Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Wanhuksen(?) runko, minkälainen?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.10.2007, 18:18 #123621
Moi,
Taidan olla hankala tapaus kun Kilta käsittelee jäsenhakemustani edelleenkin…
No, täällähän saa onneksi kysellä ilman jäsenyyttäkin!Kulkimeni pitäisi oleman vuosimallia -67 (käyttöönottovuotena otteessa lukee -67). Ovet aukeavat “oikein” päin, kone on 18hp, jarru- ja kytkinpoljin kulkevat konehuoneeseen vaakatasossa ja omaavat pyöreät poljinpinnat.
Korissa on “yläwilkkujen” reiät jollain massattu, tms umpeen, mutta kyllä kai ne vilkut siinä ovat alun perin olleet? Ei kai tehtaalta tuollaista…
Catsin sivujen valmistenumeroluettelon perusteella auto on AZL A (AZA) ja rungon konehuoneen alalärpäkkeistä olen alkuperäiseksi väriksi ollut arpovinani Bleu Crystalin (AC 626, vähän semmoinen turkoosi). Kori on nykyisin punainen, josta myös merkintä otteessa, joka on vuodelta -85. Mitä muuten tarkoittaa otteessa lukeva “EA korjattu auto”?
Kulkimen runko poikkeaa suurimmasta osasta tarjolla olevista siinä, että siinä on jousipöntön päältä lähtevät neliöpalkit, jotka käsittääkseni tukevoittavat koria hyvinkin. Aksussa lienee vielä etu-taka-suuntainen kalikka näiden ulokkeiden välillä – ja ulottuen ylikin.
Voinko siis käyttää ei-näitä-ulokkeita-sisältävää runkoa korini kantajana (koria täytynee vahvistaa?) vai onko odotettavissa ongelmia muiden osien sopivuuden suhteen (akselit kai lähinnä)?
Ja kun tämä on ensimmäinen tekeleeni, kaipaisin vinkkejä siitä, kannattaako jostain haalia uusi runko vai korjaanko olemassaolevan. Miten huonossa kunnossa olevan olette kasanneet toimivaksi ja toisaalta kuinka huonon olette suosiolla uusineet?
– Pasi
8.10.2007, 18:32 #141473Kuinka ollakaan Poul toi ladattavaksi näppärän 2CV-korjauskirjan, juurikin vuodelta 1967! On tosin tanskankielinen, mutta kuvat ovat kivoja.
32 megaa peedeeäffää osoitteessa
http://www.mediafire.com/?e2fdgpbedvt
Hakekaa omanne ennenkuin loppuu!
[size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
[b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]8.10.2007, 20:44 #141474Killalla näyttää olevan uusi wanhuksen runko myynnisä. Tosin melko arvokas. jos jäsenhakemus on sisällä, olet varmaan oikeutettu lunastamaan sen.
Melko surkeastakin saa kyllä tehtyä hyvän, mutta se vaati kyllä aikaa ja kärsivällisyyttä. Pahin kohta lienee etujalkatilassa siinä kohtaa jossa kori peittää runkoa jonkin matkaa. Sen jälkeen varmaankin sama kohta, mutta alapuolelta rungon sisältä. Ainakin näin muutamassa rungossa jota olen joutunut ihmettelemään.
http://s19.photobucket.com/albums/b164/MikiLindstrom/caramelli/
Tuolla sivun loppupuolella ja kakkossivulla muutama kuva rungon anatomiasta. Läjä epämäärisiä englanninkielisiä PDF:iä löytyy myös jos tarvis.8.10.2007, 21:32 #141475Löytyykös sieltä sitä värikoodiprikkaa konehuoneesta oikealta puolelta.

Sivuvilkut pitäisi kaiketi tuossa mallissa vielä olla.

Wanhusrungossa pitäisi kaiketi olla ne sivutuet jousipöntöile rungossa kiinni.
Voi olla että tulee sovitusongelmia korin ja moottorin kanssa jos vaihtaa uudemman mallin rungon.9.10.2007, 07:45 #141476Moro !
