Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #274363
    Avatartati
    Osallistuja

    Terve.

    Vasentakarumpu ei jarruta kunnolla eli ero yli60%.
    Ilmattu, säädetty aivan iholle sylinteri liikkuu
    kun painaa poljinta ja kengät hiottu santapaperilla.
    Ei ole ees kiire Vappuna ajoon. Tietääkö joku mikä
    vois olla prop.
    Alusta 1974 2cv rosteriputket vaihdettu n 4v sitten.
    Edessä levyt.

    #274365
    JasuJasu
    Osallistuja

    Entäs kenkien alapäät, liikkuuko herkästi? Niin, ja alapäiden epäkeskojen säätö, niiden oikeellisuutta voi tarkastella kuinka isolle osuudelle kenkää jää jälkiä rummusta… On toki oikeita säätötyökalujakin sitä varten, jotkut on leikanneet “säätörummusta” palan pois että näkee mitä tapahtuu ja pääsee säätämään…

    Jos alapäästä kenkä on säädetty “liian tiukaksi” eli ottaa heti alareunasta kiinni, niin sylinterin tarjoama voima osaa mennä vain kengän käyristämiseen. Siihen voi olla syynä myös esim uusien kenkien liian tiukka kaarevuus, joka sekin voin taas johtua rumpujen sorvaamisesta jne..

    Siis, jos osat liikkuu herkästi, ja sylinterikin, niin alapäiden säätöön osoittelisin heikon tehon syyllistä…

    #274367
    Avatartati
    Osallistuja

    Alapäitä en ymmärtänyt kokeilla täytyy tehä.Tää vaiva on tullut talven
    seisonnassa ulkona mutta katon alla.Mulla on iso laakeri joka käy
    akselitappiin ja siinä on “viisari” jolla oon keskittäny kengät.
    Mystinen vika joka on tullut siis talviseisonnassa.
    Kiitti vian etsinnästä.

    #274369
    Kari NieminenKari Nieminen
    Osallistuja

    Jos alapäät liikkuu ja säädetty oikein eikä kosteutta eli vuotoa ole niin onhan kengät samasta pakkauksesta molemmat puolet (kuski ja apari) jos ei ole niin niissä voi olla kovuus ero joka aiheuttaa tämän. Kysymys siksi että et kertonut kuin vanhat jarru kengät on.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #274370
    JasuJasu
    Osallistuja

    Alapäitä en ymmärtänyt kokeilla täytyy tehä.Tää vaiva on tullut talven
    seisonnassa ulkona mutta katon alla.Mulla on iso laakeri joka käy
    akselitappiin ja siinä on “viisari” jolla oon keskittäny kengät.
    Mystinen vika joka on tullut siis talviseisonnassa.
    Kiitti vian etsinnästä.

    Onhan siinä työkalussa mahdollisuus huomioida jarrurummun koko? Jos on sorvattu, niin tuskin kenkien kaarevuus sopii kuten pitäisi..?

    Se että vika on tullut talvisäilytyksen aikana, viittaa parhaiten jumittuneeseen jarruun, alapäät todennäköisin vaihtoehto. Lisäksi kun takajarrut ei paljoa normikäytössä osallistu vauhdinvaimennukseen, se vaan lisää jumituksen todennäköisyyttä…

    Omassa ekassa Dyanessa, jolla tuli puolisen miljoonaa tähän mennessä kaahailtua, ei takajarrujen kanssa ollut alkuvaiheen DOT-jarrumurheiluiden jälkeen minkäänlaista jumittelua, noin viidentoista aktiivivuoden aikana LHM:ään siirtymisen jälkeen, aina suht tasaisia tuloksia. Yksi osa “oikotiestä onneen” oli varmasti kauaksi säädetyt kengät. Näin kengillä oli varmistettu hieman enemmän liikettä, mitä lähelle säädettyjen kanssa, osa “oikotietä” saattoi olla myös isot jarrusylinterit, isoin osa LHM-neste ja joku osuus myös toistuvilla reippaammilla jarrujen käytölläkin. Yhdessä vaiheessa oli kolmisen vuotta odottamassa inspiraatiota, silloinkaan ei takajarruille mitään tarvinnut tehdä vaan tasaisin lukemin jälleen liikenteeseen. Seuraavan kerran kun leimalle valmistelee, meinaan kyllä kurkistaa jarruttimiin, taitaa nyt olla viitisen vuotta ettei polkimeen ole koskettukaan…

    Tästä Mieleen tulikin, että en oikein koskaan ole halunnut tulla toimeen rumpujarrujen kanssa. Viimeisen hankinnan kanssa eniten painia oli jarrujen kanssa, jokaisen viiden rummun. Saivat sisälleen uudet kengät, sylinterit, letkut, putket ja pääsylinterin, silti oli tekemistä saada edes auttavat jarrut tehtyä. Leimalla eniten jännitti tosiaan jarrujen tilanne, yksipiiriset kymppituumaiset rumpujarrut, kokonaispainoltaan yli paritonnisessa keksinnössä. Jarrupenkkiä lähestyttäessä suikkalakki höpisi jotain että “taitaa tuo meidän dynokin olla puoli vuosisataa tämän jarruja uudempi keksintö”, hienoa huojuntaa viisareissa, mutta kyllä sieltä silti kelvolliset tulokset saatiin. Kardaanikäsijarru sitten ottaakin siihen malliin kiinni että helposti on päät tuulilaseissa, turvavyötkin kun on olleet vielä keksimättä tuon valmistuksen aikaan…

    #274372

    Nyt kannattaisi myös se toinen puoli tarkistaa. Jos on vaikka sylinterissä pieni vuoto ja kengät on vähän kostuneet, niin jarrusta tulee aika ärhäkkä. Eli saattaa tuo huonompi puoli olla ihan kunnossa, mutta paremmin pitävä on viallinen. Siksi kannattaakin avata aina jarrut molemmilta puolilta kun jotain vikaa ilmenee.

    #274380
    JasuJasu
    Osallistuja

    Joo, vuoto voi tehdä hyvin äkäisen jarrusta, kunnes on kengät kyllästetty jarrunesteellä. LHM:n kanssa tulee vain pito-ongelmia, öljy voitelee DOT nestettä paremmin pieninäkin määrinä…

    Jos en väärin tulkinnut, kysytyssä yksilössä on levyt edessä, mutta siitä ei tietoa ole miten muutos on tehty, eli vaihdettu myös neste eri tyyppiseksi, vai “sovellettu” jotenkin? Sekoituksen kanssa voi tulla jänniä oireita, saattaa toimia hyvin pitkäänkin “väärillä” nesteillä, kunnes joko vuotaa tai jumittaa. Korostuu ajamattomuuden kanssa, voi käyttöönoton jälkeen hetken toimia loistavasti kunnes ongelmat tulee esille…

    #274382
    Avatartati
    Osallistuja

    No niin uusi yritys tuotti vähän huonomman tuloksen kun eka.
    Ero 67% nyt korjaus toimenpiteitten jälkeen. Pitäsköhän
    alkaa moottoreita virittään.Ei vappuajelua tänä vuonna
    jarrussa varmaan korona. Pidetään pieni väli ja vähä
    vappua sit korjaataan lisää.Neste on dot4 ja edessä
    levyt eli vaihdettu moot etloota. Joskus aikanaan
    etujarrut jumitti. En enää muista miten korjattiin
    Takana ei ennen ongelmia ole ollu.
    Vappua vastanneille ja muille.

    #274384
    Avatartati
    Osallistuja

    Vielä unohtu. Kaikki kengät ja palat yms on ostettu
    uutena eli samaa sarjaa ei käytettyjä seassa.

    #274386
    JasuJasu
    Osallistuja

    Neste on dot4 ja edessä
    levyt eli vaihdettu moot etloota. Joskus aikanaan
    etujarrut jumitti. En enää muista miten korjattiin

    Hmmmmmm. Kuulostaa ensialkuun sille että jossain on oikaistu. Tiedän että jarruosia on ennenkin sekoiteltu, monasti onnistuneesti ja ongelmittakin. Levyjarruja DOT-nesteelle, DOT-osia LHM:lle yms jännää. Pitää vaan olla hajulla mitä tekee, eikä taida nykypäivänä oikein uskaltaa kirjoittaa miten sekoituksia voi tehdä, kun tulkinnanvaraa aina on, eikä uustuotanto-osien kumilaaduistakaan enää ole varmuutta…

    Mutta, lähtökohtaisesti levyjarrut on AINA LHM-nesteellä, ja rumpujarrut samaten AINA DOT-nesteellä. Omatoimiset askartelut sitten toinen tarina, on mulla edelleen puna-valkeassa Tiinassa DOT-alkuperää omaavat takajarrusylinterit LHM-käytössä, näitä liottelin ensin tovin LHM:ssä ja kun eivät osoittaneet oirehtimista niin kasasin. Joskus vuonna 1996, samat sylinterit edelleen paikallaan, DOT-aikaan meni vuosittain sylinteristä tai parista gummit vaihtoon… On siinä tosin etujarrut GSA:sta, kuten vaihteistokin, pääsylinteri kaksipiirinen…

    Kaksipiiristä pääsylinteriä oli kyllä DOT-nesteillekin, harvinainen mutta mahdollinen. Tällä saa jarrutasapainon oikeammin kohdilleen, yksipiirisen pääsylinterillä saa helposti takapainoiset jarrut aikaan. Itse tosi tykkäsin “melkein” takapainoisista jarruista, tasapaino korjaantui kun eteen tuli isommat levyt/satulat. Niin, ja on tuossa nyt ajossa olevassakin joutunut kasatessa jarrutasapainoa pohtimaan, mutta hyväksi asettui kun on GSA:n levyt/satulat edessä ja Sätkän levyt/satulat takana, kaksipiirisylinterin ohjaamana…

    Se että on sopivasti sekaisin eri nesteiden osia, voi tehdä ongelman, joka sitten tulee esiin seisotuksen jälkeen. Varmin tapa varmistaa toiminta jatkossakin, olisi laittaa uudet sylinterit taakse, uudet tiivisteet eteen, ja oikeanlainen pääsylinteri oletuksella että siellä on nyt yksipiirinen DOT pääsylinteri. Osaltaan tämä suositus siksi, että kysymyksen asettelusta ja myöhemmistä tarkennuksista päätellen, ei ole tietoa mitä kaikkea jarruille on aiemmin tehty…

    Menee se vappu ilman Sätkääkin, on vaan erilaista…

    #274388
    Kari NieminenKari Nieminen
    Osallistuja

    Minä tekisin oikein ja muuttaisin kaikki LHM nesteelle eli menisin levyjarrujen mukaan. Vaihtoon menisi pääsylinteri ja taka sylinterit. Pääsylinteriä on saanut uusia kaksi piiri jarruille DOT sekä LHM nesteille mutta kaikki LHM osiksi niin muutos tuo turvallisuutta jarruihin on ne kumminkin tärkein vauhdin hidaste. Levyjarrujen käsijarru ei paljon vauhdissa hidasta. Tämä että jotkut sekoittavat tiiviste materiaalia väärille nesteille on jokaisen oma asia mutta ei sitä ainakaan kannata mainostaa julkisesti.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.