Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1,576 - 1,590 (kaikkiaan 3,422)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Vaihdoinpa kaasarin #152004

    Kannattaa rakentaa se tanko mallinen vivusto,, on meinaan paljon mukavampi jalalle se wanha läppä mallin kaasupoljin verrattuna siihen uudenmalliseen vaijeri polkimeen…
    Pitemmällä matkalla se uuden mallinen tuntuu jalkapohjassa ikävältä,, painaa jalkapohjaa varsinkin ohuen kengän pohjan läpi inhottavasti,, eikä jalkaakaan tunnu saavan sellaiseen lepuuttavaan asentoon niin kuin sillä wanhan mallisella pitkällä polkimella…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jännitteentasaaja mopoon #157940

    Elikkä vaatii vain korvaavan säätäjä tasasuuntaaja paketin ymppäystä jollakin konstilla lataus systeemiin… 💡
    Se sytytys toimii yleensä erillisenä omana pakettina, valopuoli omanaan 12 volttisena… 💡
    (On tullut noita vehkeitä taka vuosina huollettua ammattiliikkeen valtuutettuna sivutoimisena asentajana… ) :mrgreen:

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jännitteentasaaja mopoon #157937

    No kun en tänne asti näe vehjettä, niin ei sähköjen kytkentä ole siitä tiedossa..
    Mutta sen verran asiasta ymmärrän, että jos on 12v vaihto sähkö, niin se kun tasasuunnataan niin jännitteen säädön jälkeen se on kelvollista akulle.. Kytkentöjä voi sen verran muuttaa että valot ja muut kulutus pisteet suoraan akulta ja kyseinen mankin säätöpalikka kytketään mangnetolta tulevaan vaihtosähköön ja toinen johto siitä syöttämään akkua, kolmas kontakti siinä on maa joka saattaa olla kytketty kiinnitys ruuviin.. Toinen tapa kytkeä on se Kiinalainen jossa valot sun muut on kytketty heti mangnetolta tulevaan vaihtosähköön ja se säätöpalikka hoitelee vain akun latausta josta on sitten otettu esimerkiksi startille virta,, jos sellainen on koneessa.. Sekä parkkivaloille että vaihteen vapaavalolle,, äänitorvelle ynnä muuta…… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Takajarruputkien vaihtaminen 2cv4 -73 #157926

    Kyllä,, kun putki on saatu ujutettua sinne akselin sisään siten että kolmio palikkaan tuleva liitinpää on sieltä keskireiästä sormissa kiinni niin vedetään siitä ja samalla työnnetään sillä aputyökalulla sieltä akselin sisällä olevan spiraaliputken keskeltä sitä putken kiinnitys pulttia, jotta se sattuu akseliputkessa oleviin reikiinsä.. Ei vaikeakaan kun homman hoksaa… 😯 💡

    Se erikois työkalu ei tarvitse olla kummoinenkaan,, siihen käy jokin riittävän pitkä vaikkapa rengasrauta jos vain sen pää on ohut ja 45 astetta mutkalla.. 😉

    Hommaa helpottaa vielä jos laittaa pienen taskulampun valottaan akseli putken sisään sieltä toisesta päästä akseli putkea niin näkee toisesta päästä ohjata sen kiinnitys pultin akseliputken reikään… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Jännitteentasaaja mopoon #157935

    Minä menisin skootteri mopoja myyvään ja huoltavaan liikkeeseen ja ostaisin kyseisen komponentin sieltä,, veikkaisin että muidenkin vastaavien skoottereinen vastaava osa käy suoraan…
    Esimerkiksi vaikkapa se Kiinan monki,, siitäkin sellainen osa löytyy niinkuin muistakin Kiinassa tehdyistä skoottereista…
    💡 :mrgreen: 😉

    PS: Se komponentti pitää sisällään tasasuuntaajan ja jännitteen säätäjän. Toimii siten että mangnetolta tuleva vaihtovirta tasasuunnataan ja ladataan silla tasasuunnatulla vännitteellä akkua. Ja samasta virtapiiristä otetaan valoille jännite. Jos koneessa on startti sen virta otetaan suoraan akusta,, niinkuin muissakin laitteissa.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Pienempää peräkärryä 2 kpl (molemmat MYYTY) #157062

    Tuo punainen kärry muutti tänään meille Piehinkiin asumaan.. 😀
    Kiitokset Jukalle! Hyvin kulkee kutosen perässä rekan vauhtia ja tarvittaessa kovempaakin,, tuli testattua 230 kilometriä.. 😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensamittarin anturi #157914

    @Akaile wrote:

    Kun laitat anturia, niin vaihda ruuvit happosiin kuusiokantaruuveihin tai jopa kuusiokolokantaruuveihin niin saat seuraavassa huollossa puolet helpommin anturin irti.

