Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266251
    velho
    Osallistuja

    Tervehdys! Olen uusi 2cv :n omistaja. Nyt olisi tarkoitus kunnostaa kulkine kesääki ajo kuntoon. Kone käy kyllä suht hyvin,mutta savuttaa aikalailla. Nyt kysyisinkin vinkkejä paljon kokeneimmilta mitä kaikkea kannatta tehdä/tarkastaa ,kun irroitta/purkaa konetta/sylinteritä? Puristuspaineet olivat vain 6baar/pytty.Jos ymmärsin oikein niin tulisi olla 9bar? Sitten vielä sisiustuksesta: Penkit ovat aika kuluneet ja olisi tarkoitus päällystää ja muutenkin kunnostaa. Minkä värinen on ollut alkuperäinen sisustus? Mistä tietää mikä on alkuperäinen korin väri? Nyt väri on keltainen,mikä ei ole alkuperäinen.Vaalean sininistä väriä on monessa paikassa, uskoisin että se voisi olla originaali väri. Tarkoitus olisi kunnostaa auto ensin käyttökuntoon ja ehkä myöhemmin enemmänkin.Tätä silmälläpitäen olisikin mielestäni järkevää heti alkuunsa laitta vaikka museoentisöintiä silmälläpitäen vaativaan kuntoon se osasto mitä korjailee.

    T Velho

    #266256
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Tervetuloa joukkoon!

    Jos olet jo Killan jäsen niin tuolta arkistosta löytyy vanhoja maahantuontitietoja runkonumeron perusteella, mahdollisesti myös väri. Verhoilujen väri selvinnee myös sitten kun tiedossa on malliversio.

    Jos et ole vielä jäsen, niin liittyminen onnistuu tuolta jäseneksi valikon kautta. Jäsenyyteen tarvitsee suosittelijat, jos niitä ei ole niin soittele tai laita yksityisviesti.

    Terveisin,
    Mika Koivunen
    O45 6386444

    #266254
    Akaile
    Osallistuja

    Moi ja tervetuloa joukkoon kirjavaan.

    Kertomasi perusteella kone saattaisi olla männänrenkaiden tarpeessa, mutta ehkä jopa pytyt ja sylinterit tulevat kyseeseen…Tai sitten vuotoa on kansien tefloneilla, eli venttiilinvarsien tiivistimillä.

    Tein aikoinaan oheiset ohjeet:
    Purku: https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/2cv-n-moottorin-purku-4-ja-6/

    Kasaus: https://www.2cv.fi/keskustelut/aihe/2cvn-moottorin-kokoonpano-4-ja-6/
    Osa kuvien linkityksistä näyttää jostain syystä särkyneen, vaikka kuvat kyllä edelleen ovat samassa paikkaa..

    Olen kyseisellä koneella ajellut parikyt tonnia, joten väitän onnistuneeni.

    Kulkimen alkuperäistä väriä voi metsästää konehuoneesta rintapellin vasemmasta reunasta. Siellä on joskus alumiininen pyöreä nappi niitattuna, jossa lukee AC-koodi. Tämä on Citikan vanha värikoodi. Joskus se on myös maalattuna samoille seuduille kolme-nelikirjaimisena koodina. Jos löytyy neljä numeroa niin siitä selviää tarkka valmistuspäivä tehtaasta.

    Sisustoja oli useita erilaisia ja niihin paras vinkki löytyy oviverhoiluista. Kerro lisää tai laita pari kuvaa niin arvuuttelemme kollektiivisesti 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266312
    velho
    Osallistuja

    Tässä muutama kuva. Ei löytynyt lätkää rintapellistä, eikä numeroita.

    #266317
    velho
    Osallistuja

    Ja vielä ovi paneelista kuva.

    #266321
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Laitatko valmistusnumeron mulle vaikka yksityisviestinä, niin katson löytyykö sillä mitään?

    #266323
    Retku
    Osallistuja

    Vuosimallin perusteella veikkaisin alkuperäiseksi väriksi
    ac 645 Bleu Myosotis.

    #266336
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Runkonumeron mukaan kyseinen kuljin on tullut Suomeen 2.7.1976 Bore 5 laivalla. Väri tuontipaperin mukaan Orange Ténéré (AC329). Jäänyt ehkä satamaan makaamaan, kun tullaus ja toimituspäivää ei ole. Puskurit ja vanteet Gris Rosé AC140. Sisusta on ollut joko musta tai ruskea, todennäköisesti musta kun ovikotelot on mustat?

    #266339
    amikutoseeni
    Osallistuja

    Pieni tarkennus: vanne- ja puskuriharmaa AC140 on nimeltään Gris Roues.
    Hieman punaiseen vivahtava harmaa Gris Rosé on AC136.

    #266341
    velho
    Osallistuja

    Hei Mika,mitenkä luotettavana tuota väritietoa voi pitää? Kun ei vielä tuota värisävyä ole vastaan tullut missään. Täytyy toki tutkia nyt erisilmin. Oliskohan mahdollisesti koria tai runkoa vaihdettu joskus? Hmmmm….

    • Tätä vastausta muokkasi 2 vuotta, 8 kuukautta sitten velho.
    #266345
    velho
    Osallistuja

    Kyllä se näyttä siltä niinkuin Mika kertoi, että kulkine on ollut juurikin tuo oranssin väinen. Onkohan isokin ”synti” jos vaihtaa väriksi sen sinisen?

    #266349
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Tuohan on juuri se hienoin väri 😉 Jokainen voi toki maalata omansa miksi haluaa, ei kai se mikään synti ole, varsinkaan jos on jokin alkuperäissävyistä.

    IMG_0292

    Liitteet:
    #266388
    velho
    Osallistuja

    Onkohan kellään tietoa minkä värinen kuulu olla tuon ns valoraudan? Onko se A. korinvärinen B. Vanteiden (harmaa AC140) C. Musta korinväristä riippumatta. D. Joku muu. Mikä?

    #266390
    Retku
    Osallistuja

    Valopukki on alunperin ollut sama kuin puskuri ac140 Mutta omasta mielestäni värejä mahtuu maailmaan ja kaikkien kulkimien ei tarvitse olla niin kuin linjalta tullessaan. Museokatsastus vaatii sitten värin joka on ollut mallivuonna käytössä ei siis sekään välttämättä tuota oranssia. Jos koppa on jo vaihtunut niin mikä väri nyt sitten olisi entisöintimielessäkään oikeampi.Paljon kirkkaita värejä ja kukkia päälle…

    #266399
    velho
    Osallistuja

    Retku, olet juurikin oikeassa. Näin se taitaa olla. Alla olevassa kuvassa vasen sylinteri/ylin männänrengas. Erikoisen suuri rako. Tietojeni mukaan pitäisi olla 0.20 mm. Mutta tuo on 1.2mm! Sylinteri on vain 0.02mm suurempi kuin alkuperäinen 47.00mm. Sylinterissä ei ole kynnystä tms. Voisko rengas olla noin kulunut?
    Ainakin renkaan päät ovat kapeammat kuin keskiosa. Mitkähän olisi oikeat mitat? 1.5mm paksuus ainakin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.