Vanhuksen rungossa on korille tarkoitetut sivutuet, jotka uudemmissa malleissa on lisätty pohjapelteihin, lisäksi vanhuksen rungossa on kiinnitys reiät/kierteet jarrupoljinmysteeriön kiinnittämiseksi ja penkinreiät keskellä. Nämä eroavaisuudet noin äkkiä tuli mieleen.
Jos vaihdat rungon, osta ihmeessä alkuperäisen kaltainen.
Yleensä vanhusten rungot on lujaa tekoa ja jos selviät päälli/pohjapeltien vaihdolla ja sisätukien vahvistamisella on korjaaminen järkevä vaihtoehto.
Kysymys on tietenkin myös rahasta, 1000eur uuteen runkoon tai vastaavalla määrällä hitsaustyötä/talkoota ?? Projektin etenemistä saattaa vauhdittaa uuden rungon osto ja voi käyttää hitsaustunnit kasaamisen.
Lasse9.10.2007, 09:38 #141477Sen Killan rungon hinnan tiesin jo ennestään ja se ei oikein tässä tapauksessa ole vaihtoehto. Selvisi muuten myös, että jäsenyysasiakin on kunnossa eli sen puoleen Kiltarunko olisi voinut olla mahdollinen, mutta kun ei tonnia ole niin ei.
Lasse1:n kuvaus rungosta osuu nappiin eli jarrupoljinmysteeriolle löytyy paikka ja sivutuetkin ovat suht ehjät. Vähän kärsivät kun irrotin korin autosta; olivat hitsattu päistään koriin kiinni. Ei kai näin pitäisi olla?
Rungon kunto on aika lailla saman oloinen kuin noissa Mikin kuvissa, joistain kohti näyttäisi huonommalta, mutta ehkä tuosta kovalla yrittämisellä jotain saa syntymään. Kiirekään kun ei ole, niin tehdään hitaasti ja harkiten.
Mitään numeroita, koodiprikkoja tai kylttejä ei autossa enää ole. Moottorin numero on ainoa, joka vielä on näkösällä. Luulisin, että alkuperäistä väriä vielä joistain paikoista sen verran löytyy, että vertaamalla vuosimalli- ja värikarttoihin se oikea löytyy. Tällä hetkellä vahvin veikkaus on siis se Bleu Cristal.
Vilkut siis pitää autoon hommata, mutta näitähän taisi löytyä helposti. Entäpä ratti. Omassani on simppeli rautaratti, puolat ympyrän halkaisijana. Tuossa -67 huolto-opuksessa on ainakin yhdessä kuvassa uudempi. Kumpikohan tähän kuuluu?
Ei kukaan osaa tuosta “EA korjattu auto” kommentista otteessa mitään sanoa? Ei AKEltakaan helposti ketään löytynyt joka olisi tiennyt. Tilasin kuitenkin autosta kaiken mahdollisen datan, joten ehkä sieltä jotain selviää. Pitää kuulemma mikrofilmeiltä kaivaa eli kestää 4-6 viikkoa.
– Pasi
9.10.2007, 10:03 #141478Jos runko ei ole nitkahtanut, niin korjaus ei varmaan ole mahdoton. Etsi pistehitsauskohdat tukien kohdalta, ja poraa erikoisporalla auki. Sitten ei kun kansi auki ja ihmettelemään jatko-toimenpiteitä. Jouduin itse loppujen lopuksi tekemään uudet reunat tukien alapintaan sekä uudet lattia- ja pohjapellit ruostuneen kohdan tilalle. Ei ollut paha.
Ne apurunkoaisat kuuluvat olla päistään yhdellä pultilla kiinni, eli ei hitsaamalla 😯 .
Maahantuojalta (mikäli on Suomi-auto) saat maahantuontipaperin josta ei kyllä selviä kuin suurin piirtein väri ja tullauspäivä sekä rahtilaivan nimi.
Rannan Eerolla on ns. koskematon -67:a, voin ottaa detaljikuvia jos käyn kylässä ennen talvitelakointia.
Rautaratti (sormienjäähdytin) kuuluu ehdottomasti asiaan, samoin ne sivuvilkut. Etulokereissa ei kuulu olla vilkkuja, ei liioin takavaloissa.
