• Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.8.2018 at 12:50 Jasu toimesta.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #255051
    Akaile
    Osallistuja

    Olen tässä nyt useammasta syystä ollut pakotettu miettimään, että tässäkö tämä Suomen 2cv-kuljinkannan rakentelu nyt oli? Ikäjakauma laajalti eläkemittarin paremmalla puolella ja alle 25 vuotiaita harrastajia…kourallinen? Harrastaminen keskittyy pelkkään ylläpitoon ja entisöintiin entistä enemmän?

    Ei tarvitse mennä useampaa vuosikymmentä taaksepäin, kun esimerkiksi Ami Superin runko oli haluttua tavaraa jo pelkästään reissupakun alle laittamista varten. Näitäkin on useampi kappale Suomessa, mutta tuleeko enää uusia?

    Keski-euroopassa on hyvin vireää ”nuorisokulttuuria” 2cv-skenessä ja siellä sukupolvenvaihdos tuntuu olevan hyvinkin aktiivisella tasolla. Samaan aikaan tuntuu olevan suorastaan rikos laittaa myyntiin Ebayhin tai vastaavaan 2cv-varaosia, jotka noille markkinoille uppoavat paremmin kuin hyvin.

    Siispä heitänkin kollegiumille muutaman pähkinän pureksittavaksi: Kuka hoitaa ja vaalii teidän jopa vuosikymmeniä ylläpitämiänne kulkimia sen jälkeen, kun oma aikanne päättyy? Te joilla on junioreita lähellä kortinsaantia tai hieman sen yli; annatteko te heidän ajaa kulkimillanne vai pidättekö visusti virta-avaimet piilossa? Jos juniorillanne on ajatus ”jostain täysin erilaisesta” 2cv-pohjaisesta rakennelmasta niin torppaatteko sen, vai kannustatteko jatkamaan valitulla polulla?

    Olen nimittäin melko hämmästynyt siitä, että jos jonkinlaista teinirassia löytyy merkiltä kuin merkiltä nuorisopeleinä, mutta 2cv-puolelle tämä ei tahdo ulottua millään. Ja jokainen todennäköisesti allekirjoittaa sen, että 2cv harrastepelinä/elämäntapana liittyy nimenomaan tavalla tai toisella nuoruuteen tai jopa lapsuuteen.

    En usko, että kukaan nykyjuniori kiinnostuu rättärillä ajelusta pakottamalla tai tyrkyttämällä, mutta jotain merkittävää on tapahtunut, kun on selvästi syntymässä sukupolven mittainen kuilu harrastajien ikäjakaumaan.

    Kirjoitukseni ei ole syytös ketään kohtaan, mutta tälle asialle olisi syytä ihan vakavissaan antaa ajatusta.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #255053
    Janne Karppanen
    Osallistuja

    ”Kuka hoitaa ja vaalii teidän jopa vuosikymmeniä ylläpitämiänne kulkimia sen jälkeen, kun oma aikanne päättyy?”

    Perikunta myy pois, jos itse en sitä ennen kyllästy. Ei niitä moiset romut kiinnosta.

    ”Te joilla on junioreita lähellä kortinsaantia tai hieman sen yli; annatteko te heidän ajaa kulkimillanne vai pidättekö visusti virta-avaimet piilossa?”

    Antaisin ajaa, mutta jostain syystä aina joku toinen auto lähtee pihasta 😉

    ”Ja jokainen todennäköisesti allekirjoittaa sen, että 2cv harrastepelinä/elämäntapana liittyy nimenomaan tavalla tai toisella nuoruuteen tai jopa lapsuuteen.”

    En allekirjoita. Ei ollut minkäänlaista kokemusta tällaisesta härvelistä kun pari vuotta sitten pitkään seisoneen raadon ostin. Järkytys olikin melkoinen, kun katsastukseen viedessä sain vauhdin nousemaan kuuteenkymppiin ja iski tajuntaan, miten onneton vehje kyseessä, kun hoppa ulvoi tuskissaan eikä löytynyt enää enempää vaihteita 😀

    #255094
    Jalppis
    Osallistuja

    Silloin kun mie olin nuori, niin 2cv.t olivat halpoja ja ne olivat omistajiensa käyttö-autoja. Nuo kaksi asiaa ovat mielästäni syyt miksi asiat ovat menneet tänäpäivänä tähän. En aktiivisesti seuraa autolehtiä, mutta onko missään kotimaisessa julkaisussa ollut esillä muita kuin entisöityjä tai vakio kulkimia? Jos jossain tuning tms.lehdessä esiteltäisiin Ollin luomuksia (niitä oikeita kulkimia – ei pelkkiä piirroksia) tai teidän supereiden omistajien tekeleitä tai vaikkapa Sebun superhieno channeloitu dyane. Niin johan ainakin mielenkiinto kulkimia kohtaan saisi uutta virtaa…

    #255125
    Akaile
    Osallistuja

    Ei nää kyllä kohtuuttoman kalliita ole vieläkään 😉
    https://www.nettiauto.com/citroen/dyane/9888368

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #255211
    Jalppis
    Osallistuja

    Täytyy korjata käsitykseni, että rättärit ovat hinnoissaan. Nytkin on edullisia dyaneja ainakin 3kpl. tarjolla nettiautossa.

    #255213
    Akaile
    Osallistuja

    Täytyy korjata käsitykseni, että rättärit ovat hinnoissaan. Nytkin on edullisia dyaneja ainakin 3kpl. tarjolla nettiautossa.

    Juu, tämä oli puolitsoukilla heitetty, kun tuon linkin Dyanen hinta oli aluksi 147e.

    Vähän tähän hintapolitiikkaan liittyen yksi ajatukseni on, että Suomessa lienee jo nyt yksilöitä, joilla ei ole ajettu vuosikausiin, eikä niille varsinaista suunnitelmaa ole. Varsinkin näiden osalta kannustaisin pohtimaan onko lähisuvussa tai ystäväpiirissä junioreita, jotka saattaisivat innostua tästä lajista sivusta auttaen. Jollekin lähtökipinänä saattaa toimia ihan joku yksittäinen reissu ja tulevaan Kroatian maailmankokoukseen liittyen onkin oivallinen tilanne 2cv-synapsien aktivointiin. Eikä rajojen ulkopuolelle poistuminen tee pahaa vanhoillekaan harrastajille, jos vähääkään moista pohtii 😉

    Mitä tulee noihin autoartikkeleihin niin totta turiset niiden vähyydestä. Yksi ongelma on mielestäni se yleinen lähtökohta, jossa aina kerrataan pellolla ajelu munakorin kanssa jne. Tottahan se on, mutta pikkuisen laajemmalla vinkkelillä ne artikkelit voisi joskus aloittaa. Tähän liittyen mulla on ajatusasteella Klassikot-lehdelle juttuvinkistä, mutta ennen kuin sinne asti päästään niin pitäisi muutama hetki viettää tuon yksilön parissa. Sitten taas supereista kertominen muulle autokansalle…se on hyvin hankalaa, sillä mielestäni pitää olla ensin vertailupohja normaalista 2cv:stä ennen kuin se Super-aspekti aukeaa täysin. Kyse on nimittäin muustakin kuin pelkästä isommasta pannusta konehuonessa; harva uskoisi kuinka paljon 2cv-tyyppisesssä alustassa on ns. kehityspotentiaalia Grand Tourer-suuntaan.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #255218
    Jalppis
    Osallistuja

    Vähän kyllä itsekkin ajattelin lehtijuttua mietittyäni, että hankalahan se on muiden ymmärtää esim. super 2cv.tä. Eihän niissä oo kuin litranen kone… Tuo on ihan hyvä pointti, että yritetään saada nuoriso innostumaan rakentelusta vaikkapa lahjoittamalla kuljin kiinnostuneelle nuorelle. Itse lahjoitin yhden nelkun tyttärelle ja vävykokelaalle. Vävykokelas tuntuukin vähän kiinnostuneelta 2cv.stä, suunnitteli jo turboa ja ilman lokareita olevaa koria… En nyt tyrmännyt vaikka en innostunutkaan jälkimmäisestä ideasta… Tytär innostuu valitettavasti vain baijerilaisista ajoneuvoista.

    • Tätä vastausta muokkasi 4 vuotta, 1 kuukausi sitten Jalppis.
    • Tätä vastausta muokkasi 4 vuotta, 1 kuukausi sitten Jalppis.
    #255222
    Akaile
    Osallistuja

    Kuljintahan ei ole pakko edes lahjoittaa ”sätkäkokelaalle”, vaan myös haltijaksi muuttaminen on yksi mahdollisuus. Verot ja vakuutusmaksut saa menemään suoraan haltijalle ja samalla sillä saa tarvittaessa suojattua eteenpäin myynnin, jos nuoren mieli muuttuu, tai tulee taloudellisia ongelmia. Toki ”oma on aina oma”, mutta tuon tässä samalla vaihtoehtoja esille, josko se jotakuta herättää pohtimaan lähemmin tätä asiaa.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #255240
    Wonderi
    Osallistuja

    Hienoa on että vanhuksia vaalitaan, ja uudempiakin sätkiä kunnostetaan viimeisen päälle hienoon alkuperäiskuntoon. Hienoa on että niitä esitellään yleisöllekin tapahtumissa. Mutta nuorisoa se ei välttämättä vedä puoleensa. Nykynuorisolla ei ole muistoa siitä ajasta kun sätkä oli käyttökuljin, ei tule sitä nostalgista tunnetta niin kuin meille vanhoille. Nuoriso näkee ehkä vain naurettavan näköisen vekottimen jonka tunnetuin ominaisuus on hitaus.

    Jos yleisötapahtumaan saataisiin esille ruisku-turbo-madallettu sätkä ja vaikka sähkösätkäkin, ammattikoululainen voisi kiinnostua ihan eri tavalla. Sätkiä on aina viritetty teknisesti ja kosmeettisesti, nykytekniikalla voi tuunata eri tavalla kuin ennen.

    #255271
    Savitaipale
    Osallistuja

    Voihan ruiskuturboilokaasun tehdä, mutta kun se on silti hidas sen ruiskuturboilokaasu bimmerin vieressä. Vaikea on silleen saada teiniä sätkästä innostumaan.

    Musta on hassua, että sätkän juju on sen jousitus, mutta sitä aspektia ei sitten pahemmin rakennella. Ellei nyt just madalleta ja jäykistetä, eli hukataan just se juju. Ois nyt ees vaikka ilmasarja saatavilla. Tai mites ois Z-vääntösauva kumikartioiden tilalle.

    Ja jos haluuttavuutta pitää lisätä, niin se jousitus pitää myös näyttää. Reippahasti ratista kääntäen kuljin kallelleen. Meidän kylällä ihmiset (ja lapset) tietää jo jäädä katsomaan, että joko se tällä kertaa kaatuisi… 😉

    #255277
    Akaile
    Osallistuja

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76

    #255293
    Savitaipale
    Osallistuja

    Joo, toi sininen löytyy, ja sit on se yks punanen mihin on viritelty hydejä. Kovin on siis harvassa.

    #255295
    Antti
    Osallistuja

    Mielenkiintoinen aihe. Itse seurailen innokkaana tulevia viestejä T: nuorekas 32v harrastaja 😀

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen c4 Grand spacetourer 2021 / Peugeot 108 e-vti 68 2016

    #255355
    Jasu
    Osallistuja

    Alkuperäiseen kysymykseen oma mielipide, toivottavasti ei. Onneksi jälkikasvusta ainakin keskimmäinen tuntuu kovin kiinnostuneen näistä(kin), jostain syystä myös saarivaltakunnan maasturit viehättää, vanhojen traktoreiden ohella. Niin, ja tietää myös mitä remmiahdin tekee ja miksi sillä saa voimaa…

    Ruiskujen kanssa on tovi tullut puljattua, heti Ruotsin maailmankokousreissun jälkeen askartelin ensin omavalmiste -kärjettömän sytkän paikalleen ja siihen samalla jatkeeksi D-Jetronic -vermeet GTi Beksistä. Ja vajaata vuotta myöhemmin Megasquirt, joka on edelleen käytössä ja ajossakin oli vielä siihen asti kun leimaa oli. Palautunee taas liikenteeseen, kunhan vähän tässä olo ja meno rauhoittuu…

    Olihan Spinneri -lehdessä juttu ahdetusta ruisku-Rättäristä. Kyseisestä tekniikasta on tälläkin palstalla vähän tarinaa, tekniikan rakentajan ja minun toimesta. Ja pakko on kyllä myöntää että aivan h*l*vetin hauska tekniikka, etenkin sen yllätysmomentin ansiosta. Olisi kyllä muutama hupsu tarinakin sillä ajosta, mutta pitää nyt hetki olla vielä hiljaa kun ei taida kaikki siihen liittyvät rikkeet olla vanhentuneita…

    Niin, ruiskulla on siis tullut leikittyä tovi, onko siitä jo 11 vuotta ekasta ajosta ja kymmenenkin Megaruutasta. Lisäksi on koettu vaparin lisäksi ”turboputken” vaikutus, tutkittu sitä että mistä se lisäteho tulee (viileämpi imuilma ja hento ahtaminen, vähään kun laittaa vielä vähän lisää, niin kyllä sen huomaa), ja noiden lisäksi ”oikea” ahtaminen niin turbo- kuin remmiahtimella. Ja kun tuossa tuli jo mainittua turboahtamisen hauskuus, niin ihan omaan kategoriaan taas meni remmiahdin nelivedon kanssa. Kummastutti tuo kyllä naapureitakin, kun tuli harrastettua pitkiä luistoja ovi edellä parkkipaikalla ja välillä vähän ajotielläkin, sopiva loiva ylämäki kotiinpäin viimeisestä risteyksestä, muutama sata metriä tuli pisimmillään edettyä vallan viistosti…

    Kaikenlainen rakentelu on ollut aina lähellä sydäntä, ja miun puna-valkean Tinskun läheltä nähneet ovat ehkä asian havainneet. Mahtoikohan tuo pysyä ns. vakiona puolisen vuotta, ja sitten lähti mopo vähän keulimaan. Aika vahvasti se on pelastettu museoinnilta, kun varusteluetteloon voi nykyään laittaa radio-ohjatun keskuslukon, sävylasit, peppureppu, ruisku (täyssekventaalisena, joka pytyllä oma laajakaistalambaada), lattiavaihde GeeSun vaihteiston kanssa yms pientä kuten Bx:n mittaristosta soveltaen tehty näyttölaitteisto. Eikä se Wanhus-Tiinakaan ihan ilman ole selviytynyt, kun vetarit lipsahti takapyörillekin. Ja leimaankin tuli se taisteltua…

    Akaile tuossa joku viikko sitten näkikin tulevat tilat, missä pääsee jatkossa ylläpitämään kulkimia. Ekaa kertaa tilanne on niin kiva ettei tarvitse pakkasella kylmässä ropata. Jos vaan mahtuu kaikkineen sisälle, kun pihassa on ilman 2CV-pohjaisia kulkineita pari Cx:ää, Xm:ää, Rangea ja kolme ”kakkos-Discoa”, vielä Sm ja Tiinat, sekä Cx tai pari pitäisi tänne noutaa. Ei tullut tälle kesälle leimalle saatettua kumpaakaan Tiinaa, vaikka syvästi itselleni niin lupasin kun näinä aikoina tulee 25 vuotta puna-valkean ostamisesta, mutta tämä yllätys-taloprojekti veti kyllä kaikesta autojen/kulkimien ropaamisesta ohi. Onneksi se on aika loppusuoralla, ja kohta kun tästä toipuu niin voinee alkaa keskittymään kulkupeleihin, viikon sisään kaikista omista loppuu leima, onneksi talon omistajalla on vielä noita leimattuja lainaksi asti…

    Mitähän tässä taas sanoa yritän? Ehkä sitä että kaikenlainen rakentelu on näihin kuulunut aina, paitsi näemmä näinä viimeisinä vuosina. Jotenkin alkuperäisyys on ajanut ajatuksissa monen sellaisenkin kohdalla ohi jotka ”hurjassa nuoruudessaan” kovastikin rakentelivat ja virittivät näitä. Mutta toivotaan että täysin ei rakentelu katoa, niin alkuperäiseksi palauttamisen kuin ”modaamistenkin” suhteen….

    Jatkakaa, antakaa kipinöiden sinkoilla. Yllytän kyllä lisää jos niikseen tarvetta tulee..!

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.