Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka 18 heppaseen vaihtovirtalaturi + kärjetön sytytys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121635
    JTI

    Onko joku keksinyt valmista järjestelmää 6 volttiseen? Porin seudulta ei löydy toimivaa autosähkömiestä, joka osaisi säätää tehot kohdalleen. Nyt pitää kulkimesta sammuttaa ajovalot pois, jotta saisi vilkut toimimaan.

    #130946

    Kärjetön 123ignition, malli UNI, toimii valmistajan ilmoituksen mukaan myös 6 V autoissa.

    Miksi vilkut eivät jaksa toimia? Onko autoon laitettu 12 V vilkkurele, vai onko latauspuolella vikaa, minkä takia jännite on liian matala?

    Jos haluaa rakennella elektronisen ‘vilkkureleen’, elektroniikkakomponentteja myyvästä liikkeestä voi kysyä ajastinkytkimen rakennussarjaa. Itse olen jokus kauan sitten rakentanut ihan muuhun tarkoitukseen sellaisen ajastinkytkimen, jossa sekä päälläolo- että lepoaikaa pystyi portaattomasti säätämään.

    #130947
    JTI

    Kiitos vastauksesta.
    Vilkkurele on ainakin ihan samannäköinen kuin alkuperäinen 6 volttinen. Releen säädöissä on varmaan virittelemistä, kun löytyis vaan se oikea asiantuntija, joka säätäis kohdalleen. Jos ei vilkut ala sittenkään toimimaan, harkitaan muunlaisia rakennelmia.
    Onkohan joku asentanut kärjettömän sytytyksen 6 volttiseen? Se mitä Albert… olikohan se Hollannissa kun tekee, on varsinaisesti tarkoitettu 12 volttisiin, kun kysyin joskus viime vuonna 6 volttisiin, vastaus oli, että ei ole suunnitelmissa toistaiseksi. Kysyin asiaa viikko sitten, mutta Albertin sähköpostisoite oli muuttunut, enkä saanut kontaktia.

    #130948

    Albertia en tunne, mutta katso http://www.123ignition.nl. Siellä on tietoa tuosta 6-volttisiin sopivasta sytyttimestä.

    Oletko mitannut akun napajännitettä eri tilanteissa (tyhjäkäynnillä, kovilla kierroksilla, valot päällä ja ilman valoja)? Myös vilkkureleeltä kannattaa mitata jännite, jotta näkee kuinka paljon on jännitehäviötä.

    Alkuperäinen tasavirtalaturi ei jaksa tyhjäkäyntikierroksilla ladata juurikaan, ja jos akku on huonohko, jännite laskee tyhjäkäynnillä liian matalaksi. Jos kovillakin kierroksilla jännite on vain 6 voltin paikkeilla, latauspuolella on vikaa: joko laturissa, laturin johdotuksessa tai säätimessä. Jos kovilla kierroksilla jännite nousee 7 voltin paikkeille, mutta silti vilkku ei toimi, vika on vilkkureleessä tai sen johdotuksessa.

    Kuusivolttinen on 12-volttista herkempi hapettuneille liitoksille ja osittain katkenneille johdoille, sillä saman tehon (wattimäärän) aikaansaamiseen tarvitaan kaksinkertainen virta (ampeerimäärä). Jos virtapiirissä on heikkoja kohtia, jännitekin laskee eikä laite (esim vilkkurele) jaksa toimia niin kuin sen kuuluisi. Volttimittari on hyvä apuväline näissä selvittelyissä.

    #130949
    JTI

    Se “Albert”, josta mainitsin on: <factory@albertronic.com.
    Johtopuoli on kunnossa, osittain uusittu, samoin akku kenkineen ja kaapeleineen on uusittu. Täytyypä tehdä mittauksia ohjeittesi mukaan, kunhan tästä vielä hiukan nuo ilmatkin lämpenee. Mikä mahtaa olla AZ:n eli -68 vuosimallin laturin teho? Jos se ei ole parempi kuin aiemmin mainitsemani Jawan 85 wattia, niin sitä voisi kokeilla.

    #130950

    http://www.automeca.net/

    Tuolta voi, ja kannattaa, kysellä 123-Ignitionia.

    #130951
    JTI

    Kysyinkin. Toimittavat hintaan 155 euroa + VAT + rahti. Eivät valmista itse, vaan ne ilmeisesti valmistaa http://www.ecas.co.uk. Kotimaasta löytynee näilläkin sivuilla mainostettuja 50 eurolla. Laadusta en osaa sanoa, kun en ole nähnyt.

