapa on, jos tuossa on paljon laittamista, mitä Manu ehdotti, ota raha, ja raato, niin pääset helpoimmalla. Turha riitely ei ole mistään kotoisin, kyllä ne vakuutusyhtiöissä on kirjansa lukeneet. Jos tuossa ei ole kuin kynkän vaihto ja vähän peltiä, niin siinä ei kauaa nokka tuhise kun tuo on taas tien päällä.

    #174265

    @veera 1-2 wrote:

    Minusta ehdottomasti paras tapa on, jos tuossa on paljon laittamista, mitä Manu ehdotti, ota raha, ja raato, niin pääset helpoimmalla. Turha riitely ei ole mistään kotoisin, kyllä ne vakuutusyhtiöissä on kirjansa lukeneet. Jos tuossa ei ole kuin kynkän vaihto ja vähän peltiä, niin siinä ei kauaa nokka tuhise kun tuo on taas tien päällä.

    Ei tässä ollut tarkoitus neuvoa sitä, mistä aita on matalin ja helpoin alittaa. Pointti on siinä, että kaikki kolarit joita olen kuullut sattuneen rättäreille, lähtötilanne on aina se, että vakuutusyhtiön toimesta hintaa poljetaan vuosiin vedoten ihan rankalla kädellä. Tämä ei todellakaan ole oikeus ja kohtuus, koska fakta on se, että rättärin korjauttaminen ei ole tänä pänä mikään itsestäänselvyys yhtään kenellekään ja vielä vähemmän vakuutusyhtiölle. Senpä vuoksi on kohtuullista saada kunnon korvaus, jossa mahdollisesti yksityishenkilö hetken kylpee eurokasassa ikionnellisena, mutta helpotus se on vakuutusyhtiön edustajallekin. Klassikon korjautus+maalaus on nykytuntiveloituksilla painajainen vakuutusyhtiöille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174266

    Luulen jos sätkä on pahoin hajonnut, yksikään vakuutusyhtiö suostuu edes keskustelemaan mistään korjauksesta, vaan sanovat summan, että ota tai jätä. Lähdet oikeuteen peräämään, vaikka tuhatta euroa, ja häviät sen, niin sätkän hinta on kymmenkertainen. Joten paras on neuvotella hintaa niin ylös kuin pystyy, ottaa raato ja ostaa toinen, niin selviää parhaiten. Itse olen sätkän kanssa ollut saavana puolen, kolme kertaa ja kahdessa minusta sain mikä sen arvo oikeastaan oli. En usko että kukaan maksaa sätkästä tuhansia, jos se vähänkin näyttää huonolta.

    #174267

    Näytä toteen vaikka ulkolaisilta verkkosivuilta (esim. http://www.mobile.de/” onclick=”window.open(this.href);return false;) sätkän korkea jälleenmyyntiarvo. Suomesta ei oikein saa riittävän laajaa otantaa varsinkaan talvella.

    Kerää vaurioituneiden osien lista ja niille hinnat uutena. Päälle työt ja maalaukset (maalauskuluista vakuutusyhtiöillä onkin yleensä käsitys pinta-alan mukaan). Jos tarvitset autoa päivittäin, voi saada myös auton käytöstä poissaolon ajasta korvausta.

    Loppusumma voi tuntua isolta, mutta esitä se pokerinaamalla. Se ei kuitenkaan ole paljoakaan verrattuna nykyautojen korjauskuluihin pienissäkin vahingoissa.

    Jonkinlainen korvaussumman katto on se mikä katsotaan kulkimen jälleenmyyntiarvoksi. Lisäksi voi vaikuttaa se että auto on vanha ja harvinainen ja sitä kautta kunnostaminen perusteltua “maksoimitämaksoi”.

    Muutaman kerran olen takavuosina taiston käynyt ja lopputulos ollut positiivinen.

    #174268

    Takavuosina raitiovaunu ajoi sätkäni perään. Sain kuskilta lipukkeen, jolla ajoin ratikan vakuuttaneeseen Kansa vakuutusyhtiöön. Tarkastaja arvioi korjauksen toivottomaksi ja lupasi minulle 3500 mk ja he lunastaisivat pelin. En suostunut. Sanoin: 3500 mk ja minä pidän sätkän. Eivät suostuneet. Kerroin istuvani täällä niin kauan, että toiveeni täyttyisi. Kellon lähetessä neljää, tarkastaja soitti pomolleen ja kertoi tilanteen. Pomo sanoi, että lupaa se 3500 mk ja anna asiakkaan pitää autonsa. Vastasin muuten hyvä, mutta haluan rahat tililleni vielä saman viikon aikana. Tarkastaja sanoi sen olevan vasten heidän käytäntöään.
    Ilmoitin jatkavani istumistani. Kello kulki jo yli neljän, jolloin tarkastaja soitti jälleen pomolleen. Puoli viisi lähdin sätkälläni kotiin maksulupauksen kanssa. Eivät olleet vielä torstaina maksaneet tilleni, joten soitin vakuutusyhtiön reskontraan.
    En olisi rahojani saanut ellen olisi esittänyt puhelimessa uhkaustani: “Minulle luvattiin rahat tilille tällä viikolla ja olen talon kokoinen äijä ja tulen rahani hakemaan viimeistään perjantaina”.
    Rahat olivat tilillä perjantai iltapäivällä. Onnettomuus tapahtui keskiviikkona.
    Eli, pitäkää huolta oikeuksistanne, pitäkää korvausvaateenne riittävän korkealla. Vakuutusyhtiö ottaa kaiken minkä vain saa ja joskus vähän enemmänkin.

