Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Oravan erotin (Ilmanputsari)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128751

    Pulman itsarista, eli ilmanputsarista jälleen. Ajelin eilen taas pitkästä aikaa saksantuliaisella ja epsanjan reissun jälkipeleissä oli ilmeisesti ilmanputsarin kannen siipimutteri jäänyt lämpimään ilmastoon lomailemaan. Tämähän ilmeni kabiiniin sellaisena mörinänä, jota en tästä koneesta ollut vielä kuullutkaan. Eli kansi falskasi ja kakkoskurkulla alkoi tapahtumaan. Nooh, siinä sitten illalla väkersin pikkuasioita kuntoon ja pyörittelin kannen kiinni nylocilla, ja tänä aamuna läksin töihin ko. kulkimella.

    Ei mennyt montaa minuuttia, kun jo ihmettelin, että mitäs helevettiä. Kakkoskurkun rajapinnassa ihan selvä potkaisu, että “mentäskö jo”, mutta siihen se sitten loppuukin. Kaasun loppuosalla ei tapahdu yhtään mitään! Mölinä vaan lisääntyy. Itsehän en ole ajellut tavallisella ilmanputsarilla enää vuosiin, joten hyvin on päässyt unohtumaan tuo kuristusvaikutus vakioputsarilla. Ja vaikka puhun siipimutterillisesta kannesta niin se ei tarkoita sitä, että tässä koneessa olisi nelkun peltiputsari, ehei, kannen muovikynnet ovat vaan katkenneet vuosia sitten ja putsarin läpi on vedetty M6 kierretanko…

    Tässä tulee nyt sitten se viikon vinkki: Jos kaksikurkkuisesi kulkemisessa ei ole mitään eroa ykkös- ja kakkoskurkun rajapinnan jälkeen niin todennäköisesti koneesi saa liian vähän ilmaa. Tämä tulee eteen kaikille, varsinkin jos ja kun bensan etanolipitoisuutta kasvatetaan lisää. Ts. samaan lopputulokseen vaaditaan isommat suuttimet ja kun suutinkoko kasvaa niin myös ilmaa tarvitaan lisää samassa suhteessa.

    Näkisin kuusi vaihtoehtoa, helpoimmasta vaikeimpaan:
    1. Tyytyy kohtaloonsa
    2. Laittaa koroketiivisteen ilmanputsaripatruunan ja kannen väliin, jolloin ilmaa höräistään myös muualta kuin ahtaasta ilmaputkesta. (Kokeilin tätä aikoinaan nelkussa, toimii)
    3. Asentaa turboputken (Vaatinee myös hieman isommat suuttimet)
    4. Rei´ittää putsarikoteloa lisäilman järjestämiseksi
    5. Vaihtaa vakioputsaria paremman ilmanputsarin, joka mahtuu kuitenkin vakiokoteloon (Tämän toteutan ko. kulkimeen)
    6. Asentaa vapaavirtaussuotimen ilman ilmanputsarikoteloa ja kuuntelee mörinää. (Tämä vaatii myös suuttimien raplauksen ja öljynhuohotusputken järjestelyt)

    Edit. Otsikko muokattu

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172310

    Persele, kun kuulostaa tutulta. Mulla siis nelkku, kutosen koneella ja peltisellä putsarilla. Joku aikaisempi omistaja on hitsannut lähtöputken kaasarille kakskurrkuiselle sopivaksi. Kone vetää tasaisesti pintakaasulla, mutta kaasupohjassa rykii tai veto uupuu. Vikaa voi olla myös tulpanjohdoissa, ne tilasin tarkistaakseni vaikutuksen.

    Kaasun kun painaa pohjaan, niin toisen kurkun avautuessa mörinä vaan lisääntyy, hetken päästä sitten alkaa jo kulkemaankin.

    #172311

    Eihän tämä mikään nopea tykki ole oikein toimiessakaan, mutta tässä esimerkkiyksilössä nykyisillä asetuksilla repii kyllä parhaiten nopeutta lipsuttelemalla ykkös- ja kakkoskurkun rajapinnassa. Täydellä luukutus tappaa vauhtia.

