Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 2cv :n moottorin purku (4 ja 6)

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127473

    Sanotaan, että purkaa osaa kuka tahansa, mutta kokoon takaisin laittaminen ei kaikilta onnistukkaan. Siitäkin huolimatta kirjataan nyt ylös muutamia asioita, joita eteen tulee.

    Jos kyseessä on kokonainen kone niin aloita purku laskemalla öljyt ulos öljypropusta. Anna venttiilikoppien olla paikallaan vielä. Valutuksen aikana pura laturi, propelli, lämmönvaihtajat ja moottoripellit pois paikaltaan. Öljyjen valutuksen jälkeen pese kone moottorinpesuaineella päällisin puolin niin hyvin kuin se on mahdollista. Puhtaus on puoliruokaa moottorikokoonpanossakin ja monesti sätkän koneiden päällä näkyy vuosikymmenten öljyhiekkapatinat. Tämä kaikki on myöhemmin käsissä ja koneen sisällä, jos sitä ei ajoissa putsaile pois.

    Nyt edessäsi on suhteellisen raakile kone. Irrota imupakosarja, jos et sitä vielä yläpeltien yhteydessä tehnyt.. Pakopuolen muttereiden annan liota hetken WD-40:ssä ja yleensä sen jälkeen ne lähtee mukavasti auki. Käytä aina kuusikulmaista hylsyä tai minimissään lenkkiavaimen lenkkipäätä, tai muuten löydät itsesi sorvaamassa. Bensapumppuun pääset helpolla käsiksi nyt, joten irrota myös se. Ota pumpun työntötanko talteen.

    Tämän jälkeen voit jo raottaa venttiilikoppia ja antaa niistä muutaman öljytilkan valua astiaan. Jos koneessa on öljynsuodatin niin senkin voi jo irrottaa. Monesti apuna tarvitsee lukkopihtejä, jos sinulla ei ole hyvää öljynsuodattimen irrotustyökalua.

    Öljynlauhduttaja: öljyputkien alapään mutterit ovat joskus todella tiukassa. Näitä ei kannata edes yrittää nitkutella auki lenkkiavaimen avoimella päällä, vaikka se työkaluna sinne meneekin niin kivasti. Kannattaa hankkia ylimääräinen 16mm lenkkiavain ja leikata lenkkipäähän sen kokoinen aukko, että se lauhduttimen öljyputken ympäriltä mahtuu. Kyseiset mutterit ovat alumiinia ja sorvautuvat erityisen herkästi…ikävä kyllä nm. kokemusta on. Kokeile halkileikattua avainta mutteriin ja jos se on hieman väljä niin lyö lekalla alasinta vasten avaimen kitaa hieman pienemmäksi. Nyt kun sovite on tiukka niin voinet aloittaa aukinitkuttelun. Mutteria on hyvä avata hieman ees taas nitkutellen. Avaa molempia muttereita suurinpiirtein samaan tahtiin. Kun molemmat mutterit alkavat pyöriä hieman kevyemmin, irrota öljynlahduttajan yläpään vaakatason pultti. Tarkista viimeistään tässä vaiheessa, että öljynlauhduttaja on asennettu siten, ettei mutterit raavi lauhduttajan putkia samalla, kun avaat niitä. Jos kosketusta on niin yritä kasvattaa rakoa erittäin varovasti putkia painamalla/nostamalla.
    Nyt muttereiden pitäisi aueta kivuttomasti loppuun asti. Kun molemmat ovat auki niin vedä lauhduttajaa molempien putkien alajuuresta itseesi päin. Pieni edestakainen nitkutus auttaa asiaa. Näin..käsissäsi pitäisi olla ehjä ja vuosittain kallistuva myyntiartikkeli 😉 Lauhduttajan tiivisteet jäivät todennäköisesti lohkoon. Ongi ne pois nyt tai myöhemmin. Tämä oli koneen purkamisen herkin vaihe, jossa monesti sattuu vahinkoja.

