Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128917
    Avatartexwiller
    Osallistuja

    dyane näyttää teettävän askaretta- huomiotahan se on kaivannutkin.

    Kytkinasetelma vaihdettu, uusi vaijeri ja painelaakeri. Viimemainittu on nyt alkanut huutaa (lämmitessään?) – Muutama kilometri menee sitten se konsertti alkaa painettaessa kytkinpoljin alas vaihteensiirtoa varten. Sama juttu moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan ollen.
    Vaihteet menevät ajossa sujuvasti päälle eikä kytkinkään luista. painelaakerin jousi päässyt irti osittain? ..jolloin laakeri kulkee hiukan vinossa ja vapautettaessa palaa paikalleen ???

    Onko kokemuksia tämmösestä vaivasta ?

    #172954
    Avatartexwiller
    Osallistuja

    @texwiller wrote:

    dyane näyttää teettävän askaretta- huomiotahan se on kaivannutkin.

    Kytkinasetelma vaihdettu, uusi vaijeri ja painelaakeri. Viimemainittu on nyt alkanut huutaa (lämmitessään?) – Muutama kilometri menee sitten se konsertti alkaa painettaessa kytkinpoljin alas vaihteensiirtoa varten. Sama juttu moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan ollen.
    Vaihteet menevät ajossa sujuvasti päälle eikä kytkinkään luista. painelaakerin jousi päässyt irti osittain? ..jolloin laakeri kulkee hiukan vinossa ja vapautettaessa palaa paikalleen ???

    Onko kokemuksia tämmösestä vaivasta ?

    Lainaanpa omaa tekstiä kun kenelläkään ei vastaavaa ole sattunut. Purin Dyanen – se se ikävin puoli aina asiasta onkin repiä kaikki pellit ja johdot että pääsee varsinaiseen asiaan, mikä nyt kulloinkin sitten onkaan.
    Moottori pois – kytkinsysteemin osaset esillä näytti kaiki olevan ok. Painelaakeri paikoillaan, asetelma hyvin kiinni. Kytkinlevyn irroitus – siellä kaiki ok. Silmälaakeri ok. Asennus takaisin: Jätin uuden kytkinlevyn ja asetelman mutta kaivoin nyt varaosalaatikkoon kulkeutuneen entisen painelaakerin jousineen ja asensin sen vanhalle paikalleen. En halunnut ottaa riskiä kolmannesta peräkkäisestä purkutyöstä. Kas kummaa – kaikki niinkuin ennenkin. Ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä poljinta painettaessa. Nyt on ajettuna jo 100 kilometriä ..

    Lähetin probleemilta tuntuneen Valeon painelaakerin tarkasteltavaksi, mutta eivät nähneet siinä vikaa.
    Oma tuntuma vanhan ja uuden välillä eroaa siten, että vanha, vaikkei kovin vanha sekään ole (max 4 vuotta) rullaa hyppysissä kevyesti. Uusi Valeo taas on nahkeasti liikkuvainen.
    Onko näitä painelaakereita useampaa sorttia – ” pyörivä painelaakeri tulikin sätkään vasta myöhemmin. “
    Tiina on mallia 74, kone ehkä nuorempaa. Kytkinremppa tulee eteen niin harvoin, että ehkä tuntuma siihen unohtuu. Vaikeahan se ei ole. Ohjuritappinakin on vanhasta laatikosta akselinpätkä joten asetelman keskitys sujuu leikiten.
    Muutenkin selkeästi “ihmisen käsityskyvyn” ulottuvilla : )