    Tätä on helppo kokeilla käytännössä, kun jättää kannen raolleen tai ottaa suodatinpatruunan kokonaan pois hetkeksi. Jos tapahtuu parannusta niin yo. aiemmat kommenttini pätevät.

    Joku oravan erotin siellä kyllä pitää olla, ettei mene suuttimet tahi kaasuttimen sisäiset pienet kanavat tukkoon, mutta hetkellistä kokeilua pystyy kyllä harrastamaan.

    Pieni tai iso nypyttely viittaa monesti laihaan seokseen, booaaminen tai räkiminen liikaan bensaan ja/tai vähäiseen ilmaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172312

    Ainakin osittain nykiminen korjaantui uusilla tulpanjohdoilla. Vaihdoin myös ilmanputsarin, mutta en vielä sen jälkeen käynyt koeajelulla. Tuo Sitrosen toimittava suodatin on ehkä hieman paremmin henkittävä kuin tuo vanha.

    #172313

    Olisi hieno homma jos akaile voisi laittaa tiedon palstalle kun parempi ilmansuodatin löytyy ja mistä sellaisen saa. Mikko

    #172314

    Mielestäni puhdas suodatin hengittää. Tiinassani on tosin alkuperäinen ns. turboputki, vastaava jota Mikko myyskenteli jokinaika sitten pois. Koetin tiinalla moottoritiellä huippuja ja pääsin navigaattorin mittauksella 132 km/ h.n nopeuteen, joka varmaan riittää osoittamaan, että ilmanputsari hengittää. Suuttimet ovat orkkikset.

    #172315

    Laitan tiedot, kun alan sitä tilaamaan, eli etsin uutta toimittajaa paikallisesti.

    Olet Henkka todennut aikoinaan, että tuolla nykyisellä orkkiskoneella olet ajanut tyytyväisenä verrattuna edellisiin viritettyihin. Tässäpä se erikoisuus piileekin, että jotkut koneet vievät sätkää kuin viimeistä päivää ja toiset taas laiskemmin. Tämänkin topicin juju oli siinä, että kun pitäisi tapahtua, muttei tapahdu..kaasua painaessa siis.

    Yksi syy tuohon eroihin eri koneiden välillä saattaa olla nokan ja kammen ajoitus tehtaalla. Ei siis se, että onko kammen ja nokan ajoitusmerkit kohdallaan, vaan nimenomaan niiden rattaiden asennus akseleihin saattaa olla suuntaan tai toiseen juuri riittävästi.

    Hyvää suutinyhdistelmää turboputkilaisille voisi Henkka auttaa, jos otat suuttimet käteen ja kerrot täällä lukemat?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172316

    Aikoinaan juttelin erään keski-eurooppalaisen kanssa Span 24 h ajojen yhteydessä, että vakiosarjalasille koneille ei saa tehdä juuri mitään, mutta voi valita A tai B osia. Eli hammasrattailla, jotka ovat aikaisemmalla tai myöhäisemmällä. Tällaiset A kampi ja nokka- akseli tuntuu olevan koneessani. Suuttimista: Ne ovat alkuperäiset ja koneeni on niin alkuperäinen kun voi olla.

    #172317

    En menisi hyvin toimivaa aukaisemaan sen takia että näkisin suuttimien koot.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #172318

    Ite tein, tosin tuohon muoviseen suodatinversioon suodattimen ihan vaahtomuovista leikkaamalla. Sen olen pessyt ja öljynnyt aina kauden alussa. Moottoripyöriin myydään ihan tarkoitukseen tehtyä vaahtomuoviakin. Mielestäni toimii, ainakin se likaantuu.

    2CV:ssä kaasarin kakkoskurkku on pakko-ohjattu, kun kaasu painetaan matalilla kierroksilla äkkiä pohjaan hidastuu virtaus kurkkujen läpi eikä seos varmaankaan ole ihan optimaalinen ? Hienommissa kaasareissa kakkoskurkku on alipaineohjattu aueten vasta kun virtaus on riittävä.

    #172319

    @HENKKA wrote:

    Suuttimista: Ne ovat alkuperäiset ja koneeni on niin alkuperäinen kun voi olla.