    Kansien öljyputki: pidä öljyputken mutteriosasta kiinni kiintoavaimella ja aukaise kiinnityspultti lenkkiavaimella tai hylsyllä. Huomioi, että öljyputken kiinnityspultit ovat onttoja ja lohkopulttia ei pidä sotkea kummankaan kansipultin kanssa. Lohkossa on myös yksi kannatuskoukku öljyputkelle, avaa myös tämä.

    Öljynsuodattimen jalka on kuusiokolopulteilla kiinni. Tätä ei ole pakko irrottaa, mutta koska uusissa tiivistesarjoissa on myös tämän O-rengas, on se hyvä vaihtaa.

    Kannet: pura kannet irti avaamalla kolmen pinnapultin hattumutterit. Huomioi näissä prikat: kaksi yläpuolista on messinkisillä prikoilla ja yksi alapuolinen on teräsprikalla. Älä sotke järjestystä! Muttereiden aukaisun jälkeen kansi lähtee irti varovasti vetämällä, muovivasaralla voi naputella sylinteriä, jolloin kansi lähtee yksinään ilman sylinteriä. Avita sormin työntötankoja äläkä anna niiden pudota lattialle. Pidä osat tässä vaiheessa yhdessä, eli siis työntotangot paikallaan ja nostajakupit lohkossa.
    Jos et halua irrottaa sylinteriä männästä niin vedä sylinteriä ulospäin ainoastaan sen verran, että pääset männäntappiin käsiksi. Itsellä oli sen verran iso remontti meneillään, että otin sylinterin suoraan irti ja sen jälkeen yläpuoliset pinnapultit. Pinnapultit lähtee joko putkitongeilla tai jälkiä välttääkseen yhdellä sopivalla mutterilla ja pinnapultin hattumutterilla: pyöritä mutteri tangon kierteeseen, hattumutteri perään ja kiristä mutteri hattumutteria vasten. Väännä hattumutterista aukipäin ja voila, pinnapultti aukeaa napsahduksen kera lohkosta. Alapuolinen pinnapultti kannattelee mäntää ja tämä helpottaa männäntapin lukkorenkaan irrotusta. Irrotuksen jälkeen irrota alapuolinen pinnapultti.

    Männät: Männäntapin lukkorenkaan irrotus tapahtuu pienellä piikillä tai erittäin pienellä suorapäisellä meisselillä. Pidä peukaloa päällä, sillä rengas on helppo ampua kadoksiin tai pahimmassa tapauksessa silmään. Älä irrota lukkorengasta kuin toisesta päästä. Naputa männäntappi varovasti sopivalla tuurnalla siitä päästä, jossa se lukkorengas vielä on paikallaan. (luonnollisesti) Turhaa väkivaltaa tulee välttää, ettei vaurioita mäntää tai kiertokangen puslaa. Kun männät ovat irti niin kokeile kiertokankien väljyyttä vetämällä edestakaisin suorassa linjassa kampea pyörittelemättä. Väljyyttä ei saa olla tai harkituissa tapauksissa erittäin vähän. Jos et ole varma onko siinä välystä vai ei niin vertaile molempia: jos molemmat tuntuu samoilta niin todennäköisesti merkittävää välystä ei ole, sillä yleensä kiertokanki väljiintyy vain toisen kangen osalta ennen kuin kolina käytössä alkaa.

    Tässä vaiheessa on hyvä pitää pieni tauko purkamisen osalta. Ota kansien työntötankojen osat (=työntötanko+nostajakuppi lohkosta) yksi kerrallaan käteesi ja pese ne rasvanpoistoaineella ja merkkaa tussilla mikä osa on kyseessä. Esim. KPP =kuskin puoli, pakoventtiili. Tämä siksi, että jos kasaat koneen samalla nokka-akselilla ja kansilla niin samojen osien tulisi sijoittua samoille paikoille. Tällä vältetään ylimääräisiä asettumisia ja kulumisia sisäänajovaiheen aikana.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #165256

