Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Sytytysongelmaa ja öljyvuotoa.. Remppa-apua tarvis

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #291558

    Laitteena 2CV4, lakkasi antamasta kipinää parisen viikkoa sitten. Oireet viittasivat ensin bensansaannin vähyyteen mutta totesin että pumppu sykkii kyllä. Kaasari käytetty pöydällä ja putsattu + korjaussarjan kilkkeet asennettu kaasariin..

    Sytytyspuolaa en ole vaihtanut, siitä osasin sen verran kokeilla että antaa tasaisen 12V, en tiedä voiko se oireilla niin että siitä huolimatta ei antaisi kipinää.

    Ehkä isompana murheena ja ongelmien todellisena aiheuttajana pahahko öljyvuoto, siitä kuvia ohessa..

    Olisikohan esim Tujäke-miehillä kiinnostusta tulla ihmettelemään laitetta paikan päälle Keravalle? Itse asun Itä-Vantaalla mutta singahdan auton luo kyllä ja maksan tarvittaessa vaivanpalkkaa apumiehille, olisi kiva saada vielä laitos tien päälle..

    Saa laittaa YV:tä tai vastailla tähän

    #291577

    Kuvia katsellessa näyttäisi siltä, että on vuotanut kampiakselin tiivisteestä ja ropeli on levittänyt öljyn kun sitä näyttää olevan tasaisesti jokapuolella. Ei ollut mainintaa onko kärjet katsottu. Jos ei, niin kärjet todennäköisesti myös öljyn tahrimat ja kipinän puute johtuu siitä. Suurella todennäköisyydellä myöskään huohotin ei toimi ja se olisi uusittava tai korjattava. Huohotin on öljyn täyttö töttörön sisällä ja sen tarkoituksena on pitää alipaine kampikammiossa. Jos alipaine katoaa pyrkii öljy ulos koneesta mistä vaan pienikin mahdollisuus siihen on. Ihan ensimmäisenä tuo kone kuitenkin pitäisi pestä. Itse tekisin niin, että ottaisin lokarit pois ja irrottaisin sylintereiden alla olevat suojapellit. Ne on melko helppo irrotaa. Sen jälkeen sumutinpullolla jotain liuotimesuainetta öljyn tahrimiin paikkoihin. (Vaikka Biltemasta tätä valmiiksi sumutinpullossa Tuotenro. 36-1012). Kun aine on jonkin aikaa vaikuttanut, niin huuhtelu vedellä. Painepesuri olisi hyvä, mutta vesiletkullakin aika hyvin lähtee. On tuo niin likainen, että kerralla varmaankaan ei lähde puhtaaksi, mutta useamman kerran kun liottelee, niin eiköhän tuo lika irtoa. Valitettavasti en voi  nyt muuta apua antaa, mutta toivottavasti tällä pääset alkuuun.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #291579

    Kiitos Martti!

    Hyvät vinkit on myös kelpo apu, varmasti pääsen näillä eteenpäin!

    Mietinkin että yksi vaihtoehto on että kärjet ovat kastuneet öljystä.. Päivitän tänne kunhan homma etenee.

    #291639

    Pesun ja kärkien+konkan uusimisen jälkeen lähti iloisesti käyntiin, kiitos vaan vinkeistä. En vielä niin pitkään pitänyt käynnissä että olisi öljyvuotoa näkynyt. Kampiakselin tiivisteessä lievä väljyys kyllä, alle millin luokkaa mutta sehän öljyvuotoon riittää.

    Seuraavaksi sytytysennakko, venttiilinvälykset ja kampiakselin tiiviste. Onko tuo tiiviste irroitettavissa tuosta ilman että koko mottia nostaa pöydälle ja halkaisee?

     

    Huohottimenkin voisin putsasta ja tutkia. Mitäs siitä pitää tarkistaa?

    #291649

    Huohottimen kunnon tarkistamiseen tarvitaan kirkasta muoviletkua n. 1m ja pullo, jossa on vettä.
    Käynnistä kone ja laita öljyn mittatikun tilalle muoviletku. Letkun täytyy olla tiivis mittatikun reikään. Letkun toinen pää maassa olevaan pulloon nestepinnan alapuolelle. Moottorissa pitäisi olla alipainetta ja vesi nousee letkuun jonkin matkaa. Mikäli näin ei ole, niin huohotin on sökö. Myös kierroksilla täytyy olla imua.
    Huohottimen korjauksesta löytyy ohjeita, muttahelpompi on ostaa uusi.

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #291656

    Huohotin todettu toimivaksi, kampiakselin tiiviste vaihdettu = öljyvuoto näyttäisi loppuneen, pitää syynätä vielä tarkasti.. Venttiilien välykset olivat kohdillaan, kannenkoppain tiivisteet uusittu. sytkäennakko jäi nyt tarkistamatta.. Mitenkä tuo oireilee jos on aikaisella vs myöhällä?

    Kuitenkin n. 70 ilometriä ajoa jo takana. Kaasarina Solex 34 PICS 6, en keksi mikä on ilma- ja mikä seosruuvi. Kaksi ruuvia tuossa on sormin pyöriteltävissä, ne kai ne ovat mutta en tiedä kumpi on kumpi.. korvakuulolta sen sain sopivahkoksi..Netistä löytyy tosi vähän dataa tuosta PICS 6:sta..

    Kierrokset jää herkästi vähän korkealle tyhjäkäynnillä, laskee kyllä ajan myötä.. Ja kun antaa kaasua niin kierrokset laskee muutenkin oudon hitaasti tyhjäkäynnin tasolle. Jos terävämmin antaa tyhjäkäynniltä kaasua niin booaa, tuota olen lukenutkin että yleistä nelkun (ja tuon kaasarin?) kanssa..

    #291691

    lisäänpä tähän huvikseni, näiden korjausten jälkeen nyt kellotettu 300+ ilometriä pitkin pk-seutua. Ajelin tuossa päivällä Keravalta etelään vanhaa lahdentietä, leidi poksautti/tussautti melko äänekkäästi risteyksestä lähtiessä(ehkä tuo syt-ennakko), sitten paineltiin reilua kahdeksaa kymppiä iloisesti kohti etelää mutta kulkine alkoi yskiä/pätkiä yhtäkkiä kummasti..

    Pelästyin jo että joko tuoreet kärjet/konkka petti heti viikon jälkeen. Pääsin hädin tuskin seuraavaan liikenneympyrään Kuninkaanmäen kulmilla, ja huomasin että tyhjäkäynti nousi ihmeen korkeaksi ympyrään tultaessa..

    Ryyppy oli epähuomiossa mennyt toiminta-asentoon, tuuppasin sen pois päältä ja nelkku jatkoi singerinkaltaista kaunista kehräystään, huokaisin isosti. Laitehan toimii moitteettomasti 😀

     

    Kaasarin säätö vielä hakusessa, pitäisköhän siitä aloittaa oma ketju tänne..

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.