     
    Kyllä, sen uskon, mutta kun noita alkuperäisiä suuttimia on kutosissakin montaa eri variaatiota…

    Jos nyt en ihan väärin muista niin tällä hetkellä ajan 39, 115, 115 kokokombinaatiolla, kun vakiokoot ovat väliltä 39 – 50, 90 – 105, 82.5 – 125. Nuo omat suuttimeni olen hakenut kokeilemalla sopiviksi tähän konepakettiin. Lambda-anturi ja seosmittari olisi oiva työkalu tuohon hommaan 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172320

    Joku saattoi tuolta Hertan blogista huomatakkin, eli tukehtumisongelman syyksi löytyi nyt pitkän ajan päästä ryyppyvaijerin säätö. Eli ryyppyvaijeri oli niin tiukalla, että pohjaan painettunakaan ryyppy ei mennyt pois päältä. Mutu tuntumalta polttoaineen kulutus laski huomattavasti…

    #172321

    Näköjään vuosi hukkuu nopeasti erityisesti silloin, kun asia ei koske omaa kalustoa.. 😳 Oman projektini öljyistä superloonimurukasaa vilkaistessa muistin tämän aiheen ja otin mitan käteen.

    2cv4:n peltiputsarikotelossa kokemuksia on suodattimesta malliltaan KA-1780: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=KA-1780″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    Samaisen suotimen saa kuulemani mukaan istumaan myös kutosen muoviputsariin. Tästä huolimatta etsiskelin lisää vaihtoehtoja nimenomaan muoviputsariin:
    E-9144: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=E-9144″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    E-3260: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=E-3260″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    E-3226: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=E-3226″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Valikoin noista ja ilmoittelen miten sujuu asennus, eli meneekö sellaisenaan vai laitanko kierretangon putsarikotelon keskeltä läpi.

    Mikko46 kyseli myyjiä: http://www.knfilters.com/search/dealersearch.aspx?Lang=fi” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Mopo-sporttia ajattelin kokeilla ensimmäisenä ja paljonko ottavat välistä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172322

    Just eilen pohdin asiaa ja mietin että pitäisikin tutkia josko jonkun auton paperipatruunan mitat täsmäisi tuohon superloninpalaan. Olisi niin ihanan helppoa vain vaihtaa uusi patruuna eikä alkaa puljaamaan pesuaineiden ja öljyjen kanssa. Mihin autoihin nuo luetellut K&N:n pestävät suodattimet on nimellisesti tarkoitettu?

    #172323

    Mallista riippumatta suodatinrakenne on sama, vain mitat muuttuvat. Osa on yleismallisia, osa autoihin, osa työkoneisiin. Esim. KA-1780 on Kawasakin motskariin.

    Mitä enemmän siinä on suodatinpinta-alaa, sen pidempään se periaatteessa virtaa normaalisti, sillä kaasarin imuaukkohan on pinta-alaltaan vain osan tuosta filtterin pinta-alasta. Mulla on superissa ja Tiinassa ollut koteloimattamat K&N putsarit kaiken aikaa ja tuo Tiinan suodin on ollut käytössä vuodesta 2002 alkaen. Tänä aikana olen sen pessyt ja öljynnyt kerran tai kahdesti. Tämäkin johtui siitä, että huohottimen rikkoutuminen sai putsarin tiputtelemaan moottoriöljyä putsarista. Sinänsä hyvä indikaattori, ettei öljy vain keräänny putsarikotelon pohjalle 😆 50 000 mailin välein on suositus putsaukselle, joten tuon alitin hötkyilylläni. Ohjeiden likaisuusasteelle en ihan ole päästänyt: http://www.knfilters.com/cleaning-pics.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Näin ollen pesemisestä ja öljyämisestä ei pääse täysin eroon, mutta K&N filtterin etu alkuperäiseen patruunaan on se, että rakenteellisesti se ei mene miksikään tämän huollon aikana. Toisin kuin superlooni, joka murenee ja muhjuuntuu. Tuolla 30-50e hinnalla saa siis filtterin sätkän loppuelämäksi ja plussana on nuo muut virtausominaisuudet.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.