Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka öljyvuoto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 47)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121436

    Eli tilanne on tämä kutosen huohottimen kautta tulee vähän öljyä pihalle. Ilmeisesti varsinkin kylmällä koneella (etenkin talvella) öljyjen ulostulo on voimakkaampaa. Veden nostatus testi tuntui toimivan moottoriin on vaihdettu tiivisteet venttiilit ja männänrenkaat viime syksynä mutta sama ilmiö jatkui kuten ennenkin. Onko jokin konsti mitata puristuksia jos olisi siitä kiinni? 🙂

    #129794

    Näkyykö huohotus öljynkulutuksessa? jos ei, niin mielestäni ei kannata huolestua…2cv6:den koneilla on tapana huohottaa, jotkut enemmän toiset vähemmän…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #129795

    joskus kulutus on aika huomattavaa varsinkin kylmällä ilmalla joskus taas melko vähäistä

    #129796

    Mistä kohtaa sitä öljyä tulee ulos, huohottimesta ilmanputsariinko?

    Paljonko koneella on ajettu, onko sitä rempattu?

    #129797

    eli öljyä tulee juuri siitä ilmanputsarille menevästä letkusta jonka päässä tosin on nyt tyhjä pullo johon öljyä kerääntyy pullon ja letkun liitos ei ole ilmatiivis joten pääsee huohottamaan kilometreistä ei tarkkaa tietoa mutta eiköhän niitä reilusti yli 100000 ole remontit tuli tossa ensimmäisessä viestissä käytyä läpi.

    #129798

    On käsittääkseni ihan ok, että huohottamesta tulee hiukan öljyä. Huohottimen tehtävähän on ylläpitää kampikammiossa alipainetta. Kun männät lähestyvät kampiakselia, kampikammion öljysumuista ilmaa virtaa huohottimen läpi ilmanputsariin. Kun männät liikkuvat toiseen suuntaan, kampikammioon muodostuu alipaine, sillä huohotinventtiili estää ilman virtauksen sisäänpäin.

    Jos huohottimen venttiili on rikki, kunnon alipainetta ei pääse muodostumaan. Tällöin öljyä karkaa tiivisteiden ohi, esim venttiilinnostimien suojaputkien tiivisteiden ja nokka-akselin etupään kautta.

    Minulla kävi noin 200 000 km ajetun kutosen kanssa niin, että öljynkulutus lisääntyi hieman ja moottorin alle tippui öljyä pitemmän pysäköinnin aikana. Tiivisteiden vaihto ei auttanut, vaan vika korjaantui vasta huohottimen vaihdolla. Vika johtui siitä, että ajon aikana öljyä karkasi ainakin nokka-akselin etupään kautta, ja paikoillaan oltaessa tätä karannutta öljyä sitten tippui auton alle.

    #129799

    Mittaisin ekana puristukset.
    Jos männät on väljät, niin männänrenkaiden vaihto ei hyödytä yht. mittään, paljoa yli 100tkm ajettuihin mäntiin ei kannata ruveta vaihtamaan pelkkiä renkaita.
    Jos on ajeltu kylmänä, niin alle 100tkm männätkin voivat olla huonot.
    Jos tätä ei ole tehty, niin remontin yhteydessä on saattanut jäädä tekemättä muitakin asioita.
    Huohotin sulla ilmeisesti sitten toimii, mutta sekin toki korreloi puhalluksen kanssa, eli mitä enemmän männät puhaltaa, sitä kovemmalla huohotin on.
    Jos laittaisit tänne puristustestin tuloksen ja kerrot onko 8,5:1 “vakio” vai ami 8 9,0:1 männät?

    #129800

    eli puristukset olis toisella puolella 9kg/cm ja toisella 8,7kg/cm

    #129801

    Voiko huotinlaitetta mitenkään korjata. Minulla nelkku työntää tipan öljyä ulos nokka-akseli kaulalta. Laitoin muoviletkun poistoaaukkon ja tein pienen säiliön jonka ajoittain tyhjennän.(kun kasastus valitti öljyvuodosta)

    #129802

    Huohottimen voi avata ja vaihtaa kumit. Siitä saa paremman kuin uudesta.

