Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jo vain lataa, kiitos puhelinkonsultaatiosta. Siinä ei tosiaan ollut minkäänlaisia koodeja, kolme liitintä vain. Hieman saattaa ladata ilman kuormaa yläkanttiin, tosin lukema tulee niin ikään Bilteman luotettavasta mittarista… Mutta mukava kun tyhjäkäynnilläkin jännite pysyy yli 12 voltin valot päällä. Pitää vielä naamioida peltisäätimen sisälle, niin kehtaa avata konepellinkin.
Tuu penkomaan varastoon. Kuntoarvion sekä hinnoittelun saat tehdä itse. Numero vissiin löytyy…?
Uppista!
Eikös kenelläkään ole ylimääräistä? Vaihdossa voisi saada melkein mitä vain toivoa voi, sätkänosaa siis 😀Joo, metsään meni tuo kokeiluni. Pitää palauttaa Biltemaan… Tuo olikin maadoituksen kautta säätävä malli, enkä jaksa alkaa virittelemään johdotusta saatikka laturia modifioimaan. Sain vanhan säätimen toimimaan ainakin välttävästi taas kärkeä ja jousta säätämällä. Pitänee laittaa säätimen tilalle se vanha suurikokoinen peltilaatikko. Sinne mahtuu sisälle jo isompikin tarvikesäädin.
Lombardinilla on useitakin sopivankokoisia kaksisylinterisiä ilmajäähdytteisiä vaihtoehtoja. Siitä vaan, ei ehkä edes tarvitse poikkeuslupaa, koska nuo sopivankokoiset on 850 kuutioisia, ja tehoakin vain 12-19 hv / 3000-3600 rpm. Jos olisi loputtomasti aikaa ja rahaa, kiinnostaisi kyllä ihan tieteellisessä mielessä.
Kävin Biltemassa aikomuksena ostaa Akailen mainitsema säädin. Oli liian isokokoinen, joten ostin sitten ns. sopivan (=vanhan säädinkotelon sisään mahtuvan) johonkin ranskalaiseen kuuluvan hiilisilta-säädinmysteerion. Aikomuksena riisua nuo muovikilkkeet pois, ja kuten sanottu, asentaa vanhaan koteloon.
Nyt pitää vain selvittää nuo piuhat. Eikös se niin mennyt, että vv-laturissa kenttäkäämi tuottaa vaihtovirran, ja ankkurin magnetoinilla säädetään teho? Eli toinen hiili on maissa, toiseen säädin tuuppaa sopivasti sähköä? Säätimessä on vain yksi liitin, sekä tuo sininen piuhanpätkä joka ilmeisesti kuuluu varoitusvalolle…? Mysteerio on vielä se, että säätimen uumeniin, mustaan muovivalokseen katoaa kolme karvaa + tuo sininen liitinpiuha. Pitää vähän tutkia. Peltikuorisesta säätimestä en kuitenkaan aio luopua 😈
Sopinee tämän otsikon alle.
Minkälaisia eroja on wanhuksen ja nelkun ohjauspesässä? käykö nelkun hammastanko suoraan wanhuksen matopyörälle, vai pitääkö sekin vaihtaa?
Alkaa paku olemaan muuten kuosissa, mutta ohjauspesässä on jo 43 vuoden jälkeen havaittavissa hieman välystä, sekä ne neliönmalliset palat on aika kuluneet ja lienee jo kertaalleen käännetty.
Kunnostin joskus nelkkuun koko ohjauspesän heloineen, paloineen ja uusin pallonivelin. Ajattelin laittaa koko helahoito tuohon tilalle, mutta matopyörää en jaksaisi alkaa irti tappelemaan, etenkin kun tuossa on laakeirikin ihan hyvä. Että onnistuuko eli onko hammastus sama?Sain eilen vihdoin Maborit asennettua uusille vanteille. Kohtuullisen helposti nuljahti paikoilleen, ja venttiilitkin meni ilman erikoistyökalua. Ajotuntuma on oikein hyvä, paljon sitikkamaisempi kuin Toyoilla. Pientä hienosäätöä vielä rengaspaineiden kanssa. Tasapainotusta eivät tunnu kaipaavan käyttämilläni nopeuksilla (ajelin jopa satasta rajussa myötätuulessa).
Dramaattisin ero oli tietenkin se, että nyt on neljä SUORAA vannetta. Suosittelen lämpimästi niin kauan kun noita uusia saa hyviltä kauppiailta.Tästä on jo vähintään 15 vuotta, mutta konepaja KWM helsingin vallilassa teki tai teetti täyttöhitsausta esim kampiakseleihin ja nokka-akseleihin. Jos nokka ei ole ihan totaalisen loppuunkulunut, voi varmaan koneistamalla tehdä alkuperäisen profiilin. Sen verran lienee venttiilinsäädöissä varaa. Ainakin miniin saivat alkuperäisestä n. 1,5 mm isomman noston sekä lievän ajoituksenmuutoksen ilman täyttöhitsausta. Säätövara riitti juuri ja juuri. Hinta ei ollut paha koneistuksen suhteen, mutta täyttöhitsaus olisi ollut.
Mitäh? toihan on se mun talviauto? Soitellaan huomenissa 😀
Tuossa lisää malleja:
http://www1.plala.or.jp/HISA/hoby/paper/hoby5_free.htmHaa, retro-kamina!
Uskoisin toimittaja Jalovaaran olevan sen verran monessa liemessä keitetty journalisti, ettei ihan omasta stetsonistaan lähtisi ihan noin villejä rinnastuksia tekemään. Kuten sisustuksesta vastannut palkittu suunnittelija painottaa, hän ole ollut tekemässä retrosisustusta. Ei varmaan tehnytkään, mutta tulee väkisin mieleen että muotoilijaa on evästetty tietynlaisin toivein. Hienoa tässä on että Citroen voi kopioida omia innovaatioitaan siinä missä muutkin autonvalmistajat 😀
Tuo hintaviittaus oli lehden faktalaatikossa, mutta ei näköjään nettiversiossa. Tuskinpa kehittelyyn on mijoona riittänyt. Rättärivertauksessa taas on mieletäni hyvinkin paljon logiikkaa, mutta ei siinä mielessä että tuosta retrosätkäksi tai yleisestikään kulttiautokis olisi. Hienoa kuitenkin että taas Citroen osoittaa muille suuntaa.
Tai mistä sitä tietää, sätkähän näytti liki pari vuosikymmentä ihan autolta, kunnes muut valmistajat tarttuivat amerikan avaruusajan muotoilutrendeihin ja muihin ajan ilmiöihin. Meni kubistinen taunus-vauxhall-opel -aikakausikin, ja sätkän orgaaniset muodot pitivät sinnikkäästi pintansa ja auto myi hyvin. Myisi varmasti vieläkin jos ei byrokratia ja direktiivit olisi valmistusta pysäyttänyt. Kas kun ei kukaan ole keksinyt alkaa valmistamaan sätkää mopoautona, siinähän on huomattavasti kevyemmät vaatimukset, eikä suorituskykykään taitaisi ylittyä.
@Jasu wrote:
Muistaakseni olis hieman isompihalkaisijainen. Mutta entäs GeeSun vastaava? Sellainen varmaan siulta löytyy…
Joo, se on tuossa superissa kiinni 😀 . Ylimääräiselle kävi vähän vanhanaikaisesti, meni työkalu sekoittamaan lapojen järjestystä.
Salosen Kimmo Sitroselta muisteli että on eri ropeli. Että saa tarjota.
-
JulkaisijaArtikkelit