Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130960
    JTI

    Tarkastin vilkun lamput, olivat 15W kuten vilkkurelekin 6V 15W (semmoinen peltitöttörö). Releelle tulee täys jännite ja menee, maadoitukset ok. Muuta vikaa ei liene ole kuin ko. rele on yhtä laiska kuin omistajansakin.

    Tuo idän ihmeitten lataus/sytytyssysteemi vois olla ihan kokeilemisen arvoinen. Sitten kun kesä on mennyt, on tarkoitus ottaa ns. moottori ruumiinavaukseen ja vaihtaa uudempia sisuskaluja, nin samalla voisi harkita tuollaisen lataussysteemin asentamista.

    #130961

    Laitoin kuvan sähköpostiin, toivottavasti on apua.

    #130962

    Täältä löytyy se kuva:
    http://koti.welho.com/iwaloran/kuvat/2cv/karjeton.jpg
    Löytyy kuulemma myös 12V:a.
    Mahtaa olla aika hinnakas vehje, helpompi on korjata alkup. systeemi, kun ei siinä kuin joku vuoto tms. en jaksa lukea juttua, ei tarvitse olla sähkömies että pystyy toteamaan missä johdossa on +/- ja paljonko se jännite on silloin kun laittaa vilkun päälle tms…

    #130963

    No jos pari sataa eurorahaa on paljon “ikuisesti” toimivasta lataus/kipinäjarjestelmästä, niin kannattaa vaikka suorittaa pikanosto Siwasta… Vertailun vuoksi: 123ignition (muistaakseni 170€), ja vieläkin saa tapella latauksen kanssa!

    Molemmat ongelmat siis ratkeaisivat samalla, ainoa ongelma on siinä että asennus tosiaan vaatii sorvin. Toisaalta onhan niitäkin joillain kiltalaisilla, eli tuskin koneistukseenkaan saa mitään älyttömiä summia palamaan. Tietysti mikäli on kovin lainkuuliainen, niin teettää hommat sitten kuitin kanssa… jolloin maksaa taas…

    JTI: Yritän parhaillani etsiä sen kaverin yhteystietoja, hukannut olen. En tällä hetkellä ole sätkään näitä virittämässä, itäpyörään asensin jo pari kesää sitten. Eikä ole haitannut talvisäilytys ulkosalla toimintaa…

    #130964

    No jooi ei se kallis ole, jos sytytyslaitteen hinnalla saa laturin.
    Mutta mitä sillä laturilla tekee jos vanhakin toimii.

    #130965

    Tahtoo nuo vanhuksen nokkalaturihilppeet olla hieman hankalia saada. Uuden tarve tulee monasti vastaan kun on hiiliä kulunut “riittävästi” kuluttaen samalla tietenkin ankkuria. Kun sitä aikansa on sorvaillut, niin kyllä sieltä kupari loppuu…

    Kysymys koski ilmeisen toimimatonta yksilöä, lisäksi jos kuljin on ajossa paljon, niin hiilikauppiaan hyväksi ystäväksi pääsee varmasti. Eikä niitä hiiliä siihen laturiin enää niin kätevästi saa kuin ennen. Tahtovat helposti myydä liian pehmeätä materiaalia olevat hiilet, varsinkin jos ei muista mainita että hiilet tulee tasavirtalaturiin. Silloin ne kestää noin 500km…

    Tässä aikani harrastaneena, en ole kenenkään kuullut oikein kehuvan alkuperäistä laitetta, tehoton (ei riitä hyvin valoille) ja vaatii paljon huomiota osakseen.

    #130966

    Löyty sen kaverin numero, joka niitä laturivermeitä myy: Timo Mononen, 0400-648826. Kannattaa kysyä suoraan nykyiset tiedot hintaa ja saatavuutta ajatellen.

    #130967

    @Jasu wrote:

    Kulkimeen voisi soveltaa vaikka seuraavanlaista itämoottoripyörään tarkoitettua laturi&kipinämysteeriota. Toivottavasti linkki toimii… http://www.penttinen.org/karutkarpaasit/galler … rjeton.jpg

    Paketti sisältää 100W 7V vaihtovirtalaturin, jännitteen säätäjän, anturin sytytykselle, puolan joka sisältää “maagisen mustan laatikon” ja johtosarjan. Hinta pyörii parin sadan eurorahan hujakoilla. Lisäksi tarvistet sorvin/tutun sorvarin, jotta saa tuon paketin kampiaksilan päähän pyörimään. Pitäisi sopia. Olin mittailevinani paikkoja tulevaisuutta varten…

    Itselläni on ollut käytössä ko. paketti jo joitain vuosia -56 vuoden IC:ssä ja se on toiminut vallan loistavasti. Ei valitettavaa. Tuolla wattimäärällä pitäisi sähköä tulla aivan tarpeeksi. Huoltovapaa systeemi, ei kuluvia osia.

    Mikäli haluaa 12v sähköt, niin yksi vaihtoehto olisi rakentaa esim. BX:n laturista “nokkalaturi”. Ainakin tehot riittäisi. Laturi tuottaa jo 2000 rpm kyydillä liki 40A, ja yli 4000 rpm tuotosta on jo 70A. Taas vaan vaatii sitä sorvaria, sillä laturin ankkuri pitää rakentaa kokonaan uusiksi, samaten hiilisilta yms.

    Josko näistä nyt olisi apua?

    Miksei tuo bexin laturi olisi kelpo tähän hommaan. Mutta löytyyhän sätkään oma vaihtovirtalaturikin, jolla kyllä pärjää hyvin. Ei ole loppunut virta ajossa, vaikka on mekaaninen laturin säädin.

    Siitäpä tuli kysymys, kannattaako vaihtaa elektroniseen säätimeen? Ajattelin, että kun se kilahtaa, niin vaihdan uuteen elektroniseen. Ja liekkö noita mekaanisia säätimiä saatavana järkevään hintaan

    #130968

    Räppänälle: BX:n laturi vanhuksen koneeseen, nelkuissa ja kutosissahan on jo vakiona vaihtovirtalaturi. Tässä syy.

    Niin, tuosta edellä mainitsemastani laturi&kipinäpaketista. Törmäsin päivänä eräänä siihen kaveriin joka niitä vermeitä tuo maahan. Keskusteltiin asiasta ja hän tarjosi esitystä,että tehdään jo tehtaalla valmiiksi sätkään sopiva paketti! Tehtaalla on kuulemma innostusta tuollaisiin sovelluksiin. Hinnaksi tulisi jotain 6-volttinen 250€ ja 12-volttinen 270€, eikä tarvitsisi enää härnätä sitä tuttua sorvaria… Alkaako kiinnostamaan?

    Pitäisi vain enää piirtää kuvat mitoituksesta kiinnitystä ajatellen. Voi kun ei olisi näin kamala kiire muuten…

    Sen prätkään käypäsen laitteen hinta 6-volttisena on 230€ ja 12-volttisena 250€

    #130969

    Edellä mainittuun laturipakettiin liittyen, onkohan kenelläkään mitoituskuvia alkuperäiselle nokkalaturille? Helpottaisi kovasti tuon sovelluksen rakentamista. Tietysti vaihtoehtona on laittaa tehtaalle yksi kokonainen moottori latureineen ja antaa “vapaat kädet” sovellukseen. On vaan kuulemma inhottavaa kuljettaa sellainen paketti prätkällä…

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.