Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Avatar Kaapelimies 24.4.2019 klo 21:51.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #262156
    Avatar
    Kaapelimies
    Osallistuja

    Uusimmassa hankinnassa on lootassa jotain hauskaa, pituussuuntaisissa liikkeissä ei juurikaan tunnu koska ollaan vapaan kohdalla ja 2-3-vaihteilla kepin sivusuuntainen liike on yhtä suuri kuin vapaalla. Kolmosvaihde ilmoittaa melko herkästi “kytkeytymässä ollaan!”, rauhallisella vaihdolla 2-3 ja välikaasulla 4-3 ei kiroile.
    Laitos on Kutonen rumpujarruloodalla, mutta laatikon omasta suvusta ei ole tietoa.

    Hannabertta on nimeltään hän, eli varmaankin täältä löytyy tieto mikä laatikko on kyseessä.

    Että mitähän tuolle tekis ennen lähtöä Kroatiaan? Pihasta löytyy levyjarrullinen laatikko mutta juuri tällä hetkellä tuntuu siltä että jarruja on tehty ihan tarpeeksi, vaihtelun vuoksi voisi kurkata mitä loota on syönyt. Koska laite on kuitenkin leimassa ja (jälleen) liikkuva, niin mielelläni ajaisin (koska viime kesänä ei ollut toimivaa sätkää), joten kysynkin Teiltä ennen kannen raottamista että mitä osia pitäisi varata ja mistä se /%/%#! ilmaan lennähtänyt kuula tuolta pihalta löytyy?

    K. Mies

    #262160
    18heppainen
    18heppainen
    Osallistuja

    Jaa tuos on monia mahdollisuuksia. Katso ensin ettei vahdekeppi ole irti laatikosta. Eli laatikossa on vain pieni nysä, johon on lemmarilla kiinnitetty se pystyosa. Se jos löystyy, eli keppi pyörii siinä lootan kannessa. Muuttuu vaihteensiirto aika epämääräiseksi.
    Kolmosvahteessa voi olla se siirtorengas löysällä, jolloin kolmonen on “liian lähellä”. Je peruuttamalla saa koko homman lopullisesti jumiin. Ja tietysi kolmosen synkronoinnin kuluminen.
    Kannen avaaminen ei saa vielä kuulia lentämään, vasta vaihteensiirtotankojen irrottamine. Keskimmäisen tangon etupäässä on kyllä kannen alla jousi ja kuula. Muutta jos kannen poistaa nätisti jää jousi reikäänsä. Se kuula kannattaa sieltä kolostaan poistaa, jos kokeilee vaihteensiirtoa ilman kantta. Helposti hyppää sinne lootan pohjalle.
    Kansihan tuosta kannattanee auki ottaa, ja katsoa että vaihteensiirrossa on kaikki paikallaan. Tuo vapaan epämääräisyys on lievästi erikoista. Ja tarkastaa sen kolmosen, eli keskimmäisen siirtohaarukkaan vastaavan rinkulan lukitus.

    #262170
    Avatar
    PersonalRaineri
    Osallistuja

    Moro,

    Mulla teki samankaltaista nelkussa ja kutosessa. Vaihdoin tuoreen kabiinikepin ja laatikolta tulevan kepin välisen nivelen tiivistekumin. Mulle kertoiltiin paljon laatikon hajoamisesta jne…tämä operaatio auttoi ainakin näihin ongelmiin 🙂

    Nyt ei ole kuin intin Samara, jolla joutu pyörittää keppiä kolme kertaa vastasuuntaan ja kaksi takasin, niin sai vaihteen päälle 🙂

    p.s Se olin minä joka sun traileriyhdistelmän ohitteli Saaren kylässä saastuttajamerkkisellä ja laittomasti vilkuttelin hätävilkkuja vielä moikatakseni…

    T: Raine

    #262175
    Avatar
    Kaapelimies
    Osallistuja

    p.s Se olin minä joka sun traileriyhdistelmän ohitteli Saaren kylässä saastuttajamerkkisellä ja laittomasti vilkuttelin hätävilkkuja vielä moikatakseni

    Jaa mä luulin että siinä oli vaan normaalit VAGin sähköviat 😀

    Pahin sohlous hävisi kun käänsin lootasta tulevan hämmentimen kulkusuunnan mukaiseksi, oli muutamankymmentä astetta vinossa. Samoin käänsin sen reikämutkalevyn siten että kumi on tiukempi, reiät oli ilmeisesti kuluneet eri tahtia. Nyt löytyy helpommin ykkönen ja pakki kun sivusuuntainen liike on kohdillaan.

