Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266921
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !!
    Olen vaihtamassa Visan vauhtipyörään sätkän hammaskehää, jotta voisin laittaa sätkän startin.
    Hammaskehä on kulunut toiselta reunalta hampaiden kulmista ja ajattelin nokkelana poikana kääntää sen vain toisin päin.
    Ongelmana on nyt, ettei se tunnu menevän paikoilleen toisinpäin.
    Onkohan vauhtipyörässä ja kehässä lievä kartio ??
    Ihmettelee Lasse

    #266923
    Lasse
    Osallistuja

    He hee !!
    Nyt kun lueskelin noita vanhoja viestejä, niin löysin tiedon. Vanhemmissa kutosen koneissa vauhtipyörän hammaskehän kulmat on viistetty.
    Onkin ilmeisesti tehtaan tekemä viiste, eikä kulumaa kuten luulin.
    :))
    Tuo kartio kysymys on silti edelleen ratkaisematta.
    Lasse

    #266924
    Akaile
    Osallistuja

    Eihän sun tarttee ratkaista sitä kartiokehäkysymystä, ku laitat vaa niinköö se on ollu 😉

    Vaihto itsessään oli kyl ihan simppeli, enkä huomannut toiminnassa mitään feelua. Miten aiot ratkaista painelaakeriasian?

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266925
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !
    Tuohon vauhtipyörään tulee vanhanmallin 3sakara asetelma ja vanhanmallinen paininlaakeri. Pitäisi tuolla pelittää, sen verran prikkaa väliin, että mahtuu vauhtipyörä pyöriin. Pari tuollaista on tuossa kaverilla käytössä.
    Lasse

    #266933
    Akaile
    Osallistuja

    Siinäpä se onkin, kun visan vautipyörän sytytysantureiden tapin vuoksi konetta joutuu tuomaan eteenpäin…Muistelen, että omaani jouduin lopulta tekemään 15mm jatkon painelaakeriin.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266939
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !
    Sytysantureiden tapin voi otta pois, sitähän ei tarvita 123:n kanssa. Tilalle samapainoinen pultti+mutteri, niin ei pitäisi tasapaino-ongelmaa tulla. Catsin sivulta ymmärsin, että ongelma on hammaskehän kiinni ottaminen kytkinkoppaan. Siellä neuvotaan sorvaamaan +-6mm syvemmäksi hammaskehän paikkaa, niin mahtuu pyörimään.
    Toinen kohta mitä mietin, on kytkinakselin boorituksen riittävyys, jos konetta/kytkinlevyä siirtää eteenpäin tuon 6mm. Ami8 lootassa kun on lyhyt kytkinakselin booritus.
    Lasse

    #266942
    Jasu
    Osallistuja

    Riittäiskö sen sytkätapin lyhennys, jos se on se mikä ottaa kytkinkoppaan kiinni..?

    Mä tein vähän toisinpäin, eli laitoin Kutosen koneen jatkeeksi Geesun askin Visan kytkinkopalla/akselilla. Ongelmaksi tuolloin meinasi tulla startin hampaiden ja vauhtipyörän hammaskehän kohtaaminen, tästä selvisin kun otin jyrsimellä 6mm siivun pois startin kohdilta jotta sai startin sen 6mm eteenpäin…

    Jos ongelma onkin se että startti ja vauhtipyörä kohtaa, niin sen voisi ratkaista siirtämällä starttia taaksepäin 6mm paksun sovitelevyn avulla..?

    Mutta joo, tarinaa on paljon tuosta 6mm siirrosta, mullakin saattaa vielä jossain olla jemmassa siihen tekaistut väliholkit, kuten myös painelaakerin jatkokseen sovite. Tuo tehtiin silloin prässäämällä painelaakeri osiksi, ja laittamalla väliholkki laakerin ja painelaakerirungon väliin, mittaa en enää muista. Jäi silloin käyttämättä, kun tuli lätkittyä silloin Geesun aski Visan kytkinkopalla Visan koneeseen, kaikki koneen-startin-painelaakerin ongelmat katosi kun käytti noita osia, ainoa mitkä piti ratkaista oli jarrulevyille kolot kytkinkoppaan ja askin takapään kiinnitys…

    Jostapa tulikin sitten mieleen, että mistähän sitä saisi inspiraatiota kasata LGA takaisin liikenteeseen? Voisi siitä vaikka värkätä ”Kesä-Tiinan”, tuon Wanhus-nelikko-Tiinan voisi pitää talvihauskuuttimena. Näissä nurkkapyörityksissä on kuitenkin merkittävästi taloudellisempaa pöristellä 0,6 litraisella kuin keskimäärin kolme litraa isommilla vaihtoehdoilla, kolmasosapainolla…

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.