Etusivu Foorumit Päävalikko Matkalle 2cv-matkailu ja paperikartta, eli perinteiseen tyyliin reissaaminen

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #222298

    Perinteinen kartanluku on minulla yhä käytössä oleva keino löytää määränpäähän matkoillani. Olen ollut lapsesta asti mukana 2cv:llä tehdyillä koti- ja ulkomaanmatkoilla. Näillä reissuilla on yleisimmin luettu karttaa. Legendaarisin matka lienee ehdottomasti Tsekin maailmankokousreissu kesällä 2009. Puolan maaseudulla kouraani pistettiin paperikartta ja tehtäväni oli lukea sitä. Muistan, miten pian löysinkin sijaintimme seuraamalla auton ikkunasta maamerkkejä ja paikannimikylttejä. Sitten etsin samat kartalta ja kas, olin paikantanut autokuntamme sijainnin tuohon isoon paperikarttaan. Puolan matkalla perheelläni oli jo GPS mukana, mutta perinteistä karttaa tarvittiin yhä. Berliinissä se navigaattori sekosi täysin, kun emme voineet tietyön takia jatkaa laitteen antamaa reittiä ja lähdimme kiertotielle. En itse koskaan innostunut laitteeseen sen tarkemmin perehtymään. Olen seurannut vierestä nykyajan teknologian kehitystä, ja tullut siihen tulokseen, etten viitsi lähteä tähän sirkukseen mukaan. Nykyisin monella on navigaattorit, nopeuskameravaroittimet ym. älypuhelimissaan. Ja netti, sosiaaliset mediat jne. Onhan se varmaan kivaa, mutta.itse pidän kernaasti lomaa netistä ja tietokoneista rättärimatkoillani.

    Palataanpa hetkeksi kesän 2015 Helluralliin Puumalassa. Päätin lähteä sinne, ja tämä reissu oli ensimmäinen rättäritapahtumamatka yksin omalla autolla. Aiemmin olen jo ollut omalla 2cv:llä tapahtumissa, mutta myös perheeni autokunta oli mukana ja leiriydyimme samaan paikkaan. Niillä reissuilla seurasin vanhempien autoa perille. Tällä kertaa sain itse suunnitella matkani ja mennä omaan tahtiin. Lähdin sitten matkaan varhain lauantaiaamuna. 12-heppainen wanhus-2cv oli pakattu retkitavaroilla. Tuoreimman tiekartan olin vähän ennen matkaa ostanut Abc-liikennemyymälästä. Katsoin kartasta reittini ja ajoin Savonrannan kautta kiemurtelevaa maalaistietä omaan tahtiin. Meno oli leppoisaa ja pysähdyin välillä pitämään evästaukoa, lukemaan karttaa tai tekemään molempia samalla pysähdyksellä. Matkalla oli koko ajan sellainen tunne, että ei ollut kiire mihinkään ja aina oli aikaa pysähtyä lukemaan karttaa tai ihan vain katselemaan maisemia ja paikkoja ja nauttia Suomen kesästä. Moni kaupunki ja kylä tuli tutuksi matkalla. Joistakin ajoin vain ohi, joissakin pidin taukoa ja samalla tutustuin paikkoihin. Savonlinnassakin pysähdyin ja paluumatkalla jäin sinne vähän pidempää taukoa viettämään ja kävin kävellen kaupunkia katsomassa. Tankkaustauko ja ruokakaupalla käynti oli Sulkavalla. Puumalan satamassa kävin katsomassa museolaiva Wennoa. Tämä matka oli mukava ja viihdyin tien päällä. En kaivannut navigaattoria puhumaan koneäänellä siihen viereen, tosin ei siitä olisi mitään kuullutkaan siinä melussa ja päässäni olevien Peltor-kuulosuojaimien läpi. Pysähdyin tarpeen tullen lukemaan karttaani ja tiesin tarkkaan, missä olin ja minne olin menossa. Välillä oli pientä epävarmuutta sijainnin tai oikean tien suhteen, mutta tienvarren maamerkit ja nimitaulut helpottivat paikantamista. Osittain entuudesta tuttujakin maisemia ja paikkoja oli matkan varrella. Eksymistä ei tapahtunut sillä kertaa ollenkaan. Nykyaikaisinta teknologiaa, mitä pidän matkallani mukana ovat matkapuhelin ja digikamera. Matkapuhelin on vanhanaikainen näppäinmalli, jossa on vain puhelu- ja tekstiviestimahdollisuudet. Reissussa puhelin on mukana mahdollisten ongelma- tai hätätilanteiden varalle. Apua-Help -kirjanen kulkee myös mukana matkoilla.

    Minulle tärkeintä ei ole aina se määränpää, vaan usein sinne johtava matka ja sen varrella nähty ja koettu. Yksin reissatessa on ehkä tarpeen pysähtyä useammin kun ei ole kartanlukijaa vieressä huutamassa suuntaa, mutta eihän lomamatkalla ole kiire minnekään. Ainakana minulla. Kesää kohti mennään ja pian tulee aika suunnitella uusia retkiä.

    #222299

    road-map-paris-1196543

    Tässä Jimin jutussa on niin paljon asiaa, itse syyllistyn liian usein GPS navigaattorin apuun. Pidän itseäni kuitenkin melko hyvänä kartanlukija silloin kun sitä teen. Ennen tuli työkseni kierrettyä ralleja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ja kartanluku oli jokapäiväistä. Rallireitit kun kulki suurelta osin alueilla joissa GPS ohjelmien karttatieto oli hyvinkin vajavaista. Lisäksi etsittiin erikoisia kartan ulkopuolisia reittejä kuvauspaikoille, etenkin sellaisia joihin pääsi sulkuajan jo alettua.

    Nykyään liikun paljon yksin, jolloin on “helpompaa” turvautua GPS laitteeseen. Tuttu laite antaa kyllä melkoisesti mahdollisuuksia myös reitiltä poikkeamisiin ja omiin reitteihin. Varsinkin kun ohjelman käyttöliittymä on tullut tutuksi ko. ohjelman beta-testaajana.

    Jonain kauniina päivänä puhun itseni jonkin rättäri kulkijan kartturiksi ja hoidan suunnistuksen perinteiseen tapaan!

    #222326

    Navigaattorin ohjeita seuraamalla tulee suljettua silmät kaikelta siltä joka on matkan varrella, ja varsinkin suunnitellun reitin vieressä. Karttaa katsellessa oppii aina jotain uutta. Ja navin käskemänä reitti ei jää edes mieleen, manuaalisesti suunnistettuna seuraavalla kerralla osaa ajaa jo lähes ilman karttaa.

    Minä tykkään yleensä tekniikan uudistuksista, mutta tähän mennessä olen ajanut tasan yhden matkan navigaattorin opastamana (piti päästä Belgiasta Travemündeen apinan raivolla ajaen ennen laivan lähtöä). Kännyköissä on ollut kartat ja navit jo vuosikaudet, mutta käytän niitä yleensä kuin paperikarttaa. Hakutoiminnolla haen määränpään ja sitten silmällä katson miten sinne ajetaan. Aikanaan paperikarttojen kanssa (ja maaseudulla ilman niitäkään) tuli työn puolesta suunnistettua paljon

