Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #267703
    AvatarPersonalRaineri
    Osallistuja

    Morjes,

    Nelkuuni on nyt muutamaan kertaan tehnyt oudon yskäsykohtauksen kesken ajon ja lämmöt nousee ( ei ole mittaria,mutta jalkatilassa alkaa lämpö tuntumaan jalkoja kuumentavana).

    Eilen ajoin Lahden moottoritietä Järvenpäässä mäessä ja alkoi oireilu kuin seinä olisi tullut vastaan.Pysähdyspaikalle kitkuttelin kolmosella 70 km/h ja välillä nakutti venat ja sitten taas välillä pärski (koronan ei pitäisi tarttua elottomaan luontoon). Koko kone naksu kuumuudesta ja odottelin hetken, jotta voi taas jatkaa matkaani.

    Pärske ei loppunut jäähyttelyn jälkeen, mutta kulku parani ja ajoinkin sitten varmuuden vuoksi moottoritieltä Mäntsälän kohdalla pois ja moottorijarruttaessa rampilla alkoi Nelkku yhtäkkiä kulkemaankin ilman olematonta seinäänsä.

    Mäntsälästä Hollolaan matka meni normaalisti ajaen maantiellä 80-100 km/h välillä ilman kuumana käymistä ja pärskimistä (jaloilla oli kylmä loppumatkasta).

    Mistä tämä mysteerinen kulkemisen ongelma voi johtua?

    Taustaa vähän:

    Venat,tulpat,johdot,käret,polttoaineletkut (järjestelmä),kaasari tsekattu /puhistettu/vaihdettu/välykset kunnossa ja vielä konepeltiäkin silitin ja pussasin kattoon.

    Moottori kerää öljyä nukkuessaan ja sinistää pihamaan aamukäynnistyksessä, mutta muuten ei savuta. Öljyä on lisätty n. 2000 kilsan ajon aikana pari desiä. Lammikkoa ei tule auton alle.

    Koneella ajettu n.350 tkm ja se ei nakuta tai kolise. Ainoa kolina on ärsyttävä takahöpinäpöntön ruosteet / roskat jotka kilisee ja liikkuva lämmönvaihdin.

    Mysteerin metsästäjä Taivainen

    #267716
    AvatarKaapelimies
    Osallistuja

    rampilla alkoi Nelkku yhtäkkiä kulkemaankin ilman olematonta seinäänsä

    Olisit ottanut käsijarrun pois päältä jo aiemmin.. 😀

    #267717
    JasuJasu
    Osallistuja

    Morjes,

    Nelkuuni on nyt muutamaan kertaan tehnyt oudon yskäsykohtauksen kesken ajon ja lämmöt nousee ( ei ole mittaria,mutta jalkatilassa alkaa lämpö tuntumaan jalkoja kuumentavana).

    Koneella ajettu n.350 tkm

    Koko kone naksu kuumuudesta ja odottelin hetken, jotta voi taas jatkaa matkaani.

    Pärske ei loppunut jäähyttelyn jälkeen, mutta kulku parani ja ajoinkin sitten varmuuden vuoksi moottoritieltä Mäntsälän kohdalla pois ja moottorijarruttaessa rampilla alkoi Nelkku yhtäkkiä kulkemaankin ilman olematonta seinäänsä.
    Mistä tämä mysteerinen kulkemisen ongelma voi johtua?

    Ensiksi, Nelkku ja tuommoinen lukema. Varmaan jo kolmas ellei neljäs kone menossa…

    Toiseksi, yskähtely on yleensä merkki laihasta seoksesta, kuumeneminen ja menohalujen katoaminen samaten. Syitä tuolle voi olla:

    -väsynyt bensapumppu
    -roska kaasarissa (johon viittaisi se että moottorijarruttelun jälkeen kulkuhalut palasi)
    -ilmavuoto bensaletkussa, yleisin siellä tankin päällä eli takapenkin alla oleva letkunpätkä
    -tukossa oleva korvausilman reitti tankin korkissa. Kunnossa ollessaan pumppu osaa vetää tankin hienosti kasaan tuossa tilanteessa

    Nelkku on kyllä siitä kiva että siinä huomaa heti jos on jotain pielessä. Kun liki aina pitää ottaa kaikki mitä koneesta irtoaa, niin vähästä kun ottaa vielä vähän pois, niin ei sinne paljoa jää…

    Mites venttiilien välykset? Kuumetessaan voi alkaa tiukat välykset aiheuttaa venttiilin vuotoa, vähimmillään tehoja katoaa, pahimmillaan palaa venttiili…

    #267718
    AvatarPersonalRaineri
    Osallistuja

    Nelkussa on kolmas kone menossa, mutta tällä koneella on ajettu n. 350 tkm sen jälkeen, kun 1998 se on nokalle vaihdettu.

    Kulkimella on ajettu se n. 100 tkm enemmän.

    Pakko vielä lisätä tuohon, että kuumetessa heitti öljyä sen veren että etuhöpinäpöntön päällä savuili sitten siinä.

    “kuppilassa” pohdittiin, että olis öljy Kierto-ongelmia ja siksi kävisi kuumana.

    Pitääpä katella vielä venat uudelleen ja kattoa se tankilta lähtevä letku ennen kun romulavalle heitän ton koneen ja suunnittelen kutoseksi muuttamista.

    #267729
    JasuJasu
    Osallistuja

    Nuo kahden ekan koneen kestot on normaalimpia, pari satkua Nelkulle on ollut liki aina tavoittamaton lukema… Ja jos oikeasti on noin paljon ajettu, niin se on maailman eniten ajettu AYA2 -moottori…

    Näillä lämpötiloilla ei pitäisi olla mitenkään helppo saavuttaa ylikuumenemisia, ellei seos ole todella laihalla. Kuvatut oireet, pärskimisineen on kyllä vahvin näyttö laihasta… Ja tosiaan venttiilivälykset pienenee entisestään kun kone kuumenee…

    Jos Nelkussa olisi öljynkierto-ongelma, vika olisi jo “ajettu ulos”. Omat kokemukset kun Nelkun elämä loppuu, ekasta kolahduksesta kammella ei enää pitkälle luovita. Joskus semmoisenkin määritelmään kuullut että Wanhuksessa kun kampi alkaa kolahtaa, menee vielä sata tonnia ennen loppumista, Kutosella kesän loppuun ja Nelkulle ehkä seuraavalle bussipysäkille… Muutama Nelkku tuli omatoimisestikin ajettua loppuun, ja tosiaan siihen asti veti entistä paremmin kunnes loppui elämä…

    #267730
    AvatarPersonalRaineri
    Osallistuja

    Moro,

    Laihalla taitaa käydä, kun oikea tulppa oli räjähtänyt. Venat oli ok.

    Juuri katoin huoltokirjaa, että koneen avasi Joel n. 90 000 kilsaa sitten ja korjasi venttiilivian ja oli tässä vaiheessa jo reippaasti ylitetty 200 tkm 😀. Huoltoraportissa lukee vielä: kampi kunnossa ja kestää vielä pitkälle. Ennen tätä oli edellisenä vuonna ajettu 75 tkm työjoa Jkl – Kuopio väliä maaliskuusta joulukuuhun 😀. Niin ja öljyt vaihtuu 2 tkm välein…

    Ihmetelty on koneen kestoa, kun muistan ostaessamme Artikkelista kaksi tehdaskunnostettua nelkun konetta, niin porukka sanoi, että ei ne kestä mitään. Toinen näistä koneista on Broidilla testissä, että mitä se kestää. Nyt sillä ajettu vasta pari tuhatta.

    Joku kertoi tarinaa, että Lapissa olisi kanssa samoja kisoja ajettu nelkun koneella.

    #267732
    MasaMasa
    Osallistuja

    Tätä lukiessa tuli mieleen, että mulla yksi kutosen kone käyttäytyi samalla tavalla, mutta veto hävisi vain helteisellä ilmalla. Ryypyllä kikkailemalla sai vielä jotenkin käymään, eli tuosta päätellen bensapulasta oli kyse. Kaikki mahdollinen tuli kokeiltua mitä nyt konetta purkamatta voi tehdä, mutta vikaa ei löytynyt. Lopulta vaihdoin koko koneen. Kone on vieläkin tutkimatta, mutta epäilyni on, että imuventtiili olis jotenkin jumittanut ja alkanut vuotamaan.

    #267748
    AvatarLasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Mulla vanhuskone 425cc (21hp) teki vanhustenvaelluksella oikein kuumina kesäpäivinä vähän saman oloista kikkailua. Kun sitten pysähtyi tyhjäkäynnillä ihmettelemään ja aukomaan konepelliä, ei mitään ollut tyhjäkäynnillä havaittavissa ja kun jatkoi ajamista oli “nikellys” poissa. Porukalla oiretta pohdittiin ja tultiin siihen tulokseen, että jo paljon ajetun koneen öljynpaineen laskiessa suhteellisen alas (90C lämpö ja paine noin +-2kg) alkaa jo ehkä väljä öljypumpunpään laakerointi heittämään nokka-akselia joka heitto taas “kadottaa” jonkun venttiilin välyksen olemattomiin ja jopa johtaa venttiilin kantamiseen, josta tuo nikellys johtuu. Vanhuksessa kuten nelkussakin kun mennään max tehoila ja vaihteella säädetään nopeutta (ihan kuin ralli-autossa 😉 huomaa tuon nikellyksen melko nopeasti. Puolimatkassa säädin venttilinvälykset 0,25mm ja oire silläerää hävisi. Toki tuo edelläoleva on vain arvelua.
    Tuo nelkunkoneen uskomattoman hyvä km-suorite on varmasti pitkälti tuon 2tkm öljynvaihtovälin ansiota, kone on käynyt aina puhtailla öljyillä. Belgi-Andre antoi minulle ohjeen vaihtaa öljy, kun se tikussa alkaa näyttämään tummalta, näin kone ei koskaan käy likaisella öljyllä. Itse hän ajoi 652cc Visallaan 335tkm tuota ohjetta noudattean avaamatta konetta ja lahtiin mennessäänkään ei kone vielä vuotanut öljyä mistään.
    Lasse

    • Tätä vastausta muokkasi 6 kuukautta, 4 viikkoa sitten AvatarLasse1.
    #267769
    AvatarRisto Elo
    Osallistuja

