Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Alumiinisissa venttiilinkopissa on tasainen kiinnitysmutterin vastinpinta, mutta tiivistettä ei mutterin alle kuulu. Tarkistin varaosakirjasta. Vaan haitanneeko tuo jos siihen väliin (kupari)prikan laittaa.
Ainakin ennenvanhaan maahantuoja antoi pyydettäessä maahantuontitodistuksen. Siitä tosin ei ilmennyt rekisterinumero, mutta kylläkin muuta hauska tietää -tietoa,kuten:
valmistenumero
moottorin numero
väri
maahantulopäivä ja laiva
tillauspäivä
toimituspäivä
minne toimitettu (ostaja tai piirimyyjä)On myös olemassa ns sulakejohtoa. Se on tavallisen sähköjohdon näköistä, mutta kuumetessaan sulaa poikki.
Ainakin Bilteman ns. valonvahvistinsarjassa on tällaiset johtosulakkeet. Ehkä tällaista johtoa saa myös metritavarana autotarvike- tai autosähköliikkeestä?
(Ei se sarja varsinaisesti vahvista mitään, vaan vähentää tehokkaasti jännitehäviötä. Sarjassa tulee releet, paksut kaapelit ja liittimet valmiiksi kasattuna. Se korvaa alkuperäiset – monissa autoissa luvattomat ohuet – valokaapelit.)
Ja mulla, tunnus on masatepi.
Mainitsin tämän työkalun siksi, että kaikki eivät välttämättä tiedä, että sellainen keksintö on edes olemassa.
Tällainen terä on kätevä, kun pitää siististi ottaa pistehitsattu pelti irti, eikä halua rikkoa alempaa peltiä.Pistehitsausten purkamiseen on muuten olemassa erikoisporanterä. Se leikkaa päällimmäiseen peltiin siistin reiän hitsauspisteen ympärille. Ei tarvitse vasaroida meisselin kanssa eikä porata läpi.
Työkaluihin erikoistuneesta liikkeestä voipi kysellä.Täällä on yksi sarja uusia, koko 155-15, hinta 320 €/4 kpl. Sopii 2CV:n vanteelle.
Joskus aiemminkin on ollut juttua valojen kunnostuksesta. Lisää valoa saa pelkästään sillä, että laittaa valoreleet – jos ei jo ole – ja vaihtaa paksummat kaapelit ja kunnostaa liittimet.
Volttimittari on hyvä apuväline tutkimisessa: laitetaan valot päälle ja mitataan jännite ajovalopolttimon kannasta. Sitten mitataan akun napajännite ja verrataan, kuinka paljon voltteja häviää kankkulankaivoon matkalla polttimolle. Jos häviö luokkaa yli 0,5 V, niin kunnostustoimenpiteillä saa selvästi lisää kirkkautta lamppuihin. Silloin jännitehäviö on enää luokkaa 0,1 V.
Nykyään saa myös ihan laillisia, E-hyväksyttyjä 12 V 45/40 W halogeenipolttimoita P45T-kannalla. Olen ostanut huoltoasemalta.
Ei ole joka huoltsikalla, mutta ainakin Nokian Teboililla oli vuosi sitten. Varmasti saa tilaamalla kun pyytää.
Minulla on Philips-merkkisenä tällaisia lamppuja. Paketissa lukee:
PHILIPS
UV Block
Halogen
Standard
R2 VISIO
40466460
12475
R2 12V 45/40 W P45t-41Lampun kannassa on hyväksymismerkintä E4
Lasissa on merkintä siitä, onko kyseessä hehku- vai halogeenipolttimolle tarkoitettu umpio. CR = lähi- ja kaukovaloumpio hehkupolttimolle. HCR = lähi- ja kaukovaloumpio halogeenipolttimolle.
(HC = halogeenilähivalo, HR = halogeenikaukovalo, B = sumuvalo.)
Lasimaali kestää parhaiten, kun sen maalaa vilkunlasin sisäpuolelle. Ja puhtaalle pinnalle tietysti.
Uusia kantikkaita umpioita voi olla vaikea löytää. Jokin aika sitten näin sellaisia eBay:ssa.
Apurungolla tarkoittanet lattiapeltien alle asettuvia tukia. Vanhuksessa ne on hitsattu runkoon, siis osa runkoa. Uudemmissa malleissa (1970?->) vastaavat tuet ovat osa lattiapeltiä.
Mittauspiste on akseliputkien kiinnityspulttien välissä. 2CV:ssä pitäisi maavaran olla edessä 195 mm ja takana 280 mm.
Takaouset voivat olla niin paljon kuoleentuneet, että säätövara ei riitä. Ainakin esim vuosimallissa 1986 takajouset lyhenivätt jo muutaman tuhannen kilometrin aikana niin paljon, että perää sai säätää reilusti ylös. Ostin nimittäin tuolloin uuden 2CV6:n.
Periaatteessa varpaa voi vähän lyhentää ja / tai kierretyökalulla voi tehdä lisää kierrettä varpaan. Jousitusmukavuus ei kuitenkaan ole kuoleentuneilla jousilla yhtä hyvä kuin uusilla ja jäntevillä.
Muistathan tunkata (rungosta, ei tukivarren päästä) pyörän tai mielellään koko kyljen ilmaan, ennen kuin säädät varpaa. Muuten varpa katkeaa jousipöntön sisällä ja tulee isompi remontti.
Olisko johtonipussa oleva maadoitusjohto irronnut tai jäänyt kytkemättä? Mikä vuosimalli? 6 vai 12 V?
Tämä oli jo toisessa keskustelussa, mutta laitanpa joukon jatkoksi silti. Kyseessä vuosimalli 1962.
Tämä Ami on tullut Suomeen tammikuussa 1962, joten valmistusajankohta lienee vuoden 1961 puolella.

-
JulkaisijaArtikkelit