    Edelleen pituussuntainen liike on täysin tunnoton. Liittyykö ne vaihteensiirtotangoissa olevat jouset ja kuulat tuohon siirtofiiliksiin, vai onko odotettavissa jotain muuta jumppaa?

    Kolmonen korahtelee, joten sinne lie menossa synkro uusiksi.

    #262181
    Jasu
    Jasu
    Osallistuja

    Se kannen alta katoava kuula jousen kanssa on juurikin kakkos-kolmos liikkeen lukintakuula/jousi. Vaihteisto toimii ilmankin, mutta todennäköisesti pudottaa vaihteen pois kun veto vaihtoo moottorijarrutukseen, tämmöistäkin on koettu kun oli jousi kuulan päältä kadotettu LGA:sta edellisen elämän aikana…

    Tuo kuula ei kovaa lennä, mutta riittävällä vauhdilla jos siirtäjätankoa liikuttaa kannen ollessa irti, että sen saa hyppäämään pois pesästään. Todennäköisin sijainti on vaihteiston pohjalla sen hypyn jälkeen. Sitten taas ne, joista on tarinaa kerrottu, on reunimmaisten siirohaarukoiden akseleiden alla, vaihteiston takapäässä, ja sellaisen saa tekemään kymmenmillisen kipeän punaisen laikun otsaan kun akselin vetää varomattomasti pois, vapauttaen kuulan vauhtiin. Ei kannata kokeilla, itse sitä kerran kokeilin. Silmään jos olisi sattunut, niin tuskin enää olisi syvyysnäköä olemassa…

    Jos sitä pitkittäistä välystä on siitäkin huolimatta että ko. kuula jousensa kanssa on olemassa, eikä kakkos-kolmos kytkentäholkin lukitus ole avautunut, niin myös ylemmän akselin päätymutterin löystyminen voi tuommiosta tunnetta tehdä. Silloin tosin on myös välystä voimalinjassa vetoa vaihtaessa moottorijarrulle, ja aikanaan päätymutteri tulee päätykopasta öljyineen läpi…

    #262208
    Avatar
    Mister
    Osallistuja

    Mulla myös syncro-ongelmaa 2-3 välissä, tulee niin vähän kilometrejä ettei viitsi korjata. Tämä on kummastuttanut -> kun ajan nelosella ja olen vaihtamassa takaisin kolmoselle, vaihdekeppi tulee melkein penkkiin asti ( hieman liioiteltu mutta pitkälle kuitenkin). Tuota ei esiinny jos osaa pitää kepin oikeassa asennossa. Eli mikäs tuon aiheuttaa?

    #262229
    18heppainen
    18heppainen
    Osallistuja

    Kepin liikeradasta tulee lähinnä mieleen, jo aiemmin mainittu sen pystykepin löystyminen. Mutta sen pitäisi vaikuttaa kaikkiin vaihteisiin.

    #262317
    Avatar
    Kaapelimies
    Osallistuja

    Se kannen alta katoava kuula jousen kanssa on juurikin kakkos-kolmos liikkeen lukintakuula/jousi. Jos sitä pitkittäistä välystä on siitäkin huolimatta että ko. kuula jousensa kanssa on olemassa…

    Joo. Oli se.

    IMG_20190424_192915443

    Kuvasta saattaa hiukan arvata syytä sille miksi liian kevyesti liikkui keppi..
    Korroosio oli pirulainen syönyt jousen toisen puolikkaan niin ohueksi että ihan peukalon ja etusormen välissä painui kevyesti kasaan, toisin kuin korvikejousi joka vaan painoi sormia kasaan 😀

    Hiukan oli muutenkin nähtävissä syytä miksi käyttöönottohuollossa poistuneet rataskirstun käyttö-öljyt olivat maitokahvinväriset, eikä sytytystulpat (linkki kääkledriveen, nätimpi loota on osanluovuttaja josta öljynvaihdossa tuli laakerinkuulia ulos):
    https://drive.google.com/drive/folders/1qaGTI_A-EIMiSrUMaoRaC4kqFmb3cyWY

    Nyt löytyy vapaa paljon helpommin, ei muuta kuin baanalle kalaan!
    (ainiin, kolmonen kiroilee toki edelleen.. synkronirattaan puuttuva jousikaan ei näköjään haittaa pahasti menoa koska lootasta, josta korvikejousen otin, puuttui kakkoselta koko jousi. Välikaasulla pystyi silti ajamaan hienosti ilman ylimääräisiä ääniä. Tuolla HB:n laatikolla vaan ei pysty, tars tehrä jottain..)

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.