    Mielenkiintoinen tarina. Itselläni oli aikanaan sellainen 2cv tekniikka yhdistelmä, jossa ei tainnut olla seokset ihan kohdallaan. Kulutuksesta päätelleen se oli rikkaalla. Kun sillä oli ajettu 40-50 000km se ilmeisesti karstoittui niin varsinkin lyhyessä ajossa, että matka-ajossa kesällä alkoi karstat joskus palamaan tai ehkä paremmin sanottuna hehkumaan. Se näkyi tai oikeastaan tuntui siten, että kone kesken kaiken menetti vetonsa ja yski-pärski kovasti ja nopeus tippui. Aluksi tein sen virheen, että painoin kaasua ja yritin ajaa silla niin pitkään kuin mahdollista, kun se ei jaksanut nelosella vaihdoin kolmoseen ja kaasua, kakkoseen ja lopuksi ykköselläkään ei tilanne korjaantunut. Tämän lyhyen käynnissäpito yrityksen aikana öljy koneessa kuumenivat hyvin nopeasti, ollen jo ykkösvaiheen aikana reilusti yli sata astetta silla Jaegerin mittarilla mitattuna, jossa normaalisti ajettuna oli lukemat siellä 80 asteen tuntumassa. Tämän jälkeen kone oli vaikea saada käyntiin ja hehkui selvästi paljon kuumempana kun sitä “haisteli”.
    Myöhemmin opin, että kun tuo ilmiö tuli, piti ottaa kaasulta jalka ja “tuulettaa” konetta moottori jarrutuksella. Kun kierrokset laskivat alemmaksi vaihdoin kolmosta ja annoin kaasun olla pois. Monesti hehku “sammui” jo kolmosella ja kone lähti vetämään ja toimimaan kuten ennen kohtausta. Joskus piti moottorijarruttaa kakkoselle asti. Näin toimien kohtaus meni ohi nopeammin ilman, että moottoriöljyissä näkyi mitään nousua; ei tarvinnut siis edes pysähtyä ihmettelemään/jäädyttelemään (tarpeeton alleviivataan).
    Minulla on tuo kone hyllyssä ja olenkin joskus ajatellut avata sen ja katsoa onko sen männänrenkaat meltoontuneet niistä alkupään kaasuttelu-lämmöistä, koska se koneen öljyn kulutus mielestäni kasvoi loppuaikoina. Ajelin sillä noin 80 000km, kun se moottori jäi seisomaan muusta syystä. Alussa se oli kasattu uusista osista.
    Ajattelin kertoa tälläisen tarinan ja kokemuksen mietittäväksenne. En osaa sanoa voiko olla samasta ilmiöstä tässä kyse, kun kokonaisuus on nelkkua. Minulla kokonaisuus ei ollut mitään samaa alkuperäistä tehtaan tuottamaa kokonaisuutta.

    • Tätä vastausta muokkasi 6 kuukautta, 3 viikkoa sitten AvatarRisto Elo.
    #268742
    AvatarPersonalRaineri
    Osallistuja

    Morjes, aikaa kului ja osiakin vaihtui polttoainepuolella kaikki, paitsi tankki. Venat, kaasari, pa-pumppu säädetty / putsattu / vaihdettu.

    Tänään Hämeenkoskelta Helsinkiin töihin meni mallikkaasti, mutta palatessa sai sompailla kolmoselle moottorijarrua vähän väliä, jotta kulku jatkuisi.

    Suorallahan tämä oli helppo homma, mutta ei silloin, kun ylämäkeen joutui moottorijarruttaa.

    Nelkku takasin talliin ja taitaa tämän hyvin palvellut moottori matkustaa moottorien taivaaseen.

    #269453
    AvatarPersonalRaineri
    Osallistuja

    Ongelma taitaa olla ratkaistu. Isämestarirallissa sain diagnoosin ja neuvot toimenpiteisiin Inkiläiseltä.

    Öljypumppu kulunut ja saa akselin vinoon, joka tekee taas sen, että vaikka säädöt varmasti kohdillaan, niin alkaa kantamaan. Pakopuoli muutettu 0,25 ja alkoi toimimaan.

    Nyt vasta kerkesin keskittyä nelkkuun, kun sain siihen toimivan mittaristonkin. Ajolenkki eilen meni mönkään, kun omituisesta syystä jarrupolkimen tanko oli lähtenyt kierteeltä ja tippunut lattialle. Onneksi on käsijarru, joten sain pysähtymään kotipihaan.

    Muistin kiristää sen 11 mm mutterin… Ja taas baanalle. Nelkku käy, kulkee ja ei hyydy enää. Edes isot mäet ei ollut ongelma ja ei tarvinut hakea kolmosta ollenkaan. Jaloille ei tullut kuumaa ja totteli hyvin kaasua nykimättä.

    Ajelut taitaa jatkua keväällä, kun ei kerkee katsastella, kun seisonnan aikana oli kuskin penkistä tullut mallia istu lattialla. Epäilen kovasti tallissa käyneitä lapsiani… 😀

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.