    #172955
    Avatargustaf
    Osallistuja

    Tässä kai kyse “käpälätassukytkimestä” , minullakin käyttämättömiä laakereita jotka
    pyörivät nihkeästi, en arvaisi asentaa niitä ilman virityksiä. Laakerinhan saa purettua
    asennuskehyksestä helposti, voisi yrittää uittaa esim. vaihdeöljyssä tai tehdä esim. reiän
    laakerin tiivisteeseen josta saisi öljyä sisälle. Tietenkin toimiva paikkaus operaation jälkeen.
    Niin, olettaisin että liian paksut vaseliinit ensinnäkin laakerissa. Valeo ei liene laakerinvalmistaja,
    painelaakerin varmaan kasannut kuitenkin. Ehkä ei ole lopuun asti mietitty minkälaista
    voitelua painelaakeri tarvitsee, käytetty vain mitat täyttävää sopivanhintaista laakeria.
    Tuo ääntely erikoista tässä tapauksessa, luulisi laakerissa olevan vikaa. Minullekin
    syntynyt vaikutelma että vanhatkin vapaasti rullaavat laakerit voivat toimia pitkään
    ja ongelmitta tässä kohteessa, lisäöljyvoitelu varmaankaan ei huonontaisi toimivuutta.
    Painelaakerin kehyshän kuluu ajanmittaan, kytkinhaarukan tassut koloavat kehykseen
    kuopat jotka voi täyttöhitsata uuden veroiseksi (laakeri irroitettuna). Asennuksessa
    on hyvä voidella tassut jollain pikallaanpysyvällä pastalla, ainakin Wurthin alupasta
    tuntuu ominaisuuksiltaan olevan tällaista, on muuten erinomaista mm. kärkien epäkeskon
    voiteluun, kuluminen selvästi pienenee ja toimii myös pakkasilla.

    #172956
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Valeon tähtimallin paineasetelmalle tarkoitetut painelaakerit tuntuvat olemaan herkkiä “huutamiselle”. Mulla on molemmissa ollut uudet em. laakerit ja silloin tällöin päästävät rääkäsyjä, vaikkei kilometrejä ole takana kuin joitakin hassuja tuhansia. Superiin taisin jopa voidella laakeria asentaessa, mutta silti se silloin tällöin lähtiessä antaa ääntä.

    Siispä sanoisin, että painelaakeri on kaput vain kun se antaa ääntä jokaisella painalluksella tai “sirisee” tyhjäkäynnillä. Tällaisen sirisevän laakerin löysin yhdestä satatonnia ajetusta, eli tyhjäkäynnillä vapaalla piti erikoista sirinää, joka loppui aina kun painoi kytkimen pohjaan. Laakeri oli herkkäliikkeinen, mutta erittäin kuiva.

    Toisaalta uskaltaisin myös suositella, että vaikka ostatte uusia Valeon kytkinpaketteja niin sijoittakaa vielä muutama ropo vanhanmalliseen painelaakeriin.. Tämä toimii molempien kytkinmallien kanssa ja tunnetusti vanhassa vara parempi 😉

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #172957
    Avatartexwiller
    Osallistuja

    Syvä mielenkiinto heräsi nyt tuohon enimmäkseen piilossa pysyttelevään kytkinmysteerioon ja sen painelaakeriin. Ausrûcklager – saksaksi. Katselin nimittäin niitä ebay.de – sivuilta. Sieltä löytyy Kager-laakereita, joku osittain muovinenkin ( lienee kuitenkin nailoninen) googlaa : ebay.de KAGER Ausrücklager 15-0050

    Missä vuosimalleissa mahtaa olla rajapyykki vanhan ja uudentyyppisten painelaakereiden asennuksiin tehtailla ?
    Onko nämä sidoksissa ” tähtimallisen” ja “käpäläkytkimen” välillä ? Entä mitä eroa on näillä kytkinasetelmatyypeillä, noin niinkuin käytännössä? Sopiiko kulkimiin kumpi tahansa?

    #172958
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Monta kysymystä ja yhtä monta vastausta 🙂

    Rajapyykki menee vuodessa -82, jolloin ilmestyi kevyin vauhtipyörä ja tähtimallin kytkin. Paineasetelma on siis sidoksissa vauhtipyörän tyyppiin.

    Kevyin=tähtimalli
    Keskiraskas ja nelkun vauhtipyörä=käpälämalli
    Raskain (acadiane)=käpälämalli (oliko kaikissa?)

