Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 256)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #139711

    Kyllä 2CV:llä on vain mukava käydä kontrollissa. Katsastajan päiväkin kirkastuu ja useinmiten leima irtoaa. Enpä heti muistakaan, koska hylkäys olisi viimeeksi tullut. Pieniä huomautuksia kylläkin.

    Kaikki asemat muuten ovat yksityisiä, AKElla ei ole enää vuosiin ollut tekemistä katsastustoiminnan kanssa. A-katsastuksella on tosin edelleen “virallisen konttorin” maine, tosin ilman perusteita. Toivottavasti alalle tulee kilpailua, nyt on vain kaksi tasavahvaa toimijaa, toisena K1. ja hinnat ovat nousseet prosentuaalisesti ihan käsittämättömällä vauhdilla.

    Auttaisiko boikotti 😉

    #139712

    Kävin Kangasalan Lentolassa uudella asemalla – Kangasalan Autokatsastus Oy. Maksoi näköjään 45 euroa. Tuntui asialliselta. Kaksi katsastajaa katsasteli mukavan valoisassa uudessa pikku hallissa, ja konttorissa henkilö otti asiakkaita aukioloajan loppuun asti klo 17:aan. Toiset konttorit mainostavat olevansa auki klo 17 asti, mutta ilmoittautumaan ei pääse kuin klo 16.30 asti. Tämä on mielestäni harmillista.

    Iskaritestiä ei tällä kertaa rytyytetty. Toisin kuin viimeiset pari, kolma vuotta on tapahtunut. Käsijarrua alettiin testaamaan vasta kun takapyörät oli jo rullilla, joten koejarrutus perstuntumalla selvitti sen että napakasti toimivat: “hyvin nää tämmöisen kevyen kiikun paikallaan pitää”

    Samaan aikaan oli asemalla mopoauto. Vähän ihmettelin kun ihan pakasta repäistyn näköistä Primeraa siinä syynättiin, että onko tuo tosiaan tarpeen ihan uusia autoja noin syynätä. Kai niitä vikoja sitten tulee niihinkin. Nyt ei tosin löytynyt.

    Mikä hauskinta ‘Lissu’ meni läpi muutamalla suullisella kommentilla. Ens syksynä uudelleen.

    Itse olen niin laiska syynäämään kuljinta, että oikeastaan on ihan mukavaa että joku jolla on näppituntuma ajopeleihin tarkastaa että ei ajella vaarallisella pelillä.

    #139713

    Aiheeseen sen verran vielä, että kyllä minäkin katsastuksen arvon tunnustan ja olen ollut kiitollinen monta kertaa, kun vikapesäke on löytynyt ja siten korjauksen kautta on taas turvallisempaa ajella.

    Otan tuosta reputuksen aiheuttaneesta ruostevauriosta teille kuvan, niin näette itsekin, että “oikeus” on puhunut…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139714

    Tuosta kokemastaan vääryydestä saa muuten esittää asiallisen näkemyksen AKE:lle, tässä saattaisit sitten olla jopa vahvoilla. Varsinkin kun kerran sama sälli on kyseisen laitteen kolme viikkoa aiemmin kyseiset viat läpi päästänyt, kyseessä ei voi olla muuta kuin “huono päivä” sällillä, linjausmuutokset konttorilla, pakollinen tilastohylkäys tai jotain muuta mukavaa.

    AKE:lle kysely, heillä nettisivuilla on hyvät ohjeet tuohon. Myös käynti kyseisen paikan esimiehen juttusilla saattaa auttaa, voi tulla jopa ilmainen käynti ensi kerralle…

    Asiakkaalla on muuten oikeus keskeyttää katsastus, jos kokee katsastajan käyttävän mielivaltaa pykälien tulkintaan. Ja vaihtaa katsastajaa. Tuohonkin löytyy pykälä, mutta näyttö on hieman vaikeaa, vaan tämän tapauksen kerrotun perusteella ei pitäis olla niinkään hankalaa, jos vikapaikat on tosiaankin olleet kelpaavassa kunnossa kolmea viikkoa aiemmin ja ajokilometrejä ei ole tullut moniakaan kymmeniä tapahtumien välille…

    Suosittelisin kyselyä AKE:lle, tuskin kuitenkaan menisit tuolle konttorille enää, ei varmasti tuon kyselyn jälkeen tarvitse…

    #139715

    Kävin konttorilla (sillä ekalla) pienen kiukun kanssa ja kahden katsastusherran kanssa kävimme autoteollisuuden numero yhden reputuslistat läpi uudelleen (1. ja 2.reputuksen kohteet) – herrat hämmästelivät kolleegansa intoa ja kahvikupposten jälkeen asia oli ok – eli italialaisori on jälleen katsastettu hyväksytysti. En tehnyt kyseisille ruostevauriokohdille mitään.