Nyt kun oikein muistelen, tuo “korjattu auto” taitaa olla kolarilunastuksen jälkeen rekisteeröidyn ajoneuvon merkintä. Korjatkaa mikäli olen väärässä.Laita vähän kuvia, niin saadaan joukossa ihmetellä.
9.10.2007, 10:07 #141479@pasilo67 wrote:
Ei kukaan osaa tuosta “EA korjattu auto” kommentista otteessa mitään sanoa? Ei AKEltakaan helposti ketään löytynyt joka olisi tiennyt. Tilasin kuitenkin autosta kaiken mahdollisen datan, joten ehkä sieltä jotain selviää. Pitää kuulemma mikrofilmeiltä kaivaa eli kestää 4-6 viikkoa.
Olisiko aikoinaan kolaroitu lunastuskuntoon ja korjautettu sitten? Eikös tällaisissa tapauksissa otteeseen pitäisi tulla jonkinlainen merkintä. Varma en siis ole, kunhan arvailen.
9.10.2007, 10:44 #141480Tuolta voisi lueskella lakitekstiä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258Jos rekisteriotteeseen on merkitty prosentteja, niin kannattaapi olla varovainen osien vaihdon suhteen…
9.10.2007, 12:54 #141481EA tarkoittaa mielestäni jotain erityisehto A korikehikko vaihdettu eli luvalla tehty muutos autossa. Jotain tällaista seisoo oman acadianeni papereissa korinvaihdon jälkeen.
Prosenttimäärä korikehikosta on aika vaatimaton, joten muutoskatsastusta tuollainen alle 30% osamuutos ei aikoinaan varmaan ole aiheuttanut. Kannattaa kuitenkin tarkastaa mahdollisen autoveron vuoksi.EB olisi sitten seuraava erikoisehto jne.
Muistaakseni herleviläisissä oli myös jotain EA-kohtia koskien lisälaitteita, jotka velvoitettiin lisäämään ennen katsastusta. Se joka muistaa paremmin korjailkoon.[/img]
9.10.2007, 15:35 #141482Poistuuko prosenttimerkintä nykyisin vuosien saatossa papereista?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.10.2007, 18:52 #141483Omassa otteessani seisoo ainoastaan tuo maininta korjauksesta, prosenteista ei puhuta mitään. Eli jos kuitenkin päätyisin vaihtamaan koko rungon, ongelmia ei liene odotettavissa?
– Pasi
9.10.2007, 19:05 #1414849.10.2007, 20:53 #141485@pasilo67 wrote:
Eli jos kuitenkin päätyisin vaihtamaan koko rungon, ongelmia ei liene odotettavissa?
Enpä jaksa uskoa että ongelmia tulisi. Kerroin itse reheellisesti korjanneeni pakun rungon, mutta eivät edes varmistaneet valmistenumeroa jonka jouduin meistämään uudestaan.
Periaatteessa ja myös käytännössä ajoneuvoon saa vaihtaa prosenttien siitä kärsimättä liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömiä osia. Myös runko laskettaneen niihin? Liikenneturvallisuutta edistäviä varusteita saa asentaa prosenttien siitä kärsimättä kuten esim. kaksipiirijarrut, turvavyöt ym. Ajattelin tuon superin kohdalla kokeilla myös niskatuellisia istuimia :D.
Eikä mikään tietenkään estä sinua vaikenemasta rekisteröintikatsastuksessa.10.10.2007, 06:27 #141486Muistaakseni oli niin, että prosenttilaskuista vapautettiin viime muutoksissa kokonaan “turvallisuusosat” kuten jarrut. Rungosta varmaan prosentit menee. Toisaalta oli joku sääntö minkäsuuruisen korjauksen jälkeen vaaditaan ilmoitus katsatuksessa.
Jotain tällaista:
http://www.mintc.fi/oliver/upl440-Prosenttis%E4%E4d%F6s2006.pdf
Prosenttitaulukko:
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdfToivottavasti tuo on laskuopin viimeisin versio, kun ovat niitä alituiseen rukanneet.
Aiemminkin on asiasta keskusteltu täällä:
http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=2714&highlight=prosentit -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
