Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka PELLAVAÖLJY alustan ruosteenestäjänä!? Vastaa aiheeseen: PELLAVAÖLJY alustan ruosteenestäjänä!?

#276928

Aihetta on käsitelty viimeksi vuonna -16, ihan hyvää keskustelua. Minua 70 luvulla neuvoi vanhempi autokorjaamon omistaja täyttämään kotelopalkit vanhalla vaihdelaatikkoöljyllä, sitten tulpat irti ja valutetaan öljyt ulos ja tulpat takaisin paikoilleen. Hän kertoi juuri kuten aiemmin mainittiin, että vaihteistoöljy läpäisee ruosteen ja estää ruostumisen etenemisen. Se on niin ”paksua” että pysyy pellissä pitkään. No nyt eletään vuotta 2021 ja ruostesuoja aineet taitavat isolta osalta olla erilaisia vahoja jotka eivät kuivu, ruosteen läpäisystä ei minulla ole tietoa. Joku joskus sanoi että sinkittyä runkoa ei tarvitse suojata, kesäajossa kauniilla ilmalla ajettaessa varmasti näin on. Kokemukaeni mukaan sinkitty aidan tolpan jalka ei maassa säily monia vuosia ruostumatta, maassa on siis happoja jotka reagoivat sinkin kanssa. Kyllä sinkitty runkokin alkaa ajan kanssa hapettumaan. Laitoin kulkimeeni nyt syksyllä sinkityn rungon ja uskon että runko kestää vuosikymmeniä senkin jälkeen kun olen alkanut kasvamaan koiranputkea 😁, vaikken suojaisi sitä mitenkään.