    Parasta oli se, että jarrujen takapään kuormitushaistimen/-säätimen vivuston piti olla kokonaan vioittunut ja irrallaan – pa**at se mitään irti ollut, eikä kyllä vioittunutkaan, jousi oli löysä, niin kuin pitääkin tyhjällä kuormalla…

    Ja tästä opin – En enää koskaan sotke kahta katsastuskonttoria keskenään, vaikka samat työntekijät, omistaja ja vaikka vielä toisesta sanotaan, että jos ovat kiinni, niin mene meidän toiseen konttoriin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139716

    Ihme sähläämistä tuon 2cvjimmin Unon kanssa? Hyvä kuitenkin että lopulta homma onnistui. Tuntuu merkilliseltä että suostuivat enää kääntämään kelkkansa tässä tuomiossa. Mutta hyvä siis niin.

    Paljonko rahastivat tästä reputuslistan läpikäynnistä?

    #139717

    Meni nollatarkastuksena (katsastusmiehen ilmaisu) eli vaivan verran.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139718

    Nollatarkastuksesta Sata hinta. 😡

    -Olli

    #139719

    Maksaa nyt 50 E siitä, että katsotaan jarrut koneella, valot (ei katsonut)
    Ei tärinöitä iskareille, olkatapit ja ulos. Koko hoito alle 8 min. Tulee siinä tuntipalkkaa firmalle.

    Hannu Keinänen

    #139720

    Johtuu vissin siitä syystä, että palvelun hinta laskettu uudempien autojen mukaan joissa tarkastus kohteita enemmän….
    Ja sama hinta peritään sitten kaikilta… Kallista se on silti laski miten laski,, niin on törkeä hinta…
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139721
    Nimetön

    Turha reissu 2x…ja harrrrmittaiskohan edes pikkusen?

    1. Eipä onistunnukkaan rättisen poisto talviteloille jahka siihen tarvittiinnii paperin kakkososa!? Lisämaksusta (20,-) toki olisivat tämännii suorittaneet! No jurppas että EI!
    2. Samalla reissulla aattelin läpäsyttää Pesosen, riisseli ku on, nii asiaan kuuluu ryntäyttely…kerpele..pakit tuli savustusarvot yli nelejä ja ystävällinen setä paineli kaasua oikeen antaumuksella hihi..
    sano jotta taitaapi olla suuttimet tukossa ja että et ou tainna vaihtaa ilimansuoratinta ähäs!! suositteli puhitusaeneitten laettova tankkiin!
    Kappas ku ei suoraan antanu rahasta litkuja?
    >vinkki taloudellisessa ahdinkossa olveille karsastusasemille ( äsetukortillajopapoonusta!?)

    Huomisella työmatkalla Jukkeli sitten painelee vähän enämpi nilikkaa suorax pienemmillä vaihtehilla.
    Riisselin vääntö huijjaapi pitkämatkalaisia matalilla kierroksilla ajuun..enkä osta kyllä litkuja!!

    #139722

    @Jukes wrote:

    Turha reissu 2x…ja harrrrmittaiskohan edes pikkusen?

    Kirjoittelin eräälle toiselle foorumille samasta aiheesta seuraavaa:

    @PienempiOlli wrote:

    Toi sen liikennekäytöstä poiston ilmoittaminen henk.koht. siellä konttorilla
    on muutenkin ihan valopäinen idea, tässä maailmassa missä kohta kaiken
    muun voi hoitaa netissä tai puhelimitse. Niin samaan aikaan Åken käytännöt
    menee takapakkia ja aiheuttaa samalla lisää turhaa autoilua, ruuhkaa ja
    saasteita. Entinen vakuutus hässäkkä ja sen puhelin ilmoitukset tuntui
    sentään fiksulta. Ja sitten kaiken kukkuraksi motskat toimii vielä vanhan
    systeemin kanssa. huh.

