Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #257808
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Moi

    Sattuipa torstaina outo rikkoutuminen.
    Aamusta ajelin salille normaalisti ja sieltä kauppaan, kaikki aivan normaalisti ilman mitään ongelmia. Kaupasta kun lähdin niin kulku tuntui erikoiselta, aivan kun rengas olisi tyhjä. Pysähdyin katsomaan mutta renkaat oli täysiä. Jatkoin matkaani ja hetken päästä rupesi ratti täristään/heilumaan. Kaupalta kotiin matkaa noin 2,5km. Täristys paheni kokoajan ja kääntäessä kuului loppumatkasta jo paukahduksiakin.

    Kotona nostin keulan ylos kun päällepäin ei näkynyt mitään erikoista, ehdin jo pelästyä että runko antoi periksi kun paukku välillä aika ikävästi.

    Apukuskin puolelta ääni kuului niinpä sieltä loksu pois ja tutkimaan. Rengasta kun pyörittelin niin tietyssä kohtaa rengas jumitti ja kun yritin pyörittää niin rupesi kääntymään. Ulommasta vetoakselista kuului ääntä. Niinpä irrotin akselin ja kun pyörittelin toiselta puolelta renkaasta niin taas toimi normaalisti. Niinpä tilasin Citixsiltä uuden akselin ja nopean toimituksen ansiosta eilen sätkä oli taas ajossa. Jee hienoa palvelua!!

    Mutta tänään avasin tuon rikkoutuneen akselin tai poistin suojakumin niin en nähnyt siinä mitään vikaa. kädessä pyritellessä se tuntuu ihan normaalilta.

    Onko kellään olliut vastaavaa tapausta, mistähän tuollainen johtuu?

    Terveisin
    Mikko

    #257810
    Lasse
    Osallistuja

    Moro!!
    Mulla oli vastaavat oireet talviraidilla 1996. Silloin ongelma oli vetarin sisäpää. Paukkui aina välillä ja täristi koko mottori-vaihteisto pakettia tietyllä nopeudella ja vedättäessä tai moottorijarrutuksessa. Onneksi Columbolla oli sisäpää mukana ja vaihdoimme sen Fausken leirintäalueella.
    Lasse

    #257811

    Todennäköisesti on vaan kuulien välissä rasva sopivasti kuivahtanut. Aiheuttaa aikamoista tärinää. Alkaa ihan yllättäen ilman mitään ennakko-oireita. Jos ei ole aiemmin oireillut, niin uudelleen rasvaus ja takaisin ajoon.

    #257812
    Akaile
    Osallistuja

    2010 syksyllä lähdin pihasta aivan normaalisti ja vajaan 150m ajon jälkeen veto katkesi ja nopeusmittari vain nosti neulaa, jos painoi vaihde päällä kaasua. Olin aivan varma, että lootasta hajosi tasauspyörästö tms. Käsijarru päällä huomasin kuitenkin, että toisen puolen vetarin alapää pyörii suojakumeineen päivineen. Ei muuta kuin vetari vaihtoon. Tätä tutkittuani totesin, että ko. vetoakselista oli murtunut se rinkula, joka pitää sitä rakennetta kasassa. Ainut hajoamisen ääni oli pamaus ja vetari ei varoitellut ennakkoon napinalla. Olin tämän rasvan kanssa kasannut uusin kumein noin vuotta aiemmin.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #258299
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Onkohan tämä tarttuva tauti? Ajelin hetki sitten Hilmalla Lohjalta kotia kohti, kun hieman ennen Märkiön grilliä alkoi aivan varottamatta hillitön ravistus, joka tuntui eniten ratissa. Pakko oli pysähtyä. Pyörön mutterit oli kiinni ja pieni väljä tuntui kuljettajan etupyörässä, joka ilmeisemmin johtuu hieman väljästä olkatapista.

    Jatkoi ajamista ensin 30 km/h tunnissa, ravisti hieman. Nostin vauhtia 50 km/h, tuntui lähes normaalilta veto päällä, mutta ravistus lisääntyi moottorijarrutuksessa. Matkaa kotiin oli 15 km, jottei jatkoi matkaa hissukseen. Maalin lähestyssä tuntui ravistus tai vispaus miksi sitä nyt kuvaisi loppuneen lähes kokonaan.

    Purin pikaisesti kuskin puolen pyörän irti. Vetarin mutterin sokka paikallaan ja mutteri tiukassa. Laakeri tiukka. Olkatappi ”normaalin” väljä (kuljin juuri katsastettu). Irroitin vetarin, tuntui käsissä pyöritellessä normaalilta, hyvää notkeeta rasvaa täynnä. Ulommaisessa nivelessä hieman ”päittäisvälystä”. Ei hajuakaan kuuluuko olla kuinka paljon, mutta tässä enemmän kuin vanhassa puretussa vetarissa.