    #129803

    Mitä tarkoitit “vaihtaa” kumit. Onko niitä varaosina vai pitääko ne tehdä.

    #129804

    Tarkoittaa sitä että menee kauppaan mistä voi ostaa muistaakseni millin paksuista kumilevyä, mielellään Viton-kumia (lämpötilakestonsa takia), leikkaa siitä vastaavan muotoisen palan kuin minkä sisältä löytää (yleensä kippurassa ja kovettunut), laittaa paikalleen ja kasaa avatun mysteerion takaisin nippuun. Riippuen avaamisen jäljistä, on joko helppo, vaikea tai mahdoton saada taas tiiviiksi…

    Siitä noin puolen välin huitamilta löytyvästä prässätystä saumasta sinne sisään mennä kannattaa, varovasti taivuttelemalla prässätyn reunan auki yrittäen pitää huolen ettei tasainen osuus tästä juurikaan muotoaan muuttaisi. Oli tästä joskus muistaakseni täälläkin jonkinlaiset ohjeet, mutta ainakin Niksi-Nyytisistä tähän liittyviä ohjeita löytyi kuten myös Teemu Eerolan korjausoppaasta.

    #129805

    Huohottimen kunnon voi helposti tarkistaa kotikonstein: osta öljynmittatikun putken ympärille mahtuvaa läpinäkyvää muoviletkua n. metrin pätkä.

    Koneen käydessä putkeen tehdyssä 180 asteen mutkassa pitäisi vesipatsaan nousta muutamia senttejä öljyntäyttöputkelle päin eli alipaine imee vettä puoleensa. Jossain on annettu tarkat senttimäärällekin tietyillä kierroksilla.

    Tärkeintä on että millään tasaisella kierrosalueella ei esiinny ylipainetta, jolloin koneen tiivisteet alkavat vuotamaan ja öljyä johtuu ilmanpuhdistimeen enemmän kuin tarpeeksi.

    Tiedossa on tuore tapaus jossa ko. ilmiö katkaisi matkanteon moottoritiellä. Auton kallistellessa saattaa sylintereihin joutua ilmanpuhdistimelta kerralla melkoinen annos öljyä, joka kastelee tulpat ja aiheuttaa näyttävän sinisen pölähdyksen. Konerikkokin voi teorissa olla seurauksena.

    #129806

    @Jasu wrote:

    Riippuen avaamisen jäljistä, on joko helppo, vaikea tai mahdoton saada taas tiiviiksi…

    Siitä saa 100% tiiviin kun laittaa liimaa väliin.
    Liman kanssa ei tarvi kasatessa kuin taivuttaa kolmesta neljästä kohtaa vähän kulmaa tukemaan, itseasiassa purkaessa voi jo kulmurilla hioa ylimääräiset pois. Ulkonäkö tietty rälläköinnistä hieman muuttuu, mutta harvaa se haittaa joka hommaan ryhtyy.
    Ei ole paha homma verrattuna hyötyyn.

    #129807

    Kiitoksia vinkeistä. Alimmainen kumilieriö vähän epäillytti, mutta teinpähän sekin.
    Teemu Eerolan ohjeiden (Pöytäviinapullo lattialle, puolilleen punajuuriliemellä värjättyä vettä. Öljytikun putkesta 11 mm kirkas muoviletku pulloon.) mukaisellla mittauksella tuli seuraavat tulokset.
    Ennen korjausta vesipatsas letkussa nousi tyhjäkäynnilla 30 mm ja kierroksilla hupeni nollaan (0) tai alle.
    Korjauksen jälkeen vesipatsas letkussa nousi tyhjäkäynnilla 110 mm ja kierroksilla 70 mm.
    Aika näyttää miten se jätkossa toimii.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 47)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.