    Jatka purkamista öljypumpun…ja tässä vaiheessa muistin, etten ole huomioinnut vauhtipyörää lainkaan, sillä omastani olin sen purkanut ja ajat sitten ennen varsinaisia muita purkuhommia 😆 Eli jo konetta päällisin puolin pestäessä olisi hyvä, jos vauhtipyörä olisi irti, sillä kammen takastefa on saattanut tihkuttaa öljyä. Irrota paineasetelma ja kytkinlevy ja pidä levy niin päin paineasetelmassa kuin se siellä käytössä on ollut. Tämä siksi, että mahdollinen takaisinlaitto on huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse miettiä, että mitenhän se nyt menikään… Lukitse vauhtipyörä sopivalla hylsyllä hammaskehästään lohkoa vasten ja väännä vauhtipyörän pultit auki. Pyörittele pultit pois ja ota koppi huimapyörästä. Kierrä vauhtipyörän pultit takaisin kampeen niin et hukkaa niitä.

    Ja nyt sen öljypumpun kimppuun. Avaa öljypumpun kansi, joka sijaitsee kammen takastefan alapuolella. Ota kansi käteen ja tarkastele sitä silmämäärin ja muistaakseni Haynes antaa myös jonkun minimimitan kuluneisuudelle.. Kuitenkin, n. 100 000km ajetussa huolehditussa koneessa ei ole öljypumpun kannessa juuri lainkaan kuluneisuuden jälkiä, eli se näyttää lähes tehtaalla koneistetulta ja tasaiselta. Tästä pystyy myös arvioimaan koneen ikää, mikäli kapistuksen historia on itselle tuntematon. Kilometrien karttuessa tuohon öljypumpun kanteen alkaa kairautumaan öljypumpun “rattaiden” uomia ja nämä uomat tulisi plaanata pois sen Haynesin määräämän rajan jälkeen…jota en nyt muista. Plaanaus tehdään joko koneistamalla tai erittäin tasaisesti lasilevyn päällä hiomalla…Tai sitten vaihtaa koko pumpun, näitäkin kun vielä saa. Mitä suuremmaksi tuo välys kannen ja rattaiden välissä kasvaa, sen huonommaksi öljynpaineiden nouseminen muuttuu…eli ei ihan merkityksetön juttu! Poimi pumpun rattaat pois ja pidä nekin yhdessä kannen kanssa, niinpäin kuin ne koneessa olivat.

    Irrota öljynpaineanturi ja heitä se suosiolla menemään. Tavallisesta varaosaliikkeestä saa uusia vastaavia muutamalla eurolla ja öljynpaineanturi on hölmö kohta säästää: 1. ne vanhetessaan alkavat vuotamaan. 2. ne vanhetessaan alkavat välkyttämään tyhjäkäynnillä, joka aiheuttaa turhaa huolta. Ilkeä vaihtaa myöhemmin.

    Nyt kaikki pitäisi olla irti lohkosta. Avaa lohkon suuret pultit (17mm kannat) ja myös siellä täällä pieniä pultteja ja muttereita (11mm kannoilla). Käännä lohko kyljelleen ja naputtele saumoja sieltä täältä muovivasaralla. Lohkon pitäisi haljeta naputtelemalla, sitä ei pidä kammeta väkisin ruuvimeisselillä tms… Nosta lohkonpuolikas pois. Tarkasta kammen ja nokan ajoitusmerkki (löytyy rattaista, yhden merkin tulee osua kahden merkin väliin lohkon jakosauman kohdalla) : monesti koneen tehottomuuden syy löytyy täältä, eli väärin kasattu kone ja hampaan verran pielessä ajoitus. Tai voi olla myös jotain edellisen sepän omia lisämerkintöjä yms. hyvä löytää ja huomioida jo tässä vaiheessa. Valokuvaa tarvittaessa.

    Nosta kampi ja nokka erilleen. Tarkasta nokan kunto: nokkapintojen tulee olla kiiltäviä, ei kraatereita eikä sävymuutoksia. Jotain osviittaa kunnosta saa työntömitalla nokkien korkeuksia mittaamalla. Vakionokassa korkeudet suurinpiirtein samoja. Monesti etummaisin nokka kulunut muita enemmän.

