Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Helpoin korjaus on laittaa teräskierre (Helicoil tai vastaava). Moottorikorjaamot ja -koneistamot niitä asentavat.
Jos teräskierteen asennus ei onnistu, koneistamo voi hitsata alumiinilla tulpanreiän umpeen, porata siihen uuden reiän ja kierteittää sen.
Silloin kun minulla oli talvirenkaina 125-Hakkapeliitat, tapasin pitää 1,5 edessä ja 1,9 takana.
Liian korkeista paineista eturenkaissa on seuraava kokemus: kerran mööttimatkalla ajoin kiltatoverin Dyanea, ja ihmettelin että ohjaus tuntui jotenkin kummalliselta omaan sätkääni verrattuna. Suuntavakavuus oli jotenkin huono. Pysähdyimme tarkistamaan rengaspaineet, jotka olivat 2.0 edessä ja takana. Pudotimme kokeeksi eturenkaiden paineet 1,5:een. Ohjaustuntuma muuttui huomattavasti paremmaksi. Alla oli Michelin 125-nastarenkaat.
Tarkistinpa mielenkiinnosta, mitä tehdas neuvoo rengasasioista. Vuoden 1986 2CV:n omistajan käsikirja sanoo seuraavaa:
Hyväksytyt rengaskoot: Michelin 125-15 X, 135-15 X, 125 X M+S, 135-15 X M+S, 135-15 ZX
edessä 1,4 bar
takana 1,8 barNastarenkaita käytettäessä painetta lisätään 0,2 bar.
Käytettäessä rengasta 135-15 ZX pitää seuraavissa erikoistilanteissa muuttaa paineita:
– kivikkoisilla poluilla eturenkaissa 1,6 bar
– pehmeässä hiekassa 1,0 bar edessä ja takanaTätä saapi itse kukin tulkita ja soveltaa muihin rengasmerkkeihin ja -kokoihin niin kuin parhaaksi näkee.
Olen omien talvirenkaideni kanssa huomannut, että:
– jos 2CV:n eturenkaissa on talvikelillä painetta yli 1,6, ne alkavat tuntua liukkailta
– sisärenkaaton asennus vuotaa vähemmän kuin sisärenkaallinenRenkaan ja vanteen reunat pitää olla ehjät, jotta sisärenkaaton asennus toimii. Aina on rengasliike kyllä saanut asennuksesta tiiviin, vaikka kyseessä ovat olleet vanhat renkaat ja vanteet. Sisärengasta olen tarvinnut vain jos renkaassa on ollut reikä, jota ei ole paikattu tiiviisti.
Etuhyllyn alle mahtuu kumpaankin päähän jopa aika iso kotelokaiutin. Eivät ole siellä tiellä eivätkä syö hyllytilaa.
Näin asennettuna kaiuttimet tosin tulevat sen verran alas, että ääni kuuluu takapenkille voimakkaammin kuin eteen.
Tarkoittaapi Car of the Century -kilpailua.
Tässä yksi tietolähde: http://netti.nic.fi/~marlin/gearoil.htm ja http://netti.nic.fi/~marlin/suositus.htm . Kaveri tuntuu tietävän mistä puhuu. Näistä öljyistä olen kuullut paljon hyvää. Aion kokeilla kun seuraavan kerran ostan vaihteistoöljyä.
Jos tarviit, saat minulta Motorolan lainaksi siksi kunnes Femsasi taas pelittää.
Matti
040 5464691Hehkuvaloistakin saa hyvät, kunhan laittelee johdot ja liitokset niin, että ei synny merkittäviä jännitehäviöitä. Alle puolen voltin pudotus on vielä ok, isompi hävikki rupeaa jo selvästi näkymään valotehossa.
Onpa hyvät kuvat. Näyttää olevan Paris-Rhône-laturi sinulla.
Nuo näyttävät enemmänkin starttimoottorin hiililtä, koska ne ovat kuparinvärisiä. Tällaisessa laturissa pitäisi olla mustat hiilet. Minulta löytyy 5 kpl nokkalaturin hiiliä kokoa 7 * 15 mm. Laita yksityisviestiä, jos sinulla on niille käyttöä.
Kollektori on aika kulunut, mutta vielä tuossa taitaa olla sorvausvaraa. Jos kenellä on hyvä korjausopas, siinä pitäisi olla kollektorin minimihalkaisija mainittuna. Haynesissa ei tätä tietoa ole.
Jos hiili kuluu vinoon, jousi ei paina hiiltä keskeltä ja/tai suoraan alaspäin. Jousta voi taivutella varovasti niin, että se on suorassa ja osuu hiilen keskikohtaan.
Minulla on kutosessa – jolla tosin en nyt ole muutamaan vuoteen ajanut – punainen jännitevaroitusvalo (LED), joka syttyy, kun jännite on alempi kuin normaali latausjännite. Kun kaikki on ok, valo ei pala.
Kytkentä on itserakennettu ja halpa.
Vielä parempi olisi, jos siihen saisi myös ylijännitevaroituksen.
Se 6 V nokkalaturi on perso hiilille. Varsinkin jos laturin kollektori on kulunut epätasaiseksi ja akku on huono.
Nokkalatureita on sekä Ducellier- että Paris-Rhône-merkkisiä, ja niissä on eri kokoiset hiilet. Laita vaikka kuva ja mitat vanhasta hiilestä, nin katsotaan löytyykö sopivata.
Paksuista kaapeleista huolimatta lataus voi mennä rikki.
Jos kytket myös ampeerimittarin paksuilla kaapeleilla ja kunnon liittimillä, se ei aiheuta jännitehäviötä, jolla olisi mitään käytännön merkitystä.
Niitä muttereita ei pidä vetää kovin kireälle, jotta kumitiiviste ei litistyisi epätasaiseksi. Kiristetään vain sen verran, että tiiviste puristuu tasaisesti koripeltiä vasten.
Vaikka mielellään suosinkin Citroënin osiin keskittyviä kauppiaita, niin iskareita saa myös ihan tavallisesta autotavikeliikkeestä. Ostin 2CV:tä varten Monroet joitakin vuosia sitten.
Ruosteen osalta tarkista ainakin:
– runko etuakseliputken alla ja edessä
– korin poikittainen, runkoa vasten lepäävä kolmiokotelo etujalkatilassa
– takasisälokasuojat jousitustoppareiden kohdalla
– tavaratilan pohja
– lattiapellit
– kynnyskoteloiden pohja ja saumat
– tuulilasin kehys (tiivisteen alla ja ympärillä)
– konepellin sarana korissa
– ovien alareuna -
JulkaisijaArtikkelit
