Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Tonybe 14.12.2017 klo 13:25.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #127505

    Tonybe
    Osallistuja

    Moi!
    Aloitetaan yksi Dyane projekti kertomus lisää. Näitähän ei koskaan ole liikaa.
    Tarina alkaa keväästä 97 tai 98 en muista tarkkaan enkä sitä mistä myynti ilmoituksen bongasin mutta, kuljinta piti mennä katsomaan
    Rauman lähelle. Vuosimalli 68 kiinnosti myös tiesin sen olevan vähän erikoisempi.
    Maalaistalon traktori hallista se löytyi kiiltävän sinisenä. Maalattu sadolux tai miranol maalilla. (selvisi parin vuoden päästä kun,maali käpristyi kuin koivun tuohi) Hitsattukin oli vähän sieltä ja täältä. (pakkelin määrä selvisi myös myöhemmin kun,rupesi lohkeilemaan takavalopellistä ja rutattu takakulma) normaalia tietty tämän ikäiselle. Eikä haitannut öljyä vievä nelkun kone. Kulkua löytyi tyhjäkäyntiä ei. Onneksi takalaatikossa oli orkkis woimakone ja vaihdeloota. Kaupat syntyi.

    Pientä ylläpito remonttia ja seuraavana kesänä kori pois rungolta. Pakko laittaa pari paikkaa että pysyi jalat kyydissä.
    Wanhus tekniikka vaihtui kunnostuksen jälkeen takaisin. Vaihde loota huutaa ikävästi ei kyllä ole yhtään äänieristystäkään.
    Samalla mietin jatkosuunnitelmaa. Näillä rempoilla muutama vuosi sitten isompi kunnostus. Runko alkoi antaa periksi etuakselin kohdalta
    ja takalaatikon saumoista valui ruoste vesi joten,2003 jäi vikaksi leimaus vuodeksi.
    Ajan puutteen vuoksi projetin aloittaminen siirtyi liian kauan. Ajanpuute vaivaa yhä mutta, joskus ehtii jotain tekemään.

    Kulkimen historiasta en tiedä mitään. Papereitten mukaan UR-428 on edellinen rek.tunnus.
    Onko kellekkään tuttu?

    Laitan muutamia kuvia. Aluksi vaikka C-tolpan ja kynnyksen korjausta:



    #165481

    Tonybe
    Osallistuja





    #165482
    Isoo-Jukka
    Isoo-Jukka
    Osallistuja

    Ns. ”pientä laittoo”. Hienoa työtä.

    #165483

    Lasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Kun sulla on toi uusi runko alla jiginä, saat varmasti korityöt tehtyä ”mittoihin”. Hienoa jälkeä ja kiva huomata myös asiallisten suojaimien läsnäolo, tahtoo aina välillä innostuksen lomassa itseltä unohtua. Itseään ei kannata näin mukavassa hommassa tärvellä.
    Tsemppiä vaan !!
    Lasse

    #165484
    Seppo Niemi
    Seppo Niemi
    Osallistuja

    Käytä kaikki luukut paikallaan mahdollisimman nopeasti

    #165485

    @seppon wrote:

    Käytä kaikki luukut paikallaan mahdollisimman nopeasti

    Joo samaa suosittelen..
    Heti kun pilarit A B C on sen verran valmiit että ovet voi laittaa paikoilleen niin ennen kynnyksen lopullista kiinnitystä suositellaan..
    Tuossa vaiheessa on pilattu monta hyvää rättärin koria..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. Nettij@os JP.. 🙂

    #165486

    Tonybe
    Osallistuja

    Jep. Yritin nakertaa vanhoja lattiapeltejä B-tolpan ympäriltä niin että, tolpan etu tai taka puolella on hitsattua tukea. Näin B-tolppa ei päässyt liikkumaan eteen tai taakse. Tukikehikko alusta asti tukemassa. Ongelma tuli enemmänkin C-tolppien kanssa. Molempia puolia oli korjattu jo aikaisemmin ilmeisesti useamman kerran. Mittoja otin mutta, ovien kanssa mallailin loput.

    Tästä näkee vähän ei hyvä kuvakulma.

    #165487

    Tonybe
    Osallistuja

    Täs ois muutama kuva lisää konepellin saranan ympäristön korjauksesta. Pari reikää oli paikattu jollain massalla ja niistä vuotamaan
    päässyt vesi ruostuttanut sisäpuolen kotelon aika heikoksi.

    Kotelo porattu pisteistä auki.


    Pyyhinkoneisto pysyy nyt paremmin kiinni.

    Nää happamat koko leveydeltä pois

    paikan sovittelua.

    tuulilasin alanurkka sai pikku paikan kans.

    melkeen valmis.

    valmis.