    Sama vika kuin Mikolla, vai mistä tuo hetkessä alkanut pirullinen ravistus johtuu?

    #258301

    Mulla on tuo sama juttu ollut pari kertaa ja molemmilla kerroilla vika oli siinä, että kuulien liikeradalta oli rasvat kuivahtaneet vaikka nivelessä näytti olevan hyvät rasvat. Vaikea on tuota todeta purkamatta niveltä, mutta purkamatta sinne saa kyllä rasvaa menemään.

    #258314
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Tässä tapauksessa ei varmaan johdu kuivuneesta rasvasta. Tosin rasva on voinut irrotusvaiheessa levitä. Voiko johtua jostain muusta?

    FC275631-5759-4506-8A81-9BDC57F1D81F

    #258318
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Joskus aikoinaan kun Citroen BX oli paljon liikenteessä niin niissä oli välillä juuri tuollainen ongelma kun tuli ensimmäiset pakkaset. Nivelessä olevan rasvan sekaan oli kertynyt niin paljon kosteutta että jäätyi ja aiheutti vatkaamista. Johtuiko rasvan laadusta vai huonosta kumi materiaalista en tiedä mutta muilla sitikoilla tätä ongelmaa ei ollut vai eikö siihen kiinnittänyt huomiota kun itsellä oli BX. Siinä ei ollut kertaa tätä vikaa. Tämä lähinnä tiedoksi, ei tarkoita sitä että olisi tässä tapauksessa syynä. Itse vaihtaisin noi rasvat ja katsoisin ettei sisustassa ole jotain vanhaa rasvaa ja uutta päällä.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #258320
    Akaile
    Osallistuja

    Tuli Karin viestistä mieleen Espanjan reissu, jossa tinskusuperiin meni pari vetareita vaihtoon noiden reippaan 6000km aikana. Oireet alkoivat ranskassa ja oireiden syy oli lämpö. Laakerirasva oli tyypiltään väärää noihin olosuhteisiin ja mitä ilmeisimmin meni aivan litkuksi ja sitten taas jäähdyttyään rasva jähmettyi. Oireen indikaattorina oli varsin ikävä napina, jonka seurauksena joutui pudottamaan ajonopeuksia, vaikka siellä oli kilometritolkulla hyvää motaria korkein rajoituksin…

    Siispä en myöskään olisi ihmeissäni, jos näillä alkaneilla pakkasilla olisi Karin kuvailemaa ilmiötä vanhasta/väärästä laakerirasvasta johtuen. Entisessä elämässäni, kun olin sähkömoottoreiden kanssa tekemisissä niin niissä kuumiin olosuhteisiin laakereihin asennettiin punaista Exxonin rasvaa ja kylmiin olosuhteisiin kinuskin väristä Kle..mikähän se merkki oli.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #258322
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Akaile olisko ollut KLUBER-laakerirasva.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #258324
    Akaile
    Osallistuja

    Just sitä! Klyyberiä:
    Liittäisin tämän kuvan, mutta textboxista liitosnapit kateissa, Mika hoi
    https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6hfup4_HeAhXClosKHRe2ALsQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.indiamart.com%2Fproddetail%2Fkluber-lubrication-german-oil-6739618012.html&psig=AOvVaw1Zq8qyb7XYbRdLDIO3Ib8i&ust=1543311982637544

    Jäin kyllä miettimään, oliko sittenkin punainen kylmiin ja tämä Klüber kuumempiin?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #258326
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Eli pyyhin ja pesen vanhat rasvat pois ja laitan uutta tilalle. Olisiko jollakin teistä suositusta, mitä uutta rasvaa laitan tilalle. Toimittaja suurimmalla todennäköisyydellä Motonet.

    Akaile, koitan jossain välissä selvittää mihin napit ovat kadonneet.

    #258328
    Kari Nieminen
    Osallistuja

    Minä käytän melkein joka paikassa SKF LGWA 2. Tätä ostin viimeksi Hyvinkään Etrasta 5kg astian jonka tilasivat varastolta, tämä on toinen purkki nyt. Ei ainakaan ole tietooni tullut että olisi huonoa. Väittivät SKF:llä aikoinaan että myös hyvää tukivarren laakereihin eli kestää edestakaisen liikkeen mutta myös pyöränlaakereihin. Muistaakseni 5kg maksoi 110€. Vaihto ehtoja löytyy kyllä paljon, mikä hyvä ja mikä huono sitä en osaa sanoa.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #258335
    Ville Hintsala
    Osallistuja

    Veroniveliin oon käyttänyt vain semmosta rasvaa joka sisältää molybdeenisulfidia.. Eli MoS II lisäaine.. On ehottomasti paras rasva murrosnivelille.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.