Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Eräs ruotsalainen automies suositteli pitkän kokemuksensa perusteella alustaan sekoitusta, jossa on 50 % kotelosuoja-ainetta ja 50 % dieselmoottorin jäteöljyä. Tämä nimenomaan vanhoille, jo hieman ruosteisille pinnoille.
Pelkkä öljy valuu ja peseytyy pois, kun taas pelkkä koteloaine ajan mittaan kuivuu liikaa ja kuoriutuu pois ruosteen päältä. Sekoitus kuivahtaa hitaasti, mutta jää silti hieman kosteaksi.
Sivu on siis http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/enginegearbox.html.
Linkin osoitteen saa esille siten, että klikkaa hiiren 2-napilla (yleensä oikeanpuoleinen nappi), ja valitsee:
Firefox: “Avaa uuteen ikkunaan” tai “Avaa uuteen välilehteen”
Internet Explorer: “Avaa uudessa ikkunassa”Sitten vain kopioidaan osoite leikepöydälle.
24.7.2006, 13:04 vastauksena käyttäjälle: M: kuljetuspalvelua Belgiasta/Hollannista/Saksasta #136069Minä käväisen Belgiassa ja Hollannissa ensi viikolla. Olen siellä noin 30.7.-2.8.
Romiksia en todnäk ehdi tonkia, mutta voin kyllä noutaa tavaraa sovitusta paikasta ja kuljettaa Suomeen. Pakettiautossa on tilaa. Runkoja ja koreja ei mahdu, mutta pienempää osaa, myös peltiosia, sopii kyytiin.
Myös yhdelle matkustajalle on tilaa paluumatkalle.
Matti
040 5464691 (soita, sillä en välttämättä pääse nettiin vähään aikaan)Mikset laita uutta neliskanttista umpiota? Lyhdyn peilipinta himmenee ja lasi naarmuuntuu käytössä ajan mittaan. Uudet umpiot antavat kirkkaan valon.
Täältä löytyy keskipakokytkimen rengas kitkapaloineen. Ei uusi, mutta vielä on kulutuspintaa jäljellä.
Matti
040 5464691Joissakin automaalikaupoissa ja automaalaamoissa on värikartat ja maalireseptit, jotka ulottuvat 50-luvulle asti. Jos ei ekassa tärppää, kokeile toista ja kolmatta kunnes löytyy.
Maaleista puheen ollen, minulla on varsin hyviä kokemuksia POR-15-tuotteista. Tietoa suomeksi sivuilla http://www.mobitive.com/.
Ostin ensin kokeeksi Starter Kitin hopeanväristä maalia. Mukana tuli vedellä laimennettava pesuaine ja sinkki-happo-esikäsittelyaine. Koska aineet toimivat niin kuin oli luvattu, hankin niitä vastikään lisää.
Vapaaehtoiset puskurinkiillottajat ovat tervetulleita. Virvokkeita ja trasselia tarjolla. 🙂
Himos on varmaan ok paikka, mutta ei se kyllä keskellä Suomea ole. Sieltähän on Helsinkiin vain 220 km, vaikka Suomi on lähes 1200 km pitkä.
Jospa tyhjäkäyntisuuttimen puhdistamisesta aloittaisit. Löytyy kaasarin kyljestä, messinkinen ruuvi. Ruuvaa irti ja katso ovatko kanavat auki.
Kyyti tarjolla Kuopiosta ja matkan varrelta pe-iltana tai la-aamuna. Varaosiakin mahtuu mukaan.
Matti
040 5464691Putken sisällä kuuluu olla jäykästä teräslangasta tehty vieteri, joka pitää putken topakassa muodossaan.
Jos alkuperäinen vieteri on mennyt hukkaan tai muuten tärviölle, uuden voi kiertää esimerkiksi pianolangasta. Vieterin saa kyllä ujutetuksi putkeen vähän kerrassaan. Kun vieteri on putkessa sisällä, sen saa esimerkiksi polkupyörän pinnan tai muun teräslankakoukun avulla asetelluksi sinne tasaisesti niin, että putkesta tulee napakka. Kärsivällisyyttä.
Toissa viikolla värkkäsin tällaisen vieterin uuteen, itse ompelemaani huopaputkeen. Vähän jäi vieteri lyhyeksi kun ei ollut tarpeeksi pianolankaa kotona, mutta putki näyttää pysyvän auki kuitenkin.
Ainakin vielä 60-luvun alussa pumppu oli läpinäkyvästä kellertävästä muovista valmistettu sylinteri. Sisällä jousikuormitteinen mäntä, joka nupista vedettäessä imee sylinteriin nestettä ja samalla jousi puristuu kokoon. Kun päästää nupista irti, jousi painaa männän takaisin ja neste suihkuaa lasille. Nestesäiliössä on venttiili, joka pakottaa nesteen lasille eikä takaisin säiliöön.
Tämä on Suomessa tehty jälkiasennus tai ei ainakaan tehtaan vakiokamaa, sillä kukaan ulkomaalainen vanhus- tai amispesialisti ei ole tunnistanut pumppua 2CV:n osaksi.
Tällä viikolla juuri korjasin omassa Amissani tätä osaa. Se oli vanhuuttaan jostakin syystä kaventunut keskeltä niin, että mäntä jumitti kiinni. Löysin juuri sopivan paksuisen pyöreän puupalan, harjanvarsi ehkä. Laitoin palikan ympärille talkkia voiteluaineeksi, ja kuumailmapuhaltimella lämmittäen pehmitin sylinteriä niin että sain vähitellen tungettua puutapin sylinteriin. Annoin jäähtyä ja naputin varovasti sylinterin irti puutapista. Korjaus onnistui eikä edes sylinteri haljennut.
Tässä muutama kuva:

Amissa säiliön kuuluisi olla rintapellissä, ajosuunnassa oikealla puolella, akun ja lokasuojan välissä.


Aina on kiva löytää perille, olipa sitten kulkimena Rättäri tai jokin muu peli.
-
JulkaisijaArtikkelit
