Tämä aihe sisältää 6 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Antti Ruusu Antti Ruusu 28.5.2018 klo 22:30.

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #252298
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Ihmettelin tässä et onkohan kukaan saanu sätkää kulkemaan esim 130km/h todellista nopeutta sätkän omilla osilla?

    Itse oon tehny kaikenlaisia virityksiä sätkän omillaosilla mut en saa kylkeen kun 120km/h todellista nopeutta (navikaattorilla mitattua)

    Mikko

    #252356
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Tuo kirjoittamasi viimeinen rivi se oleellisin. 80-90-luvulla tapahtui (valitettavasti) huomattavasti enemmän rakentelua ja virittelyä Suomessa kuin mitä tänä pänä. Se myös tuo mukanaan osaltaan tiettyä ”lapinlisää” näihin kulkupuolen asioihin, koska ei esimerkiksi 80-luvun jutuissa ole otettu huomioon mittarivirhettä. Joku nelkun mittari näyttänyt juuri ja juuri sen 130km/h, mutta mikä on se todellinen, GPS:llä varmennettu, nopeus?

    Yksi merkittävä osatekijä on vaihteisto ja sen välitykset. Ellei kutosen konetta laita kiertämään useita satoja kierroksia enempää erinäisillä virityksillä niin kutosen loodasta loppuu välitykset 110 ja 120 välissä. Dyane6, Ami8, Acadiane loodalla päässee sinne 120 päälle, mutta periaatteessa 140 saavuttaakseen 2cv6-loodaan pitäisi tällätä em. mainittujen laatikoiden perävälitys, jolloin se on hyvin lähellä Ami-Super vaihteiston välityksiä.

    Kolmantena päästään aerodynamiikkaan: Jos joku uudehko Dyane6 timmillä koneella ja alkuperäisellä pitkävälitteisellä loodallaan menee hyvissä olosuhteissa GPS:llä katsoen sen 140km/h niin tämä täysin sama voimapaketti 2cv:n korissa tuskin saavuttaa enää samaa nopeutta. Niin paljon on eroa noiden kahden mallin aeromystiikassa.

    Eikä siinä vielä kaikki! Bensa: tämä Suomen nykyinen bensa on kulkupuolen kannalta / c:stä… Ei tarvi kuin kesäreissulla tankata esim. saksassa 100 oktaanista bensaa ilman etanolia niin ymmärtää mitä tarkoitan. Pienessä moottorissa pienet asiat ratkaisee paljon. Männät, nokka-akseli, sytytys, bensansyöttö ja menovesi, pakoputkisto, imuilma jne.. näissä kaikissa ei tarvitse kuin yksittäisenä osatekijänä olla joku hieman pielessä niin se haettu hyöyty menetetään.

    Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä vastaus kysymättömään kysymykseen; ”Miksi sätkän pitäisi kulkea yli 120km/h,kun ei Suomen rajoitukset anna sen enempää myöten?” Ensimmäinen filosofisempi kannanottoni kuuluu, että millä tavalla se on sinulta, harrastaja, pois, jos joku tällaista edes havittelee?. Toinen mielipiteeni on, että kun 2cv kulkee mahdollisesti 120+ lukemia niin se on, yllättävää kyllä, yleensä myös miellyttävämpi muussakin ajossa. Ylämäet taittuu leikiten, eikä vaihteita muutenkaan ole pakko sommata niin tiuhaan. Pidemmät välitykset alentaa matkustusmeteliä, kun normi ”2cv-vauhdeissa” moottorin kierrosnopeus on alhaisempi.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #252359
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    JUURI TÄTÄ haen mitä lopussa kirjoitat Akaile!! Ei se et kulkee, vaan sitä mielyttävyyttä. Tuolla nopeudella on vaan hyvä mitata ”virittelyn” onnistumista.

    #252362
    Mikko Räsänen
    Mikko Räsänen
    Osallistuja

    Akaile, onko siitä Weberin kaasarista ollut hyötyä kulunkannalta?

    Tälläistä haaveilisin mut jos ei suurta hyötyä solexsiin verrattuna niin tuo hinta pitää huolen hankkimattomuudesta.

    http://www.vgs2cv.be/index.php/en/carburettor/weber-carbu-set-detail

    #252363
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Juu kyllä se paremmin soppaa sekoittaa ja sen osalta se ei jää kiikastamaan. Suurin etu kuitenkin, että kun asetuksia hakee niin kaasaria ei tarvitse avata saadakseen suuttimet käteen. Englannin kilpasarjassa käyttävät samaa kaasutinta, jolla itse olen tuon kokeiluni tehnyt.

    Laitan ihan näinä päivinä aidon Visan Weberin kutosen jatkeeksi niin sitten osaan siitäkin raportoida.

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #252745
    HanaAna
    HanaAna
    Osallistuja

    126 km/h GPS-nopeutta 😉 Ja sätkän osilla(602cc). En ole itse rakentanut tätä moottoria, joten en tiedä mitä on tarkalleen syönyt…. Mutta ilmeisesti matalampi-puristeiset männät ainakin on… Solexin kaasari, mihin hain lambdalla n.12.8:n seoksia.

    • Tätä vastausta muokkasi 5 kuukautta, 1 viikko sitten HanaAna HanaAna.
    #253175
    Antti Ruusu
    Antti Ruusu
    Osallistuja

    Onko lambda ihan pakoputkessa kiinteänä?

    Citroen 2cv4 602cc 1971 / Citroen C4 Picasso Puretech 130 A 2018 / Peugeot 2008 VTI 82 2013

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.