    Pese kone sisältä liuotinaineella ja kaikki muutkin tarpeelliset osat. Kuivaa osat paineilmalla, puhaltele erityisellä huolella kaikki öljykanavat, öljynlauhduttaja ja kansien öljyputki.

    Kasaamisesta teen erillisen kuvallisen topicin. Kommentit, unohdukseni ja muut purku-aiheeseen liittyvät vinkit tähän alle pyytäisin. Kirjoitin artikkelin ulkomuistista, joten pidätän oikeudet virheisiin 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #165257

    Bravo (ei se fiat). Lisää tällaista!

    Kommenttikierroksen jälkeen tällaiset mainiot kirjalliset selvitykset kuuluisivat myös kerholehteemme 2CV-Nyytisiin. Uskon että kokonaislukijamäärä on silloin yli 10-kertainen. Vähän kuvia Nyytistoimittajalle mausteeksi, niin hän kyllä editoi mielellään printtiversion.

    Valitettavasti tämäkin forum on hieman saanut siipeensä vähemmän asiallisesta keskustelusta ja tiedän monien kiltalaisten lopettaneen keskustelujen aktiivisen seuraamisen. Tällaiset artikkelit saattavat kääntää tilanteen varsinkin, jos mainitaan Nyytisissä, etä lähde on tältä forumilta.

    2CV-Wiki on toinen julkaisupaikka, joskin ihmiset eivät oikein vieläkään tajua sen mahdollisuuksia. Varmaan tämänkin lukevista joka viides ei ole siellä edes käynyt?
    https://www.2cv.fi/wiki/categories/kaikki/

    #165258

    Tänään on seuraavan Nyytisen aineistopäivä eli vielä ehtisi…

    Rättäri - Citroen 2CV
    https://www.facebook.com/groups/168107986665515/

    #165259

    Kunhan saan nokan koneistamosta niin alan raapimaan kasaan kuvakertomusta koneen läjäyksestä. Katsotaan sitten, että minkälaisen kertomuksen tuosta saisi Nyytisten sivuille. Saahan sitä nyttenkin copy-pastettaa yo. tekstistä ns. teaserin Nyytisiin ja todeta MTV3:n uutisten tyyliin “katso lisää netistä”. 😉 8)

    Manu jo lähestyikin, eli ohje menossa wikiin.

    Mutta tekstistä saa olla erimieltäkin, eli jos teet jonkun vaiheen totaalisen erilailla niin kirjaa ihmeessä se tähän jatkoksi. Kokoonpanotapoja on aina yhtä monia kuin tekijöitäkin. Ja erityisesti erikoistyökalut, jotka helpottavat tätä 2cv-harrastusta niin niistä kannattaa aina mainita. Mitä yksinkertaisempi työkalu, sen parempi, kunhan se hommaa helpottaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #274173

    Toimivat ohjeet oli tänne kirjattu. Olin jo valmistautunut kysymään naapurilta apua koneen avauksen kanssa, muutta hyvin onnistu ihan ohjeita lueskelemalla. Muutamia momenttivinkkejä täytyi kaivella youtubesta ja muualta keskustelupalstalta.

    Toisesta viestistä löytyvät kasausohjeetkin olivat ilmeisen onnistuneet, kun kone käy taas kaikesta harjoittelustani huolimatta.

    Kesää kohti!

    #274174

    Taitaa olla tuo Ammeen mainitsema naapurikin melko hyvin perillä näistä koneenkasaushommista!
    Jäljet näyttävät johtavan “sylttytehtaale”!

    Mukava huomata miten toisen polven rättäristit hoitavat hommat ihan omatoimisesti. Näinhän sitä itsekin aikoinaan opeteltiin ja oppiminen jatkuu yhä.

    Eikös tämä ole sitä kiltahenkeä jonka olen kuullut joidenkin mielestä jo kuolleen!

    Kesää odotellessa!

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.