Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sytytystulpat!?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122107
    HM

    Vaihdoin tuossa illalla sytytystulpat kutoseen ja paikallisella huoltsikalla oli vain NKG:n tulppia. Olisihan ollut erinomaisen helppoa valkata joku niistä mitä mm. Apua-Helppi ehdottaa mutta kun ei ehdota NKG:tä niin ei…

    Koneessa oli ennestään NKG:n B6HS:t mutta koska en usko niin luin hyllyn päällä retkottanutta opasta jossa ei 2CV:tä ollut mutta Dyane 4/6 malli kyllä 😯 . Ja siihen tarjottiin NKG BP6HS:ää. No ajattelin ettei ne koneet niin erilaisia ole etteikö nämä kävisi ja semmoiset hankin, eikä ole kuin yhden kirjaimen ero 😕

    Nyt kuitenkin kiinnostus heräsi ja olen tämän illan googlettanut ja etsinyt konversiotietoja ko tulpalle sitä löytämättä. Ainakaan Championin tulpille ei osu edes lähelle… Onko nämä tulpat siis ollenkaan sätkään sopivat ja jos ei niin mihin hemmettiin nämä kelpaa? 😥

    nimim. tietämätön tulpista… 😳

    #132994

    Tällainen vastaus löytyi yahoon 2CV-L-listalta.

    “P” tarkoittaa, että elektrodi työntyy pitemmälle palotilaan. Kirjoittaja suosittelee vanhempiin koneisiin BP6HS ja uudempiin B6HS tai B7HS, sillä P-tulpat kuluvat nopeammin ja saattavat aiheuttaa nakutusta.

    Aiheesta on siellä keskusteltu useampaan kertaan, joten tietoa kyllä löytyy kun hakee vanhoista keskusteluista.

    From: Pete.Smay@…
    Date: Mon May 16, 2005 11:33 pm
    Subject: RE: [2CV-L] Digest Number 3457

    In NGK lingo, “P” (projected/protruding electrode) type plugs were specified for the earlier cars, staying cleaner with less fouling in the richer
    mixture/cooler combustion/lower rpm/lower compression motors. So for these earlier motors (425 & 602 up through around 1968 & characterized without heat exchanger manifolds) use NGK BP6HS or equivalent.

    Non-projected/cooler electrode plugs were original equipment in the later
    cars with leaner mixture/hotter combustion/higher rpm/higher compression motors. As Stan stated previously, NGK uses a reverse scale for their heat range (a “6” plug is hotter than a “7” plug). I find that under most conditions, a “7” heat range works best, but a “6” can be used if the engine tends to foul plugs or the car is operated in colder climates. So for the later generation motors (435 & 602 beginning around 1969 and characterized with heat exchanger manifolds etc.) use NGK B7HS or equivalent.

    Using a hotter and/or projected electrode plug in the later motors (example: BP6HS, BP5HS) will result in much faster electrode erosion and possibly contribute more tendency towards pre-ignition (pinking).

    #132995
    HM

    Ok, tämähän olikin oikein tyhjentävä vastaus 8) …
    Täytyypä tsekkailla tuota yahoon ryhmää…

    Toisin sanoen näitä voi käyttää mutta seuraavat tulisi olla ilman P:tä…

    Kiitti paljon!!

    Mika

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.