Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #269056
    Avatarpietenpol
    Osallistuja

    Olisiko kenelläkään myydä tai lainata nokkalaturin ulosvedintä?
    Tarve olisi Vaasassa.
    0503765223

    #269058
    AvatarRisto Elo
    Osallistuja

    Moi
    Nokka laturin ankkurin keskireijässä on sisäpuolinen kierre. Tätä kierrettä hyväksi käyttäen voi sopivalla pultilla kiertäen irroittaa ankkurin. Pultti kierretään niin pitkälle ankkurin sisään, että pultin pää ottaa kontaktin kampiakselin päähän. Vauhtipyörän starttikehän hammastuksesta isolla ruuvimeisselillä estetään kampiakselin pyöriminen ja väännetään “ulosvetäjänä toimivaa pulttia” tiukemmalle kunnes ankkuri irtoaa.
    Valitettavasti en muista ulkoa tuota pultin kokoa, foorumilla olevat varmaan muistavat, olikohan se M20 ja 1,5 nousulla, mutta tämä ei ole välttämättä oikea tieto!Kun saat oikean tiedon, löytyy pulttikaupasta sellainen pultti hyllystä, eikä maksa paljoa.

    Ankkurin takaisin kiinnityksessä olen käyttänyt seuraavaa menetelmää: Etsi riittävän isot ja paksut prikat, joiden keskireikä on ropellin kiinnityspultin paksuinen, mutta ulkokehältään ankkurin pään metalliosan kokoinen (osta samaisesta pulttiliikkeestä, jo etukäteen). Tällä kokonaisuudella pitää ankkuri kiristää niin kovaan kun uskaltaa, taasen starttikehän hammastuksesta tukea isolla ruuvimeisselillä hakien.Tämä kiristys on oltava siis huomattavasti suurempi voimaltaan, kun sitten käytät kiristysvoimana ropellin normaalia kiinnitystä. Tämä kiristysvoimaero tarvitaan varmistamaan, että aina ropelli irtoaa helpommin ankkurin kartiostaan, kuin ankkuri kampiakselin kartiosta. Minulle on tullut monta ropellia “romuissa” vastaan, jossa on jouduttu poraamaan reikä nokkalaturin ulkokehän irroitusruuvien kohdalle. Tällöin on harrastajalle käynyt niin, että ropellia irroitettaessa onkin ankkuri irronut kampiakselin kartiosta ja ropelli on edelleen kiinni ankkurissa. Tällöin ei jää muuta vaihtoehtoa tilanteen korjaamiseen kun irroittaa laturin ulkokehä, koska ankkuri ei mahdu tulemaan ulkokehästä ulos ilman sen irroittamista. Hankala tilanne siis.

    Varmista tuo pultin koko ensin kun rupeat pultti kaupoille.

    Tv Risto

    • Tätä vastausta muokkasi 3 kuukautta, 2 viikkoa sitten AvatarRisto Elo.
    #269074
    Avatarpietenpol
    Osallistuja

    Kiitos Risto vastauksestasi!

    Olen tehnyt samat havainnot ankkurin reikään kurkistellessani. Tönärillä sain mitattua sen kierteen olevaksi 20mm. Nousua en pystynyt mittaamaan. Varaosakauppiaitten luettelosta näin kuvan ulosvetäjästä (ulostyöntäjästä) ja sen tekeminen oikeiden halkaisijoiden ja nousujen jälkeen ei tosiaankaan monimutkainen juttu ole. Eipä tuo maltaita kustanna vaikka hakisin eri halkaisijaisia ja nousuisia pultteja useammankin.
    Jos joku foorumilla seikkailija muistaa / tietää nuo strategiset mitat ,niin olisin kiitollinen tiedosta.

    Pekka

    #269079
    AvatarLasse1
    Osallistuja

    Moro !
    Tuoltahan se wikistä tämäkin tieto löytyi. Ulosvetimen kierre on M20 ja nousu 1,5.
    Lasse

    #269093
    Avatarpietenpol
    Osallistuja

    Hei taas!
    Kiitos Lasse tuosta tiedosta. Tekisi mieli kysyä,että mikä on Wiki, mutta empä taida kysyäkkään. Saattaa joku LUULLA ,että vielä löytyy joku ,joka ei osaa käyttää nykyaikaisia mahdollisuuksia.

    Pekka

    Liitteet:
    #269105

    Kyseessä on 2cv-Killan netti sivulla https://www.2cv.fi olevasta vain jäsenille tarkoitetusta tietöpankista 2cv-Wiki jota voi täydentää tarpeen mukaan jos uutta pätevää tietotaitoa julkaistavaksi ilmaantuu..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #269113
    Avatarkari80
    Osallistuja
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.