Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Valot

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121526

    Hei te kaikki, jotka olette laittaneet h4 polttimot 60/55w ja sitä suurempia 2cv kulkimiinne: Oletteko tehneet uudet johdotukset ja laittaneet releet väliin? Kestääkö alkup. valokatkaisin ilman releitä?

    nm:kynttilät halogeeneiksi

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130246

    Onhan siihen järjestelmään hyvä laittaa releet käytti sitten alkuperäisen tehoisia tai tehokkaampia valoja. Tuppaa lämpiämään tuo valonvaihtaja jo alkuperäisilläkin varsin tehokkaasti.Johtojen vaihtaminen paksumpiin parantaa myös valotehoa huomattavasti. Ja ennenkaikkea liitokset hyviksi että sähkö osaa perille polttimolle eikä jää välille lämmittelemään…

    #130247

    Biltemasta saa kohtuuhintaan tuotetta nimeltä valonvahvistinsarja. Siinä tulee mukana releet, paksut johdot, liittimet ja kaapelit. Akulta releille vievät johdot ovat erityistä sulakekaapelia, tätä ei asennusohjeessa sanota.

    Helppo asentaa, tosin 2CV:hen laitettaessa pitää johdot ujuttaa valopukin sisään. Releiden ohjausvirta otetaan toisen ajovalopolttimon liittimestä. Alkuperäisiä johdotuksia ei tarvitse katkoa eikä valopukin läpivientiä lukuunottamatta purkaa.

    Tämän Bilteman satsin voi vielä viimeistellä lyhentämällä johdoista turhat pois ja juottamalla kaapelit liittimiin, niin eivät vanhemmiten hapetu ne puristusliitokset.

    #130248

    Itsellä on vastaava kuin H4:t tavallisissa umpioissa.
    En nyt mene kehumaan valokuviota mutta kirkkaat on,
    varsinkin releiden laiton jälkeen.
    Valopukin sisässä olevat johdot on alkup.
    Eikä ne niin oleelliset olekaan, suurimmat häviöt tulee valokatkaisijasta, sulakkeista, lliittimistä ja monesta metristä johtoa.
    Tarvii vähän johtoa, liittimiä ja releen tai kaksi (lyh ja pitkät.), sulakkeen.
    En tiedä paljonko bilteman sarja maksaa ja käykö ne liittimet sitten hyvin tms. Jos omistaa jonkun vanhan johtosarjan, niin siitä saa kätevästi liittimet valopukille meneviin johdonpäihin.
    Valorele hajoaa helposti jo tavallisilla hehkulampuilla, paljonko hehkulamppujen wattimäärä muuten on?

    #130249

    Jännitehäviön voi mitata, niin valosysteemin kunto paljastuu ilman arvailua. Mittaukseen tarvitaan volttimittari, siis ihan tavallinen yleismittari.

    Ota umpio irti, niin että pääset käsiksi polttimon kannassa olevaan liittimeen. Älä irroita johtoa polttimosta. Laita valot päälle ja mittaa jännite polttimon liittimillä. Sitten mittaa akun napajännite. Jos jännite polttimon luona on selvästi alempi kuin akulla, jännitehäviö vaikuttaa valojen kirkkauteen. Uudessakin autossa jännitehäviö voi olla luokkaa 0,5 V, vanhassa jopa 2 V. Jo tuo puolen voltin jännite-ero vaikuttaa silminnähden valojen kirkkauteen.

    Kunnon johdoilla, releillä ja liittimillä (esim tuo Bilteman sarja tai vastaava itsekasattu) jännitehäviö on luokkaa 0,1 V. Sätkän alkuperäinen hehkuvalosysteemikin on varsin hyvä, kunhan umpiot ja polttimot ovat hyvässä kunnossa ja merkittävää jännitehäviötä ei systeemissä ole.

    Miinus- eli maadoituspuolen johtojen ja liitosten kunto on yhtä tärkeää kuin pluspuolella.

    Normaalien 12 V ajovalopolttimoiden tehot:
    hehkuvalot 45/40 W, H4-halogeenit 60/55 W.

    #130250

    Minulla on ollut halogeenivalot jo vuosia aivan omilla johdoilla sekä ilman mitään uusia releitä, sikakirkkaasti palavat eikä katkasija ole lämmennyt sen enempää kuin kuskikaan. Sätkän pyöreä lammuiset valot hakkaavat monta monta muuta vehettä. Siksi minä olen aina vastaan kun pitää laittaa uusia vempeleitä olen nähdyt useita mitä hurjenpia virityksiä, jos joku haluaa laittaa niin kannattaa kysyä alan autosähkäriltä onko siinä laitossa mitään järkeä sillä usein tulee sutta( palaneita sätkiä on paljon juuri niinsanottujen uusien johdotuksien takia).Mutta tämä on minun mielipiteeni, toiset saavat laitella jos haluavat vaikka kyllä valot pelaa ilman Bilteman releitäkin. Vesa

    #130251

    Sulakkeet pitää olla, niin ei auto pala.
    Ne sätkät on kyllä palaneet nimenomaan
    pakosarjan päällä roikkuvan johtosarjan takia
    tai jos ei ole sulakkeita laitettu.
    Johdot kannattaa ripustaa konehuoneesa jäykällä johdolla.
    Nippusidettä on hankala irroitella, mutta johdon voi käyttää uudestaan ja uudestaan.
    Uudessakin sätkässä johdot roikkuu vähän miten sattuu.
    Sinänsä jos taito riittää niin lähes kaikki johdotukset sätkässä voisi toteuttaa hieman paremmin ja myös paloturvallisemmaksi..

    Onko neliön muotoiset ajovalot huonommat kuin pyöreät?

    #130252

    Kyllä minusta pyöreät valot hakkaa mennen tullen nelikulmaiset on auto mikä tahansa, ajan avolavalla talvet siinä on myös neliskulmaiset niin kyllä ovat huonot vaikka vaihdoin uudet umpiot sekä erikoiskirkkaat halogeenit. Saman ovat sanoneet useat muut sillä minusta pyöreä muoto antaa paremman valon jos on samanlaiset polttimot kyseessä. Vesa

    #130253

    Olen kuullut, että se vanha musta/tummansininen valokatkaisija ei lämpene samoin kuin uudempi ruskea, johtuen materiaalin paksuudesta mitä valokatkaisijan sisällä on käytetty.

    H4-umpioita ei tarvitse investoida, koska h4-polttimoita saa kannalla p45t, mikä on sama kuin hehkulampuissa. (ihan vain tiedoksi kaikille, jotka h4:sia suunnittelee hankkivansa)

    Bilteman sarja epäilyttää siinä mielessä, että johdot ovat muovijohtoo, joka kovettuu pakkasella….toisaalta se olisi nopea asentaa… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130254

    DODIIIII sanoi potilas saarinen. Kävin investoimassa h4 polttimot 60/55w p45t kanta ja voin sanoa, että kyllä kannatti. Uutta kirkkautta synkkään “talveen” 😀 .

    Haittapuolena kuitenkin oli se, että peltikuupan lovi/neliskulmainen reikä, mihin umpion alapää laitetaan, sanoi itsensä irti 32-työvuoden jälkeen. 😥 😥 Mutta niinhän se on: kaikkea ei voi saada!

    Eli: laittakaa itsellenne sinne rasvaa, näyttäisi ruostuvan irtipoikki ajan myötä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130255

    H4:n kiinnityskanta menee kokonaisuudessaan tavallisiin umpioihinkin,
    jolloin käy tavalliset H4:t.
    Katsastusmies katsoo aina kovin tarkkaan umpioita, mutta kerran vain on huomauttanut, että lasi ei ole H4:sille.
    Sekään ei johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Kai hänkin ajatteli että parempi hyvät valot kuin olematon kärpäsenraato valokuviossa.

    #130256

    Mitenkä h-4poltin asennetaan tavallisen kantaan kun se minulla oli pyöreä, vastaavasti halogeenissä on aivan erinlainen. Eikö valo sojota mihin sattuu jos sen tumppaa tavallisen paikalle, niin minä olen ainakin luullut. Vesa

    #130257

    Pitää siirtää se kanta H4 umpiosta.
    Se on erillinen osa, joten ei tarvi polttoleikata eikä hitsata yhtään.
    Taitaa käydä minkä tahansa auton umpiosta.

    #130258

    Milläs ihmeellä normaali h4 kanta,( jossa on kolme siivekettä) menee normaaliin umpioon??? tai kyllähän sen siihen reikään saa, mutta ei se siinä ilman kiinnitystä pysy!

    Katsokaa esim: http://www.biltema.fi —>autot—>polttimot ja Tuotenro 35500 (=p45t) ja Tuotenro 351008( =normaali h4) Jo pelkästään näistä kuvista huomaa polttimon kannan korkeuseron. Normaalin h4:n kanta on matalempi ja tämän vuoksi norm. h4 ei pysy vakioumpion kiinnikkeissä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130259

    Siis h4 umpiosta siirretään kiinnityskanta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.