#279193
Risto Elo
Osallistuja

Etenee mielenkiintoisesti tuo ongelman etsiminen ja ratkaisu yritys.
Tuo viimeinen tarkennus, että käy hyvin tyhjäkäyntiä viittaa siihen, että kaasuttimen ja imusarjan liitos ja imusarjan ja kansien väliset liitokset on/ovat tiivis/tiiviit. Myöskin yleensä imusarja vaikuttaisi olevan siis ehjä, samoin kaasuttimen akseli runkoonsa nähden vaikuttaa olevan tiivis. Nämä viat monesti ilmenee huonona ja epämääräisenä tyhjäkäyntinä.
Mikä muuttui kun vaihdoit kärjet ja konkan?
Muuttuiko mikään kun vaihdoit sen kalvon kiihdytyspumppuun? Kun kone ei käy ja katsot kaasuttimen kurkkuun näkyykö pieni bensan suihkaus kurkkuun kaasua käsin täysille käännettäessä, eli toimiiko kiihdytyspumppu? Jos kiihdytyspumppu ei toimi on tyhjäkäynnillä kaasun nopeakolla painalluksella taipumus koneen yskiminen jopa sammumisen tuntuinen reaktio.
Mitä tarkoitat röpöttämisellä? Vaihteleeko kierrokset? Yskiikö kone, paukutteleeko kaasuttimessa tai pakoputkessa kaasutettaessa?
Kuinka käy suuremmilla kierroksilla? Miten näkyy ajossa, nykiikö, onko koneella vetohaluja ylämäessä? Kuoleeko kone yhtäkkiä kun kierrokset laskevat ylämäkeä kiivettäessä?
Jos harvinaisempia vikoja lähdetään luettelemaan, olen törmännyt viallisen sytystulppaan, joka ei toimi käynnissä ja aiheuttaa outoja paukuttelija/nykimistä. Myös ikivanhat hiilitulpanjohdot ( ei siis metallilangalla oleva ) ”kuivuvat” vanhemmiten ja vastusarvo muuttuu niin paljot, ettei kipinä ole kunnollinen. Myöskin tulpan hattu, sellainen vaimentava voi vanhentua. Nuo on helppo eliminoida kokeilemalla toisia johtoja. Myöskin minulla on ollut vanha puola joka on viallinen, kerrankin oli vika sellainen, että noin 15 km ajon jälkeen alkoi kone pätkiä. Taas kun puola ”jäähtyi” muutaman tunnin sama toistui. Onko sinulla mahdollista lainata toista puolaa harrastaja kaverilta?
Myöskin olen törmännyt kerran sellaiseen tuiki harvinaiseen vikaan, että katkojan kärkien liikkuva osa oli liian tiukka akseliinsa. Kone kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta tiettyjen kierrosten kohdalla tämä jäykkyys näkyi koneen kummallisena yskimisenä ja kone ei ottanut kierroksia. Sillä pystyi siis ajamaan vain matalilla lähelle tyhjäkäyntiä olevilla kierroksilla. Kärjet eivät enää ehtineet annetussa ajassa siis kiinni. Olenkin aina laittanut pikkuisen voidetta tuohon kohtaan tämän kokemuksen jälkeen.
Muuten onko maksimi kärkiväli kummallekin nokkakselin nokalle noin 0,3-0,4 mm? On tullut sellainenkin nokka-akseli vastaa, joka on tästä päästä senverran saanut kipeää, että noiden nokkien synnyttämä ero oli maksimi kärkivälissä huomattava. Tällöin ainakin ajoitus heittelee sylinteriin välillä. Harvinaista, mutta mahdollista siis.
Onko ajoitus kärkien avautumiselle varmasti oikea? Merkki on todennettavissa imusarjan alla olevan reijän kautta tapilla vauhtipyörään työntämällä. Tuolla hetkellä kärjet pitäisi olla juuri avautumassa. Sen voi todentaa lampulla kun kärkiä hieman painaa ja keventää tulee lampun hämmentyä/sammua ja päinvastoin.
Anna siis lisää vinkkejä kuinka se käyttäytyy niin jatketaan arvailuja. Osa noista tai jopa kaikki arvailuistani on varmasti sinun tapaukseesi vääriä. Mutta mukavahan näitä kommelluksia on muistella. Pelotella ei siis ole tarkoitus.