Kirjoitetut vastaukset

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kampiakselin takapään laakeri #290254

    Kitoksia naapuripitäjään vastauksista. Minulla remontin alla ollut kone on selkeästi loppupään 425-kantaa (venttiilinjouset snadisti eri mittaiset ja venttillikopat myöhempää mallia) ja ilman C merkintää AZn jälkeen kilvessä. Alkuperäinen kone taas AZ C eli centrifugaalisti. Löytyipä sitten eilen sellainen laakeri, joka näyttäisi makoilevan myös käytössä olleen koneen uumenissa:

    https://www.retro-design.fr/en/cremaillere-2cv/72-douille-centrage-queue-de-boite-centrifuge-jusque-mai-66.html

    Ei ole siis stefaa, mutta 16 mm (liian pitkä) sijaan on 12 mm. On myös 10 mm versio olemassa. Lisäksi sivuilla  mainitaan, että tämä tilaamani olisi nimenomaan keskipakokytkimelle. Tiedä noista mikä on millekin alunperin aiottu ja kuinka käyvät ristiin.

    Sitten löytyi vielä mielenkiintoinen video siitä, miten tuon laakerin saa pois:

    https://www.youtube.com/watch?v=4dukuN16tPk&t=1s

    Vaseliiniakin jotkut lienevät käyttäneen, ehkä sanomalehteäkin…

    vastauksena käyttäjälle: Kampiakselin takapään laakeri #290247

    Juu, erilaisia on aivan kuten totesimme ja varmaan myös “toimivia”, mutta ovatko “sopivia”.  Ymmärtääkseni kaikki ovat sisähalkaisijaltaan 12 mm. Syvyydessä on sitten eroja, ja sitten on niitä liukulaakereita. Mutta oletan tuon sisämitan olevan oleellinen. Tämä näyttäisi olevan omaani vastaava. Tässä liukulaakerityyppinen. Lista erilaisista löytyy seuraavan esitteen toiselta sivulta

    Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseeni palatakseni niin ovat siis ulkoisesti kovin erilaisia kahdessa koneessani (syvyys, laakerineulojen määrä, toisessa stefa, toisessa ei), mutta kumpikin sisähalkaisijltaan 12 mm ja mistään en ole löytänyt mainintaa esimerkiksi, että keskipakokytkimeen olisi erilainen laakeri. Ja jos tämä oletus pitää paikkaansa, niin ilmeisesti kannattaa vaihtaa suosiosta uusi laakeri ennen kuin liittää koneen laatikon kanssa yhteen?

     

     

    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Janne Säntti.
    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Janne Säntti.
    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten Janne Säntti.
    vastauksena käyttäjälle: Wanhuksen moottorin kannatinkumi ja kampiakseli #289882

    Kiitän vastauksistanne ja siirryn (kohta) tyynykauppaan.

    vastauksena käyttäjälle: 18 hp-koneen venttiilikopat #288752

    Kiitos kaikille vastanneille. Juutuubissa näkyy tosiaan 60-luvun alun wanhuksia varustettuna noilla uudemmilla kansilla, ja syytä tähän voi vain miettiä. Mutta sivut olivat siis oikeassa.

    Oma koneeni voi sitten olla vanhempaa sorttia, johon on laitettu uudet kopat tai sitten myöhempää tekoa. Tuon koneen mukana tuli pakosarja, jossa oli myös teline laturille (ja jonka rälläköin pois). Viritys tosin näytti myöhemmin itse värkätyltä.

    Minustakin nuo vanhemmat kopat on mojovamman näköiset ja onneksi hyllystä löytyy pari sellaisia, jotka taidan laittaa tähän varaosakoneeseen.

    T: JS

     

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)