Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Avatar gustaf 16.9.2019 klo 14:30.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #264718
    Avatar
    Retku
    Osallistuja

    Löytyiskö jostain nurkista kutosen oikeanpuolen tukivarsi jossa olkatapinreikä tiukka ja joka muutenkin olisi mitoissaan, eikä vääntynyt. Laakeripesä voi olla paikoillaan tai ei.Yksityisviestillä saa kiinni.

    #264731
    Avatar
    Esa Surakka
    Osallistuja

    Jos ongelmana on ainoastaan olkatapin reiän väljyys niihin saa ylikokotappeja. Helat sitten joutuu käyttämään sorvissa.

    #264734
    Avatar
    gustaf
    Osallistuja

    Tapeissa voi olla jo kaupan tiskillä mittapoikkeamia, esim. Auto Artikkelissa todenneet asian ja jo kauan sitten mittailivat myymiään tappeja, näitten valmistajia on kirjava joukko, itse olen todennut että esim. rasvareikien mitoissa eroja, yhden tapin olen sahannut poikki kun ei muuten onnistunut poisto käsillä olevalla prässillä, oli yllätys kuinka pehmeää tavaraa tappi oli, ei taatusti ollut originaali, ilmankos oli tarpeen vaihtaa, tämä on ollutkin ainoa tappi jonka olen itselleni toistaiseksi joutunut vaihtamaan, tukivarsia on kyllä muutamia vaihdeltu, aina ei syynä kuitenkaan ole ollut tappiongelma.
    Ei taida välttämättä onnistua ylikokotapillakaan ongelman lopullinen ratkaisu, löysä tappi on varmaan lonksunut silmukassa ja tehnyt epäkeskisen reiän, tietenkin ylikokoinen on parempi ratkaisu kuin alikokoinen tai vakiomitoissaan oleva. Voi tulla vielä asennusongelmia paikalleenlaittaessa. Eräs hätäapuratkaisu olisi silmukan ympärille hitsata yhtenäinen palko joka jäähtyessään kiristäisi reiän, en suosittele mutta näin voi tehdä ja on tehtykin.
    Tappien heloissakin olen todennut melkoisia mittaheittoja, jotkut olleet jo valmiiksi niin löysiä että eivät sen parempia kuin kuluneet ja hylättävät.
    Sillanpään Pentin kanssa aikoinaan keskustelin tappivoitelusta, hän kertoi vaihdelleensa kymmeniä tappeja, ei kuitenkaan itselleen… Kertoi käyttävänsä voiteluun grafiittirasvaa jota itsekin silloin olin ruvennut käyttämään, eron huomasin heti. Grafiittirasvassa myös molybdeenisulfidia , mutta tuo grafiitti voitelee kuivanakin, molybdeenisulfidi ei. Ei sovellu nopeasti pyöriviin laakereihin, syö tiivisteet! Siksi sitä ei myydäkään minään yleisvoiteluaineena, tiskinalustavaraa…On muuten ainoata rasvaa joka toimii kuumasinkityksessä kierteiden suojana jos kierteisiin vedetty pultit sen kanssa-rasva palaa pois, musta grafiitti jää jäljelle ja käytännössä sormivoimin saa esim. rungon iskaritapit irti!
    Mm.tukivarsia löytyy, samoin runsaasti grafiittirasvaa ja valikoituja tukivarrenlaakereita ( sisempi varsinkin yleensä osoittautuu vaihdon tarpeessa olevaksi kun tukivarren irroittaa). Ö45 2Ö1 68 7Ö / Helsinki

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.