    #174269

    Lisättäköön, että laittelin sätkäni 200 markalla kuntoon ja sittemmin möin sätkäni 3000:lla. Eli kyllä kolaroidusta sätkästä silloinkin jotain sai.

    #174270

    Tuli tästä kolarista mieleen, että kehtaako kukaan tunnustaa tai löytyykö jo joukosta poistuneiden kiltalaisten “synneistä” rättärillä aiheutettua kolaria? Kaikki tapaukset, jotka itse tunnen, ovat tapahtuneet siten, että päälle on ajettu. Eikös sekin ole vähän mystinen yhtälö, että sätkä yleensä tuhotaan eikä sillä juuri aiheuteta onnettomuuksia? Siis tarkoitan tätä nimenomaan tuosta korvausperspektiivistä. Ja vielä rautalangasta vääntäen; ymmärtäisin korvaussummien alhaisuuden jos löytyisi selkeä korrelaatio sille, että kyseisillä kulkimilla kohelletaan liikenteessä ja sen myötä syntyy kuluja. Nythän näyttää siltä, että joku urpo tulee ja mällää peltisen perheenjäsenesi ja (eloon jäädessä) et saa edes kohtuullisia korvauksia?

    Esimerkki:
    Vaurioitunut runko korvataan uudella: 800-1100e Suomeen rahdattuna
    Rungon vaihtotyö 34h käsityökaluilla ulkosalla yksin tehden, 16h korjaamossa? 4046e tai 1904e 119e tuntiveloituksella. (119e/h on jopa alakanttiin verrattuna nykyisiin merkkikorjaamoiden tuntitaksoihin)
    Lokasuoja, 100e
    Kolmiopelti, 30e
    Tukivarsi laakereineen 200e? Jos vanhassa olkatappi oli tiukka–> vielä kalliimpi
    Vetoakselin ylä tai alapää 80e
    Valopukki, 50e
    Umpio, 40e
    Maalaustyöt, 500e, koko auto ylimaalaamalla 5000e
    ==> Min. 3704e Max. 10646e

    Ja muistakaa nyt hyvät kiltatoverit, että harrastajien väliset hinnat ovat erikseen! Ei rutattua Golfiakaan lähdetä vakuutusyhtiön toimesta hinnoittelemaan sen perusteella, että “siellä Golf-kerhon sivuilla Jani-petteri Pärssinen lupasi hoitaa rullatun kiesin kuntoon 1500eurolla” vaan hintoja katsotaan todellisten tuntihintojen ja verrokkiautojen pohjalta Suomesta, ruotsista ja mobile.de:ssä. Ja tietysti varaosahintojen perusteella. Suomessa ne viralliset varaosahinnat hoitaa sitronen.fi sekä Autoartikkeli. Franzose.de osoitetta voi myös käyttää korvaavien osien hinnoitteluun.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174271

    Nyt vähän jäitä hattuun. Joitakin talvia sitten daami pikkuautollansa kolhaisi, ja syy oli daamin. Vakuutusyhtiö katsoi vanhan nelkun lunastusarvoksi 2000 euroa joka oli heidän mielestään yläkanttiin. Ynnäilin sitten vaurioituneiden osien hinnaksi n. 1200, ja työt sekä seisontäpäivät tuottivat saldoksi n. 1700 joka kelpasi vakuutusyhtiölle. En käyttänyt korjaukseen rahaa ensinkään, vaan oioin etulokarin käsin sekä kaivoin romukopasta ehjän umpion mikä kyllä näkyi myös lopputuloksessa :). Jos vakuutusyhtiö olisi tuon lunastanut, olisin kyllä saanut auton pikkurahalla itselleni, mutta olisi vaatinut uudelleenrekisteröinnissä todella tarkan syynin + rek.katsastuksen. Kuten Henkka totesi, kannattaa pitää puoliaan, mutta välttää lunastus. Itse tulostin vakuutusyhtiölle Franzosen hinnaston.

    #174272

    Minusta tuosta Akailen summasta on unohdettu omavastuu, kun on vanha auto, niin omistaja maksaa uusista osista myöskin. Sekä mitä tulee tuohon korjaamo laskuun, niin minusta se oli aivan älytön. En usko että mikään vakuutusyhtiö pitäisi täysijärkisenä, jos menisin pyytämään yli kymppitonnia vanhan sätkän korjauksesta. Tietysti saa pyytää, mutta epäilen tuota summaa. Pysyn kannassani, että pitää auton ja ottaa niin ison korvauksen kuin mitä ilman isoa riitaa käy päinsä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.