Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #257283
    AK-65
    Osallistuja

    Sain tuossa Hetki sitten käsiini erään kutosen koneen ja kun aloin sitä purkaan ja tutkimaan, niin kammessa oli parin asteen välys ympäriinsä. Eli kone pyöri herkästi tuon pari astetta ja sit kuului klonks. Tästä kun käänsi lisää niin kone pyöri kumminkin. Taas kun kokeili oli ääni klonks klonks. No tulpat auki ja katsomaan männän liikkeitä tulpan reijistä. Männät liikkui viiveettä joten pystyin pois sulkemaan kiertokangen ala ja yläpään laakerit. Sitten purin kärki kotelon ja taas kääntelee vauhtipyörästä todetakseni vain, että nokkaakseli liikkuu viiveettä kammen kanssa. Tässä kohtaa loppui järki siitä mikä tuon aiheuttaa.
    Kävin pesemässä koneen töissä jotta se olisi mukavampi purkaa. Ja sitten hommiin. Öljyt pois ja lätsät pois. Kaikki vielä aivan normaalia. Sylinterit pois ja Männistä kiinni että ne saa yläkuolo kohtaan jotta saa männän tapit pois. Eipä kampi pyörinytkään. No sain männät kumminkin pois ja koneen halkaistua ja löytyihän se vika vihdosta viimein. Kampiakselin jakopään ratas on painettu liian syvälle jolloin kammen etummainen laakeri ei pyöri käsin. Laakerin lukitus tappi kalvanut lukko reiän soikeaksi jolloinka tuo kahden asteen välys johtui siitä että etu laakeri kääntyi lohkossa.

    • Tätä aihetta muokkasi 3 vuotta, 11 kuukautta sitten AK-65.
    • Tätä aihetta muokkasi 3 vuotta, 11 kuukautta sitten AK-65.
    #257290
    Akaile
    Osallistuja

    Yhdessä saksantulijaisessa oli varsin tehoton kone, johon en saanut vetoa toisella kaasarilla, sytkällä, venttiilien säädöillä jne. Päädyin vaihtoon. Samalla kun purin tuota konetta pois niin huomasin propellista tai vauhtipyörästä sellaisen reilun 2mm päittäisvälyksen kampiakselilla. Tuossa oli muutenkin vähän kolarin jälkiä niin epäilin, että se on ottanut iskun, jonka seurauksena nuo ratastukset ovat päässeet liikahtamaan. En ole tuota avannut, mutta tuli mieleen kuvaustasi lukiessa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #257291
    AK-65
    Osallistuja

    Tämä kone myös saksan tuliainen ja keula pusun kärsinyt. Aiheesta saattaa tulla lisää tarinaa jos tuota rupean elvyttämään.

    #257292

    Kampiakselin ratasta ei voi liian syvälle painaa. Kampiakselissa on olake, jota vasten ratas on painettu. Välissä on vielä se välilevy, joka toimii päittäislaakerina. Tuo välilevy lukittuu hammaspyörän ja kammen olakkeen väliin. Jos Akailen koneessa tuo välilevy pyörii, niin silloin voi olettaa, että hammaspyörä on tullut ulospäin. Näinhän voi käydä jos kammen päähän tulee isku.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.