Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Katso myös maadoitus korin ja moottori-vaihteistopaketin välillä. Minulla tämä puuttui, ja pari akkua ja säädintä meni tärviölle ennen kuin vika löytyi.
2CV:n maavara on edessä 195 mm ja takana 280 mm, mittauskohta akselipulttien välissä.
Säätö tehdään siten, että säädettävä nurkka (tai koko keula tai perä) tunkataan ilmaan, ja jousivarpaa silmukkamutteriin kiertämällä säädetään varvan pituutta. Kun varpa lyhenee, maavara kasvaa ja päinvastoin. Jousivarpa katkeaa jousipäntön sisältä, jos yrittää säätää niin että pyörä on maassa.
Oikea-vasen-balanssia voi säätää näin (tässä etupään tarkistus ja säätö, takapää tehdään vastaavalla tavalla):
– tunkataan auton perä ilmaan siten, että noston tukipiste on tarkasti rungon keskilinjassa taka-akseliputken alla
– tarkistetaan onko oikean ja vasemman etunurkan maavara sama
– jos ei ole, lasketaan perä alas, säädetään jompaa kumpaa etunurkkaa, tunkataan perä uudestaan ylös samalla lailla ja tarkistetaan korjaantuiko tilanneAina ennen maavaran mittausta pitää keikauttaa autoa niin, että jousitus ja iskunvaimennus asettuu lepotilaan.
Eikä tarvitse edes tuupata kun on veivi jolla käynnistää.
Saa iskareita. Minulla on uudet Monroet hyllyssä odottamassa. Ostettu ihan tavallisesta autotarvikeliikkeestä.
Jos ruuvi ei tokene ja jarrusylinterien ikä on arvaamaton, kannattaa ostaa suosiolla uudet sylinterit. Ovat kuitenkin suht halpoja osia. Samalla saa uudet ilmausruuvit.
Takajarrut jumittuvat aika äkkiä toimimattomiksi, varsinkin jos aina tekee vain kevyitä höyhenjarrutuksia.
Niin, yksöisristivetarien ylä- ja alapää pitää olla vastakkain ikään kuin peilikuvana.
Pääsuuttimessa voi olla roska.
Tai sitten bensaputkeen pääsee ilmaa tankin ja pumpun välistä. Minulla oli kerran tämä vika vanhuksessa, oireet olivat juuri tuollaiset mitkä kerroit. Bensaletkussa oli halkeama, joka ei vuotanut ulospäin, mutta laski hieman ilmaa sisäänpäin, niin että kovilla kierroksilla ei bensa riittänyt.
Viallinen kondensaattori aiheuttaa tuollaista paukkumista.
Ohje kärkien vaihtoon ja sytytyksen ajoitukseen on esim http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/howto.html#ignition.
Tuuma ja kolme varttia -kokoinen (1 3/4) hylsy on käytännössä tarpeeksi lähellä sopivaa (44,45 mm).
Jos puristuksia ei löydy, yksi venttiili on todnäk jumittunut auki-asentoon. Asia selviää, kun irrottaa venttiilikopan ja pyörittää konetta.
>ja kytkimeen koskematta lähteä ykkösellä liikkeelle
Näinhän se toimii. Vielä kätevämpää on lähteä kakkosella liikkeelle, niin ei tarvitse heti repiä uutta vaihdetta päälle. On melkein kuin automaatilla ajaisi…
Viisaammat korjatkoot jos olen väärässä, mutta minulla on sellainen tieto, että 2CV-koneen kammen päittäisvälyksestä ei kannata huolestua.
Sen sijaan välys kiertokangissa kertoo kuluneesta koneesta.
Hollannissa ainakin on LPG:llä toimivia Sätkiä ja -Ameja. Itsekin ajoin kerran kaasukäyttöisellä Ami 8:lla ja mukavasti kulki.
Muunnososia on siellä saatavissa. Ensin kannattaa kuitenkin selvittää, mitä määräyksiä Suomen viranomaiset ovat asettaneet kaasuvarustukselle.
Täällä Ylä-Savossa olisi tämmoisia tassuja:
Vähän käytetyt 145-15 (135 €):
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=23660215TAI
Uudet 155-15 (320 €):
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=23659925Tarvittaessa teetän kaupanpäällisiksi rengastyöt paikallisessa pajassa.
Puh 040 5464691
>Enemmän painetta-vähemmän piikkejä jäässä,
Kyllä.
>joista nekin pienemmällä voimalla..?
Ei toki. Mitä pienemmällä alalla sätkä lepää, sitä suurempi paino (=voima?) niihin neljään pieneen alaan (ja niihin muutamaan piikkiin) kohdistuu.
-
JulkaisijaArtikkelit
