• Tämä aihe sisältää 20 vastaukset, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5.3.2020 at 16:59 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #266738
    AndreACN-295
    Osallistuja

    Asensin 1-2-3- systeemiä 2cv4:ään. Kun kasasin sysyteemiä, laitoin vanhasta kärjellisestä sytytyksestä olleen kampiakselikotelon ja sytystysvempaimien kotelon välisen suojapellin paikoilleen ja se oli virhe. 1-2-3- systeemin tapit osuivat pellin reunaan sen verran, että vääntyivät sisäänpäin. Pyörijä on tosi pehmeätä metallia. Väänsin sen kevyesti suunnilleen alkuasentoon, mutta tapit hiukan hölskyy paikoillaan. Saan koneen kyllä jotenkin käyntiin, mutta en vihreän valon ennakolla vaan kääntämällä runkoa reilusti aikaisemmalle.
    Kysymys.
    1. Onko kuvasta näkyvää pyörijää ylipäänsä myynnissä? En löytänyt kuvastoista.
    2. Miten se mahtaa irrota . kuvassa näkyy ”rautalankakiinnitys”. Lähteekö se irti vain vetämällä. Kysyn kun en uskalla enempää rikkoa.
    3 Tapit on sen verran paikallaan , että niihin kyllä saa kiinni vanhat keskipakopainot. Ehkä palaan vanhaan.

    #266742
    Raimo Yrjölä
    Osallistuja

    K.o osa on osa nokka akselia,se on kutiste liitoksella kiinni nokassa,osan voi saada irti esim jäähdyttämällä mutta sitä ei myydä erikseen ja jos jostain sen saat niin asennus on tarkkaa puuhaa osa tulee asentaa samaan asentoon kuin vanhakin.

    #266747
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Osaa on kyllä saatavilla, näitä on myös myyty, joten joku osaa sen myös vaihtaa.

    Pyörijä 2CV nokka-akselin päähän

    #266749
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Olenko väärässä että asennon voi urkkia ehjästä 2CV:n moottorista, ajoitusmerkki kohdallaan. Kärkikotelossa ja 123 sytytyksessä on kuitenkin melko iso se säätövara?

    #266751
    Jasu
    Osallistuja

    Mika,laittamasi kuvan osa on se joka irrotetaan 123:n kanssa, kysyjä tarkoittaa sitä osaa joka on nokka-akselissa Raimon sanoin asennettuna. Saa irti, asennusasento on periaatteessa tarkka muttei kuitenkaan, kun sytty säädetään kärkikoteloa/123:sta kääntämällä…

    Jos se peltiosuus, joon tapit on prässäämällä kiinnitetty, on löysä,niin se on meistetty kuvassakin näkyen neljästä kohdasta tappiin kiinni, ja se tappi on sillä kutistusliitoksella nokka-akselin päässä kiinni. Ja jos pyttyjen kesken on eroa sytyn ajoituksessa, niin silloin on tuo tappi hieman vinossa nokka-akseliin nähden…

    #266753
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Totta Jasu, kirjoitin nopeammin mitä järki kulki. Eikös noit ole koputeltu oikeaan asentoon ennenkin. Varsinkin jos eivät ole ollut linjassa toisiinsa nähden ja toisen pytyn sytytys kohta pielessä.

    Nuo voisi varmasti taivutella takaisin suurinpiirtein kohdalleen ja 123 takaisin paikalleen ilman sitä suojapeltiä. Kannattaa myös varmistaa että magneetin ei pääse ottamaan kiinni 123 piirilevyyn, jotta se ei vaurioidu.

    #266755
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Saan koneen kyllä jotenkin käyntiin, mutta en vihreän valon ennakolla vaan kääntämällä runkoa reilusti aikaisemmalle.

    Säädithän ajoituksen ajoitusmerkkin kohdalle, ei yläkuolokohtaan?

    #266757
    AndreACN-295
    Osallistuja

    Säädin sen niinkuin neuvotaan. 6 mm tappi vautipyörään ja valo just just syttyy. Mikä merkki se vauhtipyörän reikä on? eikö se ole just sytytyksen kohta? Onko siinä vauhtipyörässä muitakin merkkejä?

    #266759
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Kyllä tapin merkki on sytytyksen ajoituskohta, mutta ei ole sama kuin yläkuolokohta. On tullut vastaan että on etsitty yläkuolokohta ja säädetty siihen. Sätkän moottoreissa ajoitusmerkki on moottorityypistä riippuen 8-12 astetta ennen yläkuolokohtaa.

    #266761
    AndreACN-295
    Osallistuja

    Kiitos neuvoista. Vaikuttaa vähän isolta keikalta ruveta kaivamaan esiin nokka-akselia kokonaan. Palaan vanhaan. Saan nämä ”alatapit” kyllä riittävästi tuettua paikoilleen keskipakopainojen liuskan avulla. Ei ” horju eikä heilu” sen jälkeen. Oma moka ! Palaan alkuperäiseen sytytykseen ja pienempi paha on laittaa 1-2-3 varastoon odottamaan parempia aikoja, kuin ruveta kaivamaan nokka-akselia esiin. Jos ne 1-2-3 magneettinappulat pääsee heilumaan tappien mukana, niin eihän sitä sytytystä mitenkään saa pysyvästi kohdalleen niinkuin tarkoitettu on.

    #266765
    Jasu
    Osallistuja

    Tuommoinenkin kuva löytyi…

    DSCN0577

    Jos on tarve, saattaa osat löytyä kun vähän kaivelee..?

    Liitteet:
    #266776
    AndreACN-295
    Osallistuja

    Moi Jasu. Kun näytät olevan selvästi ”puuhan päällä”, niin pystytkö sanomaan alkuperäisestä kuvasta, mitä nämä rautalangan silmukan päät pyörijässä edustaa. Luulisi niitten olevan jotenkin kytköksissä pyörijän kiinnitykseen. Ei kylmä/kuuma -kutistus tarvitse mitään rautalankoja. laitan kuvan vielä uudelleen liitteeksi

    #266785
    Jasu
    Osallistuja

    Ei miun silmään näytä olevan rautalankalenkkejä. Vähän semmoisille voi näyttää nuo lukitustyssäykset, joilla peltinen osa, jossa tapit on kiinni, on tyssätty akselinpätkään kiinni, ja tämä paketti on sillä lämpösovitteella kiinni nokka-akselin reiässä…

    Heiluuko muuten tuo peltinen kikkare akselin juuresta? Semmoinenkin on vastaan tullut, että on löystynyt sen tyssäykset, ja voi helposti löystyä jos tapit raapaisee kiinni johonkin…

    Ikävästi näyttää piirilevyn vihreää lakkaa raapaisseen ne magneetit 123:sta…

    #266787
    Jasu
    Osallistuja

    Yritin etsiä osia kuvattavaksi, hyvään jemmaan on näemmä tullut laitettua. Nokka-akselit, laakerit ja puolitoista hammaspyörää jo löytyi, oletin keskipakohäkkyröiden olleen samassa laatikossa. Etsintä jatkuu, kun vaan keksii mistä seuraavaksi etsiä…

    Hienosti kyllä muuton yhteydessä on moni asia ja osanen jossain piilossa. Sen puoli vuotta kun omaisuutta hiljalleen siirtää paikasta toiseen, välillä purkaen muuttokuormaa tuleville seuduilleen, ei vissiin voi välttyä tältä? Jännä vaan että on selkeä mielikuva missä nämäkin osat oli edellisessä osoitteessa vielä vajaan pari vuotta sitten…

    #266790
    AndreACN-295
    Osallistuja

    No hätä. Tämähän on vaan elämää ja elektroniikkaa. Arvasit oikeun vihreän murun alkuperän.Liittenä lähteen kuva. Tapit oli kääntyneet sisäänpäin, joten kehä on suht pieni. Sain koneen tulille tälläkin härpäkkeellä, joten ei se varmaan ihan risa ole. Pyörijän metallilevy on ihan timmissä eikä klappaa mihinkään suuntaan. Tappien kiinnitys on huono. Tapit heiluu sen verran, että kun koneeseen pannaan kierroksia, kaikki voimat muuttaa niiden paikkaa. Ei se niin voi toimia kunnolla, vaikka käykin. Raksin 123:n jo pois ja palasin vanhaan. Ymmärrän hyvin logistiikka ongelmiasi. Purin pääosan sätkästä 25 vuotta sitten. Nyt kun yritän kasata laitetta tyttären tyttärelle, muisti ei vaan riitä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 21)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.