    #222342

    Hienoja ajatuksia ilmeisestikin itseäni reilustikin nuoremman polven edustajalta.
    Vaikka en koekaan olevani kovin jälkijunassa tietotekniikan käytössä, mm navigointiin on perinteisellä kartanluvulla omat ehdottomat valopuolensa. Olen ammatikseni ollut myös merityössä navigaattorina, ja purjehdinkin edelleeen paljon, joten erilaiset suunnistusongelmat ovat sitäkin kautta tuttuja. Olenkin siä mieltä, että yhtä, tyhjentävää vastausta ei tähän kysymykseen ole. Paras kombinaatio lienee reittisuunnittelun teko paperikarttojen pohjalta, tiukat yksityiskohtaiset kaupunkiajon ohjeet ehkä vahvasti teknologiaan (navigaattori) perustuen.
    Edellinen johdanto pohjustaa kyselyä: Haaveilen, kaavailen osallistumista vuoden 2017 2CV maailmankokoukseen Portugalissa. Matkasuunnitelman teko on eräs, suuri osa hanketta. Olen liikkunut autolla paljon pohjoismaissa, mutta keski- ja eteläeurooppa on jäänyt vähemmälle. Kysynkin 2CV väen ohjetta ja suositusta kartastoksi, jota tuolla reissulla voisi käyttää. Ehkäpä jollakulla olisi jopa tarjota käyttämäänsä, suht tuoretta…

    #222411

    Olen vielä aika nuori rättäristi. Ikää ei ole kuin vasta vähän yli kahdenkymmenen. 2cv:llä olen ajanut tulevana kesänä yhteensä kolme vuotta. Omalla rättärillä suurimman osan tuosta ajasta, eikä ajot rajoitu vain kesään. Ostettuani oman 2cv:n vuonna 2013, on tuo ajoneuvo pysynyt toimestani ympärivuotisessa ajossa siitä lähtien. Arkiajossa kertyy suurin osa vuoden ajokilometreistä. Toki myös ympäri vuoden tulee tehtyä huviretkiäkin, lähinnä maakunnassa tutuilla alueilla. Vaellusretkiäkin on tullut tehtyä 2cv-kyydillä maakunnan luontokohteisiin. 2cv on minulla ainoana kulkuneuvona kaikissa tilanteissa, missä autoa tarvitaan. Arkiajoa ja asiointia, matkailua ja retkiä 2cv-kyydillä nauttien samalla mukavasta kyydistä, hienoista maisemista ja matkan varrella olevista nähtävyyksistä. Reissuun otan sitten aina sen taiteltavan paperisen tiekartan mukaan. Monesti katson kotona ennen lähtöä netin karttapalvelusta reittejä ja kirjoitan niitä sitten ylös matkasuunnitelmaani. Sitten matkalla seuraan muistiinpanoihin kirjaamiani reittejä kartalta. Ei ole tullut nettiä tai GPS-paikanninta ikävä retkilläni. Tähän mennessä olen aina löytänyt perille, lyhemmän tai pidemmän reitin kautta.

    #222690

    Meillä luotetaan GPS+ paperikartta yhdistelmään, ei tarvinnut kertaakaan eksyä kesän Puolan maailmankokous reissulla. Jimi on kyllä ollut 2009 pahasti eksynyt jos on Puolaan sillon suunnistanut maailmankokoukseen, sehän oli meinaan Tsekeissä 😉

    #222700

    Niinpä niin. Tsekin kokouksesta oli siis kyse. Kirjoittajan ajatusvirhe. Puolan maaseudulla mentiin.

    #223187

    No pitihän minunkin sanoa sananen tähän karttakeskusteluun. Teen aina karttaohjelmassa reittini esim. seuraavaan Citromobileen, vaikka olen siellä käynyt kait kymmenisen kertaa. Teen välimatkataulukon ja sopivista paikoista varaan hotellit. Belgian reissuillani en karttaa tarvitse, vaan navigaattori riittää ja sekin vain siksi, että näen oikeat tienopeudet, kameratolpat ja jäljellä olevat kilometrit. Puolan reissulla luotin enemmän paperikarttaan ja kartturiin kuin navigaattoriin. Navigaattorista katsoin nopeudet, sillä nopeudesta kertovia liikennemerkkejä oli todella heikosti. Nytkin minulla on kaksi retkeä “pelukopassa” ja kartan kanssa suunnittelussa olet jo melkein matkalla. Hyvää alkavaa reissukevättä ja kesää.

    #247734

    Ni. Tsekin kokous ja kartta jostain -90 luvulta. Sitten jossain kaupungissa otimme turisti infosta kaupunkikartan. Mutta eipä tuolla reissulla paljon karttaa tarvinnut.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.