    #165488

    miki
    Jäsen

    Tuossa on hyvä meininki. Jos vain alkuperäinen kone on iskussa, kannattaa ehdottomasti säilyttää. Ja vaikkei olisikaan, kannattaa silti. En ole itse koskaan päässyt ajamaan tuolaista 21-hv wanhuskonetta, mutta jotkut väittävät kirkkain silmin sen olevan paras koskaan sätkään tehty kone. Rohkenen epäillä, mutta kunnioitan kaikkia mielipiteitä.
    Jos laatikko vähän huutaakin mutta pyörii herkästi, se luultavasti vain huutelee uusia laakereita. Voi olla vähän kiven alla, mutta ei ne vielä maailmasta loppu ole. Tietääkö joku viisas muuten miten paljon tuon laatikon välitykset poikkeaa perus 18 kaakkisen wanhuksen välityksitä, vai poikkeeaako ensinkään? Jos ei, niin silloinhan hyvän laatikon löytyminen helpottuu kummasti.

    #165489

    Tonybe
    Osallistuja

    Moottori on alkuperäismallinen AYA. Toivottavasti se tehtaalla asennettu. 12 V laturi on imu pako sarjassa kiinni. Koneen kunnostin
    aikoinaan. Pytyt ja kannet kävi koneistamolla. Männät jätin vanhat kun näytti ihan hyviltä uudet männänrenkaat laitoin kyllä.
    Uusi tai ainakin kunnostettu kampi on myös koneessa. Eli kone puoli pitäis olla kunnossa. Sen verran tuli tuolla koneella ajettua että kaasarin säätöihin pitää ainakin perehtyä kunnolla. Kylmä käynnistyvyys ja huipputeho ei ihan kohdallaan ollut. Huiput tasaisella tiellä oman mittarin mukaan noin 87km/h. 80 matka nopeus pysyi jotenkin.

    Vaihteiston välityksiä Cats`sin sivuilta jos oikein tulkitsin on tässä AYA:ssa samat välitykset kuin AZU:ssa. AZU:ssa on erona vähän tiuhempi perävälitys. AZ omaa harvemmin välitetyn laatikon kun 18 kaakkisen huipputeho löytyy 1250rpm matalammalta kuin AYA/AZU jotka jakaa saman koneen. Viisaammat saa korjata. Näin ollen mulla vois olla AZU:laatikko koska huipuista puuttuu noin 10km/h tai koneesta ei ihan huippu kierrokset irtoa.

    #165490

    miki
    Jäsen

    Okei, sitten kone ei ole se mitä tarkoitn. Alkupään Dyaneihin tehtiin 425-kuutioista wanhuskonetta kaksikurkkuisella kaasarilla. Tehoa luvattiin 21 hv. Vain yhden sellaisen olen nähnyt, -67 Dyanen keulilla.

    #165491

    Lasse1
    Osallistuja

    Moro !!
    Sen verran korjaan, ettei 21hp ollut kakskurkkuisella kaasarilla, vaan isommalla imu-pakosarjalla ja Solex 32- kaasarilla, lisäksi puristus oli 7,75 18hp:n 7,5 sijasta. Nokka-akselista en tiedä.
    Lasse

    #165492
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jep, kahta 21hp vanhus-Dyanen konetta olen tutkaillut ja toista niistä jopa pienenä poikana kaasutellut…liekö siitä peruja tämä pahanlaatuinen vinksahtaneisuuteni Dynikseen päin 🙄 Mut mut, molemmat on yksikurkkuisella.

    Onko Tonybellä sellainen 12voltin laturi imupakosarjaan kiinnitettynä, mutta kooltaan starttimoottorin kokoinen? 😯 Sillähän on ihan omanlainen pakosarjansa…ja oma lokeronsa harvinaistuvien pisteosien joukossa 😆

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

    #165493

    Tonybe
    Osallistuja

    Kyllä tää kone on 425cm. Catsin sivuilta tarkka koodi AYA A79/0 Dyanessa 8/67-3/68. Yksi kurkkuinen kaasari ja sillä Akailen mainitsemalla isolla tasavirta laturilla. Semmonen startin kokoinen.
    Miki ehkä tarkoitti AYA 2 A79/1 konetta joka on 435cm eli se ”nelkku”

    #165494
    Akaile
    Akaile
    Osallistuja

    Jos avaat sitä laturia huoltaaksesi/kunnostaaksesi, niin laita ihmeessä myös valokuvia. Voi löytyä hyviä vinkkejä varaosien kohdalle, nimittäin joitakin sovellettavia osia voi olla muissa sitikoissa.. Niinkuin PikkuOlli ja AK-65 totesivat pