Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jasu: Et sattuis muistaan montako hammasta oli niissä amin osissa? eli siis montako hammasta on pinionissa ja lautaspyörässä?
Mun piti merkata se ylös mutta unohdin sen kaiken muun sählingin keskellä. 😳
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Nastat.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Eikös vanhoilla (nykyisin laittomilla) nastoilla saa ajaa, jos kuljinkin on sitä ikäluokkaa, kun niitä nastoja on käytetty? Kun muistelisin, että -74:sta vanhemmalla saa ajaa pitkilläkin nastoilla?
Ja tarjotkaa vaan niitä nokialaisia, mulle ne kelpaa toistaiseks 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onhan niissä eroja, mutta silti ihmettelen… Äidin sätkällä (21/24 kaasari, vakio kutonen) 5.5 kesäajossa ja talvellakin alle kuuden. Yhdellä toisella sätkällä (1-k kaasari, kutonen) n. 5.8. Ja ajoin näillä puoltoistavuotta ennen omaa tinskua.
Kokeilen vielä vakiokapilaareja, sitten jään odottelemaan seuraavaa ajokautta ja y-putkistoa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu, mutta kun tällä meikäläisen tyylillä ajelin velipojan sätkällä juuri samoissa maisemissa (ja saman pitkän lenkin) korkealla keskinopeudella ja bensaa meni 4.9 / 100km. Ja tuossakin kulkimessa on k&n, samat pohjasuuttimet, sama tk-suutin ja kaasutintyyppi…tosin talvirenkaita ei ollut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Taas on raplattu 😆 😆 Elikkäs…Laitoin ne pienemmät visa kapilaarit ja niistä tarkemmin: 1f4 jossa reikäkoot 0.8 ja 1.0 ja 2ac jossa 1.5 mm reikä. Olen kyllä vieläkin vähän hukassa ton kulutuksen kanssa, saa nyt nähdä jääkö ne tähän kokoonpanoon ollenkaan… Olen nyt ajellut 2360km tolla kokoonpanolla ja kokonaiskulutukseksi on kertynyt 7.4 / 100km. Laskeskelin tuossa kulutuksia ja tk-suuttimilla tuntuisi olevan desilitran vaikutus puoleen tai toiseen, eli se ei ole se suurin ongelma. Täytyy katsoa näitä suuttimia sitten y-putken kanssa, kun tarvitsee vähän rikkaampaa seosta.
Mutta sit pari kiperää kysymystä: Mulla ei oo haynesiä tässä nyt käsillä niin voisiko joku katsoa seuraavan asian? 8.5:1 männällisen koneen vakiosuuttimet? Entäpä 9.0:1 koneen? Jos ei löydy niin 21/24 kurkkuisen kaasarin suutinkoot?
Ja gallup-kysymys: Paljonko teidän kulkimet hörppii nastarenkailla?
Niille joita tämä minun hinutus-osio jo tympii niin voin kertoa lohduttavia uutisia: Kulkimen seisonta alkaa 1.12, joten ajelut ja raplaukset alkaa olla ohi tältä vuodelta 😆 😆 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Onpas täällä sota meneillään… Pari kommenttia: En lähtisi vertailemaan kesämisukkaa ja talvirengasta, mutta sen tiedän, että kesämisukka on ihan hyvä rengas lumessakin (Verratessa, jos laitetaan muoviauto uusilla renkailla ja rättäri misukoilla metsätielle) : Isosetäni vaimo ajeli sätkällä kesät talvet lumisia metsäteitä kesämisukoilla siihen asti kunnes talvirenkaat tuli pakollisiksi. Pääsi mäet ja lumiset nyppylät ylös ja alas, siinä missä Ford Angliat ja muut jäivät jumiin.
Miksi näin agressiivinen sävy? Eikös jokainen saa ajella millä renkaalla haluaa ja millä paineilla haluaa?
Nameonelle: Nokialaisella olen tullut ihan kokeilemalla siihen tulokseen, että 1.6-2.0 ovat hyviä paineita pidon kannalta, joten jos jossain on lukenut, että sellaisessa paineessa joku toinen tai nokialainen rengas kuluu tms. enemmän niin en lähde sitä sen perusteella muuttamaan.
Jasu: Muistanko väärin, mutta mielestäni sanoit (jkl:ssä) viimeksi toisen (merkkisen) renkaan mäennousu vertauksessasi? (En kaiva verta nenästäni, olen vain hieman ihmeissäni)
Ja sitten olen ihmeissäni siitä, että miksi vertailette uusia kitka ja nastarenkaita puhuttaessa sätkästä? Minä en ainakaan saa volvon uutta kitkarengasta mahtumaan sätkän lokarin alle… 🙄 Ja juuri noita muiden autojen leveitä renkaita TM:ien ja muiden palstoilla vertaillaan. Keskustelu olisi pikkuisen lähempänä maan pintaa, jos pysyttäisiin 125-145 renkaiden parissa.
2cvjimmi: Tarkoititko sisärenkaan kulumistekstillä sitä, että sisärenkaisiini tulee urat sen takia, kun rivuttelen ja ruovittelen liikaa? Voin vastata, että kaikkiaan kolmesta kulkimesta otettiin sisärenkaat pois uraantumisen takia ja minä en edes aja niillä kulkimilla säännöllisesti 😉
Ja joku kirjoitti Dyanen suuntavakaudesta 2.0 paineilla ja voinen vastata siihen, että tulin juuri 240km 2.0 paineilla ja suuntavakaus on hyvä, veikkaisin, että ero tulee renkaan merkistä ja alustan säädöistä. (Niin ja aion pudottaa paineita 1.6 eteen ja 1.8 taakse nyt kun liukkaat tuli)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Laitat yhden tuollaisen leveän renkaan sätkään ja muut vakiokokoo, se jos jokin on tuunausta 😀 😉 viitsivitsi…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Eikös valmistajan ilmoittamat arvot ole 1.4 edessä ja 1.6 takana? (kesärenkaissa) Joten talvirenkaissa olen yleensä pitänyt 1.6 edessä ja 1.8 takana. Tämäkin riippuu hieman keleistä: Jos on pakkaskeliä niin pidän sellaisia paineita, että nastat pullistuvat ulos enemmän (1.8-2.0) ja lauhemmalla kelillä pidän rengasta taas hieman tyhjempänä, jotta kitkapintaa olisi enemmän.
Väitätkö tosiaan, ettei sinun sisärenkaisiin ole tullut minkäänlaisia hiertymiä? Sisärenkaidenkin saatavuus heikkenee kokoajan, joten en viitsi niitä turhan takia kuluttaa. Kyllä se rengas elää silti vaikka pitäisi koviakin paineita…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Mustia misukan sisäkumeja, italialaisia (=kaikista huonoimpia) ja myös ranskalaisia, jotka ovat parempia. Havaitsin tämän saman ilmiön kolmen eri kulkimen talvirenkaissa. Luovuin sisäkumeista ja nyt en ole kahteen talveen paikannut yhtäkään rengasta. Niin ja vanteet olivat kaikissa ihan kohtuullisessa maalissa. (Ei piikkejä tai karheita kohtia) Ilmanpaineet 1.5-2.0
Kuten Jimmikin kirjoitti, sisärenkaassa näkyy kuvio, joka on myös hakkapeliitan sisäpuolella…
Ei ole pakko uskoa, mutta itse ainakin olen vähemmällä työllä selvinnyt tämän toimenpiteen avulla.
PS: Samaan tulokseen pääsee nopeammin, kun uittaa rälläkkää sisärenkaassa 😀 Kulumistahan sekin on…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu ei noi soittimien tehot oikein mieltä lämmittäneet, joten nyt takakonttiin menee 30 neliömillin kaapeli ja löytyy sieltä muutakin kivaa 🙄 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]kyl ne AC-koodit on ihan “universaalit”. Maaliliikkeet tunnistaa ne jos on hyvä valikoima.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Olen tullut siihen tulokseen hakkapeliittojen kanssa, että vähintään kerran talvessa tarvii paikata rengas, jos on käytössä sisärenkaat. Nääs katos kun siellä hakkapeliitan sisällä on niin raju kuviointi, että se syö sisärenkaaseen oikein kunnon urat ja lopulta reikiä. Ja tämä tapahtuu 4000-10000 km talvikilometreillä…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Juu kyllä se on yhdellä kädellä laskettavissa mitä Citromarcin vintiltä ei oo löytyny ja mun lista on sentään ollut loputtoman pitkä ja vaikea 😆 😆
Täytyy poiketa joskus, kun pääsen pohjoiseen suomeen täältä juppien seasta 😉Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]Jos sulla on työntötangollinen kaasu niin ensimmäisenä kannattaa tilkitä sitä aukkoa jotenkin. Jokainen reikä tuo ääntä kabiiniin. Täällä on aikaisempi kattava keskustelu äänieristyksestä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit