Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Venttiilit uppoaa kanteen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128145

    Hei,

    onkos kenelläkään kokemusta venttiilien uppoamisesta seeteihin?

    Kyseessä on 2CV6 jolla remontin jälkeen ajettu noin 50 tkm. Kannet kasattiin tuolloin uusilla (tarvike-?) venttiileillä, sitä en muista koneistettiinko seetejä. Joka tapauksessa kannet oli koneistamolla sillä ajatuksella että laitetaan kuntoon mitä tarvitsee. Ensimmäisen kerran ongelmia oli noin 13 tkm jälkeen jolloin tuli selviä oireita venttiilien kantamisesta, eli moottori ei tahtonut käynnistyä kuumana. Tätä ennen venttiilit oli säädetty kerran maininnalla välysten kasvamisesta. Sen jälkeen meni tänne asti OK, kunnes nyt huomasin huollon yhteydessä että pakoventtiilien välykset on nollassa. Sitä en muista oliko kyseessä pakoventtiilit edellisellä kerralla.
    Ensimmäisellä kerralla kuittasin homman ajatuksella että olen jotenkin sekoillut venttiilien säädössä kun silloin tein sen vastakkaisen sylinterin vaihdon mukaan. Siitä eteenpäin olen käyttänyt vauhtipyörän ajoitusmerkkiä. Tähän on vaihdettu kammenratas ja ilmeisesti se ei ole ihan kohdilleen sattunut koska vaikuttaa siltä että sytytysennakkoa saa olla normaalia reippaammin. Ei kai tuo sentään venttiilien välysten säätöön voi vaikuttaa?

    Koneistamon kanta oli selkeästi se että jotain on vialla eikä se siitä itsestään korjaudu. Ovat tietysti täysin oikeassa, mutta kun ei viitsisi purkamaankaan alkaa ellei oikeasti ole tarvetta. Kuulemma yleensä olisi venttiili mikä pettää, ja kun alkuun pääsee vauhti vaan kiihtyy.

    Uskaltaisiko noilla vielä ajaa jos esim. puolittaisi säätövälin?
    Toisaalta kesällä olisi aikomus harrastaa matkailua eikä minulla ole pienintäkään kiinnostusta alkaa minkäänlaisiin tienvarsi remontteihin.

    Esa

    #168640

    Ota konneen kannet irti nyt kun ajokausi ei varsinaisesti ole vielä käsillä..
    Etsi hyvät käytetyt alkuperäiset venttiilit ja läppää ne hiomatahnalla tiiviiksi niin ongelmat loppuu..
    Tarvike venttiilit on mitä sattuu ei välttämättä kestä normaaliksi katsottua ajelua kuten alkuperäiset kestää..
    Itse aikoinaan asensin yhden tarvike pakoventtiilin ja siitä katkesi laitanen irti normi ajossa tuhoisin seurauksin..
    Mäntä puhki ja niin edelleen,, tämä sattu vuonna 1993 Nurmeksen MM kokouksesta palatessa..
    Alkuperäis osilla ei mitään vastaavia ole sattunut koskaan vaikka harrastusta on takanapäin jo vuosikymmeniä..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168641

    On jokseenkin normaalia, että koneen kasaamisen jälkeen venttiilejä saa säätää enemmän, kun osat asettuvat aloilleen. Olethan muistanut jälkikiristää myös kannet? Näistä huolimatta allekirjoitan kyllä Manun vinkin kansien irrotuksesta, jos on pienintäkin viitettä, ettei setti ole kunnossa. Pari iltaa kun väkertää huolella kansien kanssa niin seuraavan kerran sama on edessä ehkä kymmenen vuoden päästä 😆 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168642

    @Akaile wrote:

    On jokseenkin normaalia, että koneen kasaamisen jälkeen venttiilejä saa säätää enemmän, kun osat asettuvat aloilleen.

    Tarkista säätö esim. kuukauden-kahden ajelun jälkeen, näet muuttuuko välys… Laita lyijynkorvike lisäainetta tankkiin, saattaa jotain auttaa. Jos kansia tarvitsee koneistaa, niin Onttolasta saat apua. Moottorikoneistaja kaverini paja sijaitsee veljeni hallilla. Hänellä on kokemusta 2cv:n kansien koneistuksesta, sekä tarvittavat työkoneet esim. seetipintojen koneistukseen :

    #168643

    Minä kun luvin sun jutun, en päässyt kärryille että tehtiinkö kansiin ohjurit koneistamolla uusiksi. Jos tehtiin niin sinun olisi pitänyt periaatteessa “rotsata ” niille uusille venttiileille oikeat paikat. Ne hakee muuten paikkaansa, ja saattavat tehdä jälkiä joka paikkaan. Jos kanteen tulee jälkiä, aja vanhaan venttiiliin laippaan koloja, ja pyöritä porakoneella niin että on tasanen pyöreä kohta kannessa. Tai tämä on “köyhän miehen” koneistus, mutta kyllä silläkin saa pelaamaan. Se on eriasia jos on joku hajonnut, niin kyllä kannattaa viedä sitten koneistamoon, kerkee hyvin ennen kesää. P.S.. Unohdin kertoa että työnnä rotsiventtiili omaan holkkiin , että hakee paikan.

    #168644

    Kiitoksia vastauksista, ilmeisesti kyseessä on harvinaisempi ongelma.
    Venttiilienohjurit ovat vanhat, mutta ne olivat silloin remontoidessa ihan OK, joten niistä homma ei liene kiinni.
    Kansien jälkikiristystä en ole koskaan tehnyt, kun olen ymmärtänyt ettei sitä tarvittaisi kasaan painuvan kannentiivisteen puutttuessa.
    Olenko ollut aivan väärässä?
    Jatkan nyt kuitenkin vielä tarkkailulinjalla ensi kesän, tuo lyijynkorvike saattaisi antaa ainakin henkistä tukea.

    Esa

    #168645

    En minäkään ole koskaan jälkikiristänyt 2cv:n kansia. Eipä taida 2cv korjausoppaatkaan sellaista tuntea?

    #168646

    Itselläni muistan kerran kannen löystyneen ja vaikuttaneen jopa puristuksiin. Tässä tapauksessa ei ollut tietoa, koska kannet olisivat viimeeksi olleet irti. Samoin tulee mielee 2cv-bluesista takavuosilta tapaus, jossa yksi kuljin oli hyytynyt matkalle ja paikan päällä vikadiagnoosi oli kannen löystyminen.

    Ei siis haitanne kiinnityspultteja tunnustella vaikka venttilinsäädön yhteydessä. Kun kannet ovat irti suoritetaan kiristys kahdessa vaiheessa (1,2 / 2,3 kpm) ja aloitetaan 2. kerralla alemmasta pultista. Imupakosarja pitää tiukata ennen lopullista kansien kiristystä.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.