    Tuohon vielä lisäten ettei itselläni ole kuin 10km tuonne konttorille mutta
    kun käyt siellä kaksi kertaa (talvi/kevät) niin on tullut jo 40km turhaa
    ajoa/kulkuneuvo. Näin Åke:ssa pelastetaan maailmaa, ja sitten vielä
    uusien rekisteriotteiden printtaus joka kerta. Hyvin menee.

    -Olli

    #139723

    Hassumpi juttu on että kuorma-auton vetokoukun liikennekäytöstäpoisto/liikennekäyttöönpalautus (ettei siitä tarvitse koko vuotta maksaa veroa jos tarve on kausiluontoista) onnistuu kyllä ihan vapaamuotoisella sähköpostilla AKE:lle. Mutta koko auton (ison tai pienen) vastaava operaatio ei sitten voi millään:G

    #139724

    Yleensä en valita katsastuksesta, yleensä on katsastustapahtuma ollut asiallinen. Samoin todetutu viat, kuten nytkin: mätää korin peräpäässä ja kitkat löysällä.
    Mielestäni kuienkin inssi voisi pitää mielipiteensä ominaan, ja jos on pikku puutteita tekniilkan ymmärtämisessä, voisi vaivihkaa kysyä kolleegalta. Mutta ei. Inssi aloitti reippalla asenteella:
    -“Jaa? Tää on sitten näitä itsemurhavehkeitä”.
    Kun oli vihdoin saanut auton käyntiin, ja opeteltuaan ensin miten ikkuna ja ovi aukeaa jne., ja vielä hieman citroen-asennettaan valottaen sai hän repuutetun täristystestin jälkeen kulkimen ajettua melkein suoraan nosturille.
    Inssi löysikin heti puutteellisen etuheilahduksen vaimennuksen syyn.
    -“Sulla vuotaa toi etuiskari, ihan selvästi”.
    -“Jaa niin mikä?”
    -“No tosta, kato ite” sanoi inssi, ja osoitti jousipönttöä joka tietenkin on märkä kun on rapakeli.
    Ponnistelin kovasti yrittäessäni selittää nelkun etuiskereita, kuulostamatta kuitenkaan koppavalta. Vaikeaa oli kun sekä itketti että nauratti.
    Se että hän käytti RENGASRAUTAA puhkoessasan pehmennyttä peltiä ei v***ttanut oikeastaan kovinkaan paljoa. Oma moka. olisi pitänyt tarkistaa. Sen sijaan meinasin räjähtää kun kaveri nostaa keulaa pohjasta, ei riitä nosturin korkeus, lisää pölkkyjä väliin, ei vieläkään riitä, vieläkin on etupörät kiinni ajoliuskassa. Taas piti vähän neuvoa. Kun inssi vihdoin oli saanut keulan ylös tukivarsista nostamalla, hän pudisteli päätään kun kaikkialla tuntuu olevan löysää. En enää viitsinyt kertoa hammastangon ja olkatappien rakenteesta. Olin juuri pyytämässä katsastuksen keskeyttämistä, kun nuorempi kolleega joka ilmeisesti tuntee sätkät puuttui pellin.
    Loppujen lopuksi nuorempi tarkisti etuakseliston joka oli OK.
    Katsastuksen päätteeksi kaveri vielä tempaisi konepellin kiinni vinoon niin, että tuulisalpa iski suojaverkon lyttyyn ja kiinni flektiin.
    Välistä jäi ainakin ajovalojen tsekkaus ja koko taka-akseliston syynääminen, mutta pakokaasupäästöistä oli kuitenkin veloitettu, vaikkei niitä -74:ssa tarvitse mitata eikä mitattukaan. Tällainen päivä. Illalla saa taas rälläkkä ja mig kyytiä.

    #139725

    Moikka, uskaltaisitko Miki vihjata mikä asema, on ollut samantapaisia kokemuksia täällä Hesassa. Mm etulokasuoja on kantava rakenne = hitsattava 100% saumaus, vanhuksen alla ahaa elämys “täältähän puuttuu pakoputki” . Mikkelissä eräs Citroenkorjaamo suositteli heidän käyttämää asemaa ja palvelu eli taito oli todella hyvä. Tulen katsastamaan kulkimeni siellä tulevaisuudessakin.

    Ne jotka joutuvat sen pakotestin…niin sen voi tehdä korjaamolla säädettynä, kuitti on voimassa 3kk..ei tule turhia uusintoja
    kun eivät siellä konttorilla eli asemalla muuta säädä kuin uusintapäivämäärä..ja lisämaksua!!

    ter. Kari

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 256)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.