• Tämä aihe sisältää 12 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1.5.2020 at 17:06 Ralle toimesta.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267501
    Ralle
    Osallistuja

    Pitäis nyppästä Amista kone ylös nyt kun alkaa taas kiinnostaa sen tutkiminen.
    Käydessä tiputtaa jostain oljyä.
    Kaikki tiivisteet uutta. Epäilen kuitenkin kampiakselin takatiivistettä vaikka sen ennen totaalista motivaation hukkaamista tarkistinkin.

    Mitäs kaikkea noin nopsaa pelkkä kone tarttee jotta sen saa käyntiin esim moottoripukissa.
    Meinasin vielä tilata uudet tiivisteen kampiakselille mutta odottaessa voisi tuon vuodon jo paikallistaa.

    Illasta yritän kameralla saada kuvaa jos onnistuu, mutta kone tarkoitus ottaa ylös.

    Eikös näiden yli 40v katsastus muutu nyt kesäkuussa ja voisi saada 2 v leiman???

    Citikoita vuodesta 2003.

    • Tätä aihetta muokkasi 2 vuotta, 5 kuukautta sitten Ralle.
    #267504
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !!
    Pelkkä kone on haastavampi, kun startti on kiinni kytkinkopassa vaihteiston puolella. Bensaa ja sähköä sytytykseen, niillä pitäis toimia.
    Yks vinkki öljyvuodon tutkimiseen on ottaa propelli pois, niin ilmapyörteet ei sekota öljyn valumista. Tosin pitää varoa koneen kuumiamista, kun käyttää.
    Katsastus sääntö tulee kait voimaan 14.5.20 ja on voimassa sen jälkeen tapahtuville katsastuksille.
    Lasse

    #267506
    amikutoseeni
    Osallistuja

    Oletko testannut huohotinventtiilin? Jos huohotinventtiili on rikki, moottorin sisälle ei muodostu alipainetta, vaan hetkellistä ylipainetta mäntien liikkumisen myötä. Ylipaine ajaa öljyä ulos.

    #267508
    Ralle
    Osallistuja

    Kiitokset vinkeistä. Tuo huohotin pitää testata seuraavaksi, sitä en ole tutkinut.

    Tuossa illasta kun käytin niin kyllä se takastefan luota on märkä joten käytän irti ja vaihdan tuon toiseen. Muistan, että kun noita aikoinaan vaihdoin niin joku oli todella löysän tuntuinen mutta oliko tuo??? No luultavasti ja peilissä olija voi vastata miksi ei silloin laittanut toista. 🙂
    Stefojahan on kahta mallia huulella ja ilman onkohan tuolla merkitystä? Nyt halppismalli paikalla.

    Pystyykö tuota huohotinta testaamaan ihan alipainemittarilla vai tarvitseeko tuon ”2cv” mallin jota esim burton myy? Olisi kaasareiden säätöön tehty mittaristo kyllä käytössä.

    Kiitos kaikille ideoista jotta saadaan ”Daisy” takaisin tienpäälle. Tuo katsastus kiinnostaa ihan sen takia kun olin ajatellut kesäkuuta leiman ajankohdaksi….Pidetään peukkuja jotta kaikki tulee kuntoon.

    Citikoita vuodesta 2003.

    #267510
    amikutoseeni
    Osallistuja
    #267512
    Ralle
    Osallistuja

    Kiitos.

    Citikoita vuodesta 2003.

    #267528
    kojootti
    Osallistuja

    Katsele myös öljypumpun ja sen kannen saumakohta. Olen kerran jättänyt huolimattomuuttani pumpun kannen alle vanhan tiivisteen paperitiivisteen jämiä. Useampia stefoja vaihdettiin turhaan.

    #267645
    Raimo Yrjölä
    Osallistuja

    Takastefaan ei ole kuin yksi vaihtoehto…. Original.. Kallis mutta toimii.

    #267660
    Ralle
    Osallistuja

    Raimo, tämä pitää oppia näköjään kokeilemalla 🙂

    Tuo nyt paikoillaan oleva on jossain sarjassa tullut tarvike ilman olkaa.

    Citikoita vuodesta 2003.

