Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › 18hv ropellin korvaaminen › Vastaa aiheeseen: 18hv ropellin korvaaminen
Moron Arttu.
Itse koen, että rättärissä on hyvä olla öljyn lämpömittari. Sen voi asentaa öljypohjaan tai venttiilikopan kanteen. Öljypohjassa ajoviima jonkin verran jäähdyttää anturin enemmän näin kesällä. Lukemat ovat kuitenkin luotettavia ja seuraamisen arvoisia.
Suosittelen lämpömittarin asentamista ja sitä kautta öljyn lämpöjen seuraamista ajossa.
Propellilla on varmasti merkitystä jäähdytykseen monissa tilanteissa, uskoakseni kuitenkin ajossa ”normaali kaasulla” suuriin merkitys moottorin jäähdytykseen lienee ajossa ilmanvastuksesta syntyvällä ”patopaineella”. Lämpöjä on hyvä seurata kesän kelien lämpenemisen myötä.
Toinen koneen kunnon seuranta mittari on öljynpainemittari. Siitä näkee missä paineissa öljynkierto on kuumalla koneella. Koska öljynpainetta voi säätää on vanhenevassa koneessa saatavissa jonkin verran lisäkilometrejä nostamalla painetta. Tyypillinen moottorivaurio 2CV koneissa tulee vanhemmiten kiertokankien alapään väljyydestä, jonka kautta paineet katoaa. Olen ajanut monta 12 hp konetta ”onnistuneesti” loppuun kun olen seurannut öljynpainetta ja sen vääjäämätöntä laskua. Ajamisen olen lopettanut noin 0,5 Bar paineen kohdalla. Myöskin kuumalla koneella (yli 100 astetta) on hyvä nähdä mitkä on koneen öljynpaineet.
-
Tätä vastausta muokkasi 4 viikkoa sitten
Risto Elo.