    Yo. pakkaa sekoittaa se, että nykyään on myös markkinoilla tähtimallin asetelmaa, joka käy käpälämallin vauhtipyörään. Se mikä noissa kahdessa eroaa on pulttijako. Käpälämallissa tasaisella jaolla ympäri kehää, mutta tähtimallissa kahden ryppäissä 120 asteen jaolla.

    Painelaakeri: Tähtimallin yhteydessä lanseerattiin uusi painelaakeri, jonka kosketuspinta minimoitiin ilmeisesti kitkan vähentämiseksi. “Huonommaksi” tämän tekee se, että kyseinen laakeri ei käy käpälämallin asetelman kanssa ja taas toisaalta tämä kapeapintainen laakeri kairaa itsensä tähtimallin asetelmasta läpi ennen kuin asetelman varsinainen käyttöikä on finaalissa. Myös edellisessä viestissäni mainitsemaa ääntelyä esiintyy herkemmin. Tähän kompromissiksi olen naittanut vanhan mallin painelaakerin tähtimallin asetelman kanssa ja yhdistelmä toimii moitteetta.

    Itse kytkintuntumassa on myös eroa tähtimallin ja käpälämallin kanssa, mutta nämä ovat enemmän niitä makuasioita. Käpälämalli ei ole myöskään täysin vikaantumaton, joten olen pyrkinyt välttelemään tämän tyypin asentamista.

    Vanhan mallin painelaakeri:
    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Kupplung/ANR10486/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Uuden mallin painelaakeri:
    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Kupplung/ANR10491/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Käpälämallin asetelma (laakeri ja levy):

    Käpälämallin vauhtipyörään tähtimallin asetelma:

    Tähtimallin asetelma (nurjan puolen kuva jaon erottamiseksi paremmin):

    Sitten vielä noista levyistä sen verran, että vaihteistojen boorituksissa on eroja. Tästä on erillinen keskustelukin olemassa kuvineen. Olen sen verran hyvällä tuurilla seilannut tuon asian suhteen, että aina on levy käynyt boorille, eli en ole joutunut kytkinpakettia tilaamaan sen perusteella, mitä vuosimallia vaihteisto on. Pieni nyrkkituntuma olisi, että loppupään sätkien boorille menee levy kuin levy, mutta alkupään booritus olisi ronkelimpi uudelle levylle. Tästä en kuitenkaan ole 100% varma, sillä kuten todettua, en ole joutunut asian kanssa taistelemaan.

    ASENTAESSA
    Kun otat uuden kytkimen paketista, älä käännä kytkinlevyä ympäri! Senkin olen nähnyt, että on asennettu kone paikoilleen ja levyä järkeillessä on ajateltu levyn menevän oikein päin, mutta veikkaus olikin juuri 50% pielessä. Tämä kun tapahtuu niin juuri kun kytkimen pitäisi irrottaa niin se ei irrotakkaan. Tästä seuraa pura-käännä levy-kasaa-operaatio. Samasta syystä en koskaan laita lämmönvaihtajia paikoilleen, ennenkö olen testannut kytkimen toiminnan.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #266529
    AkaileAkaile
    Osallistuja

    Nosto kuuden vuoden takaa, syynä otsikko.

    Mulla on nyt kolmas ns. vanhan mallin uustuotanto laakeri, joka alkaa huutamaan vain muutamien tuhansien kilometrien jälkeen asennuksesta. Syy on laakerin päälimmäisessä renkaassa, joka irtautuu prässäyksestään sen verran, että kytkintä painaessa tämä rengas pärisee sahalaitaista prässäystään vasten. Yhdestä yksilöstä se hiljeni jo käytön myötä, mutta nyt taas tässä tuoreimmassa asennuksessa tuli vastaan.

    SIISPÄ: Kun asennat uutta vanhan mallin leveää laakeria niin tee lisälukituksia tuon ulkokehän ja painavan renkaan välille. Yhteen muistaakseni löin säännöllisin välimatkoin talttapäämeisselillä “koloja”, mutta TIG-hitsaus ei ehkä olisi pahitteeksi. Muutaman hollantilaisen kanssa keskustelin tästä asiasta ja he totesivat, että “markkinoilla ei ole enää hyviä painelaakereita!”.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.