    #267678
    Jasu
    Osallistuja

    Tuossa muutama viikko sitten tuli kummasteltua yhden moottorin öljyvuotoa. Vauhtipyörän takaa tuli, muutamaa vuotta aikaisemmin vaihdettiin öljypumpun kannen O-rengas, kun oli mokoma mennyt poikki, alle sata tonnia ajetusta -87 Saksantuonnista…

    Pitkään kaveri ensin ihmetteli, kun missään ei selkeää vuotopaikkaa ollut. Kävin sitten katsomassa, ohi ajellessa, eikä tosiaan ihan helppo ollut diagnoosia tehdä. Kammen stefatkin vaihdettiin öljypumpun tilkitsemisen yhteydessä, joten stefa ei ollut ihan kärkipään epäilyjä. Lähellä oli etteikö lähdetty kaivamaan vikaa syvemmältä, vaan kun huomio sitten kiinnittyi vauhtipyörän kiiltävään pintaan joka oli hyvinkin samaa kokoa kuin stefa, semmoinen olkapäällinen versio Mehari-Clubilta. Kävi jo mielessä että olisiko jostain syystä pullauttanut stefan ulos, vaan kun se oli paikallaan…

    Siinä sitten putsattiin bräkleenillä ja rievulla, kun silmäkulmaan näkyi outoa liikettä stefan pintaa pyyhkäistessä. Stefa pyöri kevyesti painamalla pesässään, ja tuli ihan liiankin helposti pois pesästään. Kivikovaksi oli mennyt, ja tosiaan pääsi liukumaan ees-taas, olkapäätä ja vauhtipyörän pintaa vasten, kampikammion paineen mukaan. Uusi alkuperäinen stefa paikalleen, oli semmoinen sopivan tiukka mihin on totuttu, ja kas kummaa, vuoto korjaantui…

    Tuossa kohtaa tuli näemmä säästettyä ihan väärässä paikassa. Todennäköisesti se alkuperäinen vuodelta -87 olisi toiminut paremmin kuin uusi halpa tarvike, tuolla kertaa tuli korjattua ehjää, eikä olisi kannattanut…

    On kovin kovettuneita stefoja ennenkin noista löytynyt, mutta ei vielä semmoista mikä olisi selkeästi kutistunut ulkokehältään että pääsi liikkumaan ees-taas. Tuskin olisin uskonut tuommoiseen, ellen olisi omin silmin sitä nähnyt…

    #267680
    Lasse
    Osallistuja

    Moro !!
    Juuri samalainen tilanne kuin tuo Jasun kertoma, eli stefa ”kutistunut” ja pyöri sijoillaan tapahtui Jaanan pakussa viime vuonna keväällä Belgiaan mennessä. Edellisenä keväänä oli etustefa tehnyt saman tempun, tyhjäkäynnillä pyöri hitaasti kammen etuosan mukana. En ensin uskonut silmiäni, mutta näin oli.
    Lasse

    #267683
    Ralle
    Osallistuja

    Ei ole ennen kutistunut stefa tullut vastaan, mutta näyttää ns. kohtalotovereita olevan myös. Pitääkin tutkia tuo kun kone on irti, saako esim. kammella tuon stefan jo pyörimään.

    Uudet osat on jo huomenna luukussa niin kun ehtii otan koneen pois ja pääsee tutkimaan tarkemmin.

    Toivottavasti näillä eväillä saadaan kone pitäväksi.

    Citikoita vuodesta 2003.

    #267784
    Ralle
    Osallistuja

    Kyllä sinne oli aikoinaan alkuperäinen tiiviste laitettua. No se vaihdettiin tänään ja samalla tuo öljypumpun kannen käytin auki. Nyt on kone jo takaisin kotona ja Daisyn keulalla. Eka testi eikä ainakaan tiputtanut kuin vielä muutama päivä sitten.
    Huohotin vaihdettu samalla. Kai tuo nyt jonkinlainen onnistuminen oli…

    Toivotaan,ettei ala ”vuotoa” esiintymään jatkossakaan. Kesää kohti, väri niskaan ja jarrujen säätö. Sitten jos pääsisi konttorille???

    Citikoita vuodesta 2003.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.