Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Wanhus lopetti lataamisen

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #287122

    Tarkista myös tuon jännitesäätimen kärjet. Siis tuo rele missä nuo vaihtokärjet. Ne hoitavat laturin magnetoinnin. Magnetointivirta menee tuon ylemmän kärjen kautta ja jos jännite nousee yli säädetyn rajan, niin rele vetää ja kytkee magnetointivirran kulkemaan vastuksen kautta.

    #287125

    Kokeilin toisella käytetyllä releellä yhtä laihoin tuloksin. Laturilta tulee DYN liittimelle 3,5 volttia. Elikä releen vaihto ei tuonut parannusta.

    Mitäs tuosta laturista voisi tutkia. Hiilet näyttivät melko vähän kuluneilta. Hiilet liikkui hyvin ja jouset oli kunnossa. Käydessä ei kipinöintiä hiilissä.

    #287131

    Noita teknisiä ohjeita löytyy englanniksi mm:

    https://www.dropbox.com/sh/su2vakktkj6oei6/AAC1-0XKQ8rkZPqP2xyRNXy1a?preview=816-1.pdf

    Tuossa sivu 129->

    Tuolla oli paljon muitakin pdf esim brittiläinen korjaamokäsikirja 50-luvulta

    https://www.dropbox.com/sh/su2vakktkj6oei6/AAC1-0XKQ8rkZPqP2xyRNXy1a

     

     

    #287191

    Lähtikös tämän “hiilivoimala” jo sähköä tahkoamaan..?

    #287195

    Ei lähtenyt lataamaan. Nyt on tuumaustauko. Joskus parin viikon päästä vien kulkimen vanhan liiton autosähköasentajalle. Alustava vastaus oli, että magnetointi on kunnossa, jos 3,5 volttiakin tuottaa.

    #287202

    Oletko tarkistanut, että releen maadoitus on kunnossa? Kuvassa näkyy releen kiinnitysruuvin alle tuleva maajohto, jonka toinen pää on kiinni vaihdelaatikon kannen ruuvin alla.

    #287204

    Maajohto on mittausten mukaan kunnossa.

    #287394

    Nyt on lataus taas kunnossa. Vein Sätkän hoitoon Wanhan liiton autosähköasentajalle.

    Laturi oli kunnossa. Releen kärjet ja liitokset putsattiin ja säädettiin kohdalleen. Vika löytyi lopulta ampeerimittarista, joka oli paksussa ruosteessa. Se purettiin atomeiksi, putsattiin joka osa ja lopuksi liitokset ja kotelo lakattiin.

    Nyt lataus pelaa ja mittari näyttää reippaampia lukemia ja viisarin väpätys väheni oleellisesti.

    Tämä lienee Wanhuksen tyyppivika, eli mittari kannattanee huoltaa ainakin 50 vuoden välein.

    Kiitos vinkeistä. Tuon mittarin ruostumisilmiönkin löysin täältä palstalta hakutoiminnolla.

    #287398

    “Wanhan liiton autosähköasentaja”. Mistä semmonen löytyy? Olisi tarvetta saada vanha jännitteensäädin huollettua/korjattua tai tuomittua.

     

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.