    #130952
    JTI

    Vilkkureleessä on teksti 6V 1L ja 12V 2L. Mitä se tarkoittaa, jos kytkentämuutosta, niin missä se tehdään? Olisko tietoo? On varmaan 12 voltin puolella, kun ei vilkuta kuin yli 7V jännitteellä.
    Latausjännite oli 7,5V ja ajovalot päällä 6,5V.

    #130953
    JTI

    Tämä on huru-ukon yksinpuhelua, eli jatkoa edelliseen.
    Se 1L ja 2L ovat vilkkukatkaisijan tekstejä ja tarkoittanevat että 6V 1 lamppu ja 12V 2 lamppua. Olenko ymmärtänyt oikein. Se vilkkurele on 6V, mutta ilmeisesti jo elonsa ehtoopuolella ja siksi ei vilkuta kuin siellä 7V tai yli jännitteellä. Eli tarttis löytää jostain hyväkuntoinen vilkkurele.

    #130954

    Ecas on varaosaliike, joka myy 123ignition-tuotetta. Valmistaja on hollantilainen 123ignition. Katso http://www.123ignition.nl.

    Ne halvemmat laitteet ovat yleensä kärkiohjattuja elektronisia sytytyslaitteita. Eli ennakko säätyy mekaanisesti, ja jos kärkimekanismissa on jotakin mekaanista vikaa tai kulumaa, se ei korjaannu tällaisella laitteella.

    Tämä 123 on täysin elektroninen, eli ennakko lasketaan ohjelmallisesti kierrosluvun mukaan.

    #130955

    Mittaapa vielä, mikä jännite on vilkkureleellä silloin kun akulla on tuo 6,5 V. Näin saat selville, onko siinä välillä jännitehäviötä.

    #130956

    Muistaakseni noissa 6-volttisissa on myös tärkeää, että vilkkulamput ovat oikean tehoiset. En nyt varmasti muista olisko oikea teho 18W vai 21W, mutta jos on vaihtunut epähuomiossa vaikkapa 5w lamppuihin, niin se kyllä aiheuttaa vilkutusongelmia.

    #130957

    @JTI wrote:

    Kysyinkin. Toimittavat hintaan 155 euroa + VAT + rahti. Eivät valmista itse, vaan ne ilmeisesti valmistaa http://www.ecas.co.uk. Kotimaasta löytynee näilläkin sivuilla mainostettuja 50 eurolla. Laadusta en osaa sanoa, kun en ole nähnyt.

    Mulla on se tavallinen versio alipaineensäädöllä yykaakoosta ja hyvin toimii. Tai no toimii kun ei ole käytössä sitä alipaineensäätöä. Sen ominaisuuden olis voinu jättää hyllylle.. 😳
    Kai senkin sais toimimaan kun vaan jaksais säätää..mutta mikään valmis plug&drive laite se ei sillä alipainesäädöllä ole.

    Kannattaa tilata jos sattuu oleen parisataa “ylimääräistä”.

    #130958

    Kulkimeen voisi soveltaa vaikka seuraavanlaista itämoottoripyörään tarkoitettua laturi&kipinämysteeriota. Toivottavasti linkki toimii… http://www.penttinen.org/karutkarpaasit/galler … rjeton.jpg

    Paketti sisältää 100W 7V vaihtovirtalaturin, jännitteen säätäjän, anturin sytytykselle, puolan joka sisältää “maagisen mustan laatikon” ja johtosarjan. Hinta pyörii parin sadan eurorahan hujakoilla. Lisäksi tarvistet sorvin/tutun sorvarin, jotta saa tuon paketin kampiaksilan päähän pyörimään. Pitäisi sopia. Olin mittailevinani paikkoja tulevaisuutta varten…

    Itselläni on ollut käytössä ko. paketti jo joitain vuosia -56 vuoden IC:ssä ja se on toiminut vallan loistavasti. Ei valitettavaa. Tuolla wattimäärällä pitäisi sähköä tulla aivan tarpeeksi. Huoltovapaa systeemi, ei kuluvia osia.

    Mikäli haluaa 12v sähköt, niin yksi vaihtoehto olisi rakentaa esim. BX:n laturista “nokkalaturi”. Ainakin tehot riittäisi. Laturi tuottaa jo 2000 rpm kyydillä liki 40A, ja yli 4000 rpm tuotosta on jo 70A. Taas vaan vaatii sitä sorvaria, sillä laturin ankkuri pitää rakentaa kokonaan uusiksi, samaten hiilisilta yms.

    Josko näistä nyt olisi apua?

    #130959

    Sivusi vaatii salasanan. Lähettäisitkö kuvan esim. minulle, niin laitan sen joksikin aikaa näkyville?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.