    Ja kirteisiin vaseliini niin lähtee auki kymmenenkin vuoden päästä.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: bensamittarin anturi #157912

    Anturille ei sinänsä tarvitse mitään tehdä jos sen lankavastus ja kontakti liuku ovat kunnossa ja puhtaat…. Testata sen voi vastus mittauksella kohon vartta liikuttaen ja katsoen vastus mittausta että joka kohon asennossa kontakti on olemassa… 💡

    Kannattaa laittaa se muovitankin oma anturi.. Nimittäin peltisen tankin anturikin käy,, mutta siinä on lyhempi kohon varsi ja imuputkessakin on muistaakseni pieni mitta ero korkeudessa verrattuna muovi tankin anturiin.. Peltitankin anturilla näyttää että pensa loppuu vaikka tankin pohjalla sitä vielä olisikin. Muovitankki on korkeampi kuin peltinen.. Polttoaine näyttöä voi rukata jatkamalla peltitankin anturin kohon vartta hiukan.. 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139621

    Säädin toimii keskipako voimalla ja kun puntit akselin pyöriessä liikkuvat ulkokehälle päin ne samalla kääntävät kärkien nostajaa vastapäivään eli aikaisemmalle kunnes kierrosten noustessa riittävän suuriksi toppaavat niihin rajoittimiin.. Rajoittimia vääntämällä voi muuttaa sitä maksimi ennakon lukemaa… jos haluaa esimerkiksi pienemmän maksimi ennakon..

    Kerran aikoinaan rakentelin 18 heppaseen koneeseen 2cv4 nokka akselin ja siinä taivutin toppareita jotta sain maksimi ennakon säädettyä suurinpiirtein siihen 18 heppasen lukemaan.. Muuten kone pelasikin niin kuin pitääkin, mutta ei se nelkun nokka oikein soveltunut siihen koneeseen kun alakierroksilta puuttui puhti jota kyllä sitten löytyi yläkierroksilla,,, mutta kuka sellaisella “Rallikoneella” viitsii ajella kun joutuu kierroksilla huudattamaan eikä pysty nelosella ajamaan rauhallista vauhtia tehon puuttuessa..
    Olen joskus miettinyt että minkälainen kone tulisi jos nelkun koneeseen laittais 18 heppasen nokka akselin..
    😯 ❓ ❓

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139617

    No esitetyt arvot ovat 2cv6 koneen, arvoja jotka eivät täsmää 2cv4 koneelle jolla ennakon maksimi arvo on korkeampi… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139610

    @miki wrote:

    Ehkä kannattaisi vaihtaa suosiolla pyörijäosa ja ne jouset, ei tuollaisia eroja saisi olla. Jos jouset ovat kovin kuoleentuneet, saattaa keskipakosäädin heittää sytyn aikaiselle jo tyhjäkäynnillä mikä ei tietenkään ole tarkoitus.

    Totta haastat, sen löysyyden huomaa helposti sormella koettaen kun kärkikotelo on poistettu.
    Riittää kun painojen päissä olevat messinki puslat kuluvat väljiksi on keskipako säätäjä jo löysän tuntuinen.
    Sen huomaa siitäkin kun nokka kappaleesta käsin kääntelee sievästi niin välys tuntuu jo siinäkin..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139608

    Eipä ole vielä koskaan eteeni tullut sellaista 2cv kuljinta jota ei olisi saanut käymään ja kulkemaan kunnolla.. Seuraava vika voisi löytyä jakopään hammaspyörän kiristys jousista tai niiteistä jos nämä eivät ole kunnossa voi siellä ilmetä tuollaisen heiton mahdollisuuskin kun hammaskosketus saattaa olla väljä.. No,, tuo on pelkkä arvaus vain ei sen vakavampaa…. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139605

    Koneen anatomiaa sen verran että nokka akseli pyörii puolta hitaammin kuin kampiakseli.
    Siitä seuraa että sama kärkien nostaja nokka sattuu aina saman puoleiselle sylinterille. Näin se pitäisi olla käytännössä. Asiahan on helppo tarkistaa kun laittaa toiseen nokkaan tussilla merkin ja venttiilikopat avoinna seuraa puristus / sytytys hetkeä sylintereiltä samalla konetta käsin pyörittäen…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139603

    Kuva puolan sisäisestä kytkennästä, josta selviää virran kulku puolan sisällä.. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    vastauksena käyttäjälle: Kärkien/ajoituksen säätö #139602

    Kyllä se kipinä tulee aina yhtä aikaa kummallekkin pytylle, toisella vain on silloin poistotahti..
    Erona vain kipinöillä on se että toisen tulpan kipinä kulkee tulpanjohdosta runkoon päin ja toinen tulpan kipinä taas kulkee rungosta tulpanjohtoon väin.. Johtuen siitä että toisen tulpan kipinä lähtee toisesta päästä yhtenäistä puolan korkeajännite käämistä ja taas toisen kipinä toisesta päästä käämiä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1,576 - 1,590 (kaikkiaan 3,422)