- Tämä aihe sisältää 5 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9.10.2020 at 15:01 toimesta.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Pitääkö olla huolissaan…..
kun -59 Wanhus ei taida ladata….akkua. Tarvitsen apua ja opetusta, kun en ikinä ole latausta wanhuksessa tutkinut tai korjannut.
Apua siis kaipaan…
Antti
Tere, tsekkaapa hiilien ja niitä kollektoriin painavien jousien kunto.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
Voi myös olla, että dynamo on unohtanut miten ladataan. Etenkin jos on ollut pitempään käyttämättä/toimimatta. Dynamo pitää tällöin “magnetisoida”, ja se tapahtuu esim avaamalla latausreleen kansi ja painamalla takavirtarele kiinni moottorin käydessä, tai jos ei koppaa avaa niin oikosulkemalla BAT ja DYN -navat releeltä…
Edellyttäen että “hiilivoimalassa” on hiiliä jäljellä, tasavirtalaturi eli dynamo eli nokkalaturi syö niitä ihan tehokkaasti…
Nuo tasavirtavermeet vaatii eri tavalla huomiota osakseen, kuin vaihtovirtavermeet, ja 6-volttinen järjestelmä on muutenkin krantumpi kun samaa tehoa varten pitää siirtää tuplamäärä virtaa verrattuna 12-volttiseen…
Kiitos Jasu neuvoista. Hiilet on kunnossa ja oikosulkemalla nuo navat lähti lataus pelaamaan. Myöhemmin sitten pitää katsoa mitä huoltoa palikat keulalla tarvitsevat. Nyt vaan kovaa ajoa 2CV:llä 🙂
Kai tuo lataus toimii, vaikka mittari jumittaa. Akusta käynnissä 7,3V ja sammutettuna 6,3V. Täytyy tarkistaa mittarin johtoliitokset.
Antti
Tuo vanhuksen mittari on Amppeerimittari, joka näyttää akulle menevää/purkautuvaa virtaa. Jos akku on kunnossa ja täyteen ladattu se ei ota enää virtaa vastaan ja mittari näyttää lähes nollaa paitsi jos vaikka valot päällä, niin tyhjäkäynnillä menee miinukselle. Noista mitatuista jännitearvoista voisi päätellä, että lataus toimii ja akku on hyvässä kunnossa.
Copyright © 2025 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste
