- Tämä aihe sisältää 30 vastaukset, 7 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 28.6.2022 at 20:54
Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.6.2022, 10:48 #279925
Ambrosio
OsallistujaKun viiletän kulkimellani pidemmän matkan ja ajan vauhdikkaasti mutkaan ja joudun oikein vääntämään ratista, naksahtaa ohjaus selvästi varsinkin oikealle kurvatessa. Kun kesken ajon pysäytän ja vatkaan rattia edestakaisin, niin runksahtelee ikävän tuntuisesti. Kun nyt auton levättyä yön kokeilin autotallissa vatkata rattia, niin eipäs naksahtelekaan enään 🤔
Mihin viittaa moinen klappi ja onko vaarallista ajella noin…? Katsastusmies ei varmaankaan innostu…..18.6.2022, 13:57 #279929Lasse
OsallistujaMoro !!
Syitä voi olla useampia. Tarkista ensin ettei rattiakseli alapäästään ole väljä matopyörän booritukseen. Tämä on kriittinen kohta sätkässä, kun rattiakselissa ei ole nivellystä. Konehuoneen puolelta näkee matopyörän ja rattiakselin aläpään, jossa hahlo ja klemmari puristamassa akselia matopyörää vasten.Tähn liitokseen voi tulla välystä.
Muita syitä voi olla löysä raidetangon ulkopää, etutukivarren laakerin välys/rikkoutunut kartiorullalaakerin kuula.
Lasse18.6.2022, 14:52 #279931Ambrosio
OsallistujaKiitos näistä….onko tuossa riskiä että jokin pettää, ennenkuin olen paikallistanut vian?
18.6.2022, 18:59 #279932Mika Koivunen
AvainmestariMatopyörän laakerin kiristysruuvi voi olla löysässä jos edellisessä remontissa on jäänyt uudet lukitukset tekemättä. Tällöin matopyörä pyrkii nousemaan ylös toiseen suuntaan kääntäessä.
19.6.2022, 00:29 #279935gustaf
OsallistujaOhjaus raksuu, ei selviä mistä ääni tulee. Kyllä nelkunkin ohjaus on riittävän herkkä jos raidetangon hela kunnossa ja voideltu vedenkestävällä vaseliinilla jossa toivon mukaa sitkoaineita, joten ei sitäkään tarvitse ”vääntää” .
Vetoakselin kuulanivel voi ollaa hajoamassa, myös tukivarren sisempi laakeri ja sehän on vaarallinen juttu jos tukivarsi putoaa paikaltaa vauhdissa kun on kysymyksessä etutukivarsi,19.6.2022, 08:37 #279937Ambrosio
OsallistujaKiitos vastauksista! ….veikkaanpa nyt Lassen ehdottamaa rattiakselin ja matopyörän liitoksen löysyyttä. Täytyypä kääriä hihat ja irrottaa lokasuoja…..
Onko muuten normaalia, että rattiakselissa on klappia ylös-alas suunnassa, vai kieliikö se myös samasta liitoksen löysyydestä?….19.6.2022, 08:46 #279939Mika Koivunen
AvainmestariYlös alas liike voi johtu liitoksen löysyydestö tai aiemmin mainitsemaatani matopyörän laakerin kiristysmutterin löysyydestö tai hajonneesta laakerista. Nämä aiheuttaa myös toiseen suuntaan käännettäessä kuuluvan naksahtavan/ loksahtavan äänen. Pyydä kaveri avuksi nostamaan rattia ja katso liikkuuko liitoksesta vai liikkuuko koko matopyörä.
19.6.2022, 09:46 #279941Ambrosio
OsallistujaOk…. Tutkitaan …kiitos!
19.6.2022, 13:08 #279946Ambrosio
OsallistujaNyt vaimon avustuksella nyittiin rattia yös-alas ja silloin paljastui matopyörän spooreja kun oli ylä -asennossa. Onko siis se kiristyspanta vain liian löysä?
19.6.2022, 13:18 #279948Ambrosio
OsallistujaJa siis matopyörä ei liiku mihinkään…..
19.6.2022, 14:29 #279950Martti Paavola, Tuusula
OsallistujaKiristyspanta pitää kiristää. Toivottavasti kiristyy. Pitää olla niin tiukka ettei rattiakseli pääse liikkumaan.
19.6.2022, 14:32 #279952Ambrosio
OsallistujaOk… koetetaan….
19.6.2022, 17:07 #279954Ambrosio
OsallistujaNo niin kuntoon tuli kun pannan kiristin 😀 on tukeva ja ei klappia missään! Koeajolla kurvailin innokkaasti eikä naksunut enään.
Kiitos kaikille neuvoista!20.6.2022, 17:35 #279968Juha-Matti Kivistö
OsallistujaKannattaa talvella tarkastaa, että boorit on ihan oikeasti olemassa. Rattiputken alapäähän tulee iso voima pienelle alueelle ja se voi kulua töttöröksi. Rsttiputkea rasittaa mm. rungon liike/väsyminen/katkeaminen.
Omaani takavuosina korjasin kiristämällä. Katsastuskonttorilta t tullessani sätkällä olikin oma tahto – mentiin suoraa, vaikka minä halusin oikealle. Tasoristeyksessä tärähti niin, että ”boorit” petti.
Ei pelottelua, mutta kannattaa tarkistaa. Niksi-Nyytisissä on hyvä korvaava osa sen onnettoman pannan tilalle. Siihen kun vielä pistää lukituspultin matopyörän pulttiuran kohdalle niin avot.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com21.6.2022, 10:05 #279973Ambrosio
OsallistujaOk….niitä booreja näkyi ihan selvästi kun rattia nosti ja pienellä kiristyksellä klappi hävisi…sikäli en ole huolissani, mutta täytyy toki tarkistaa jossain vaiheessa jos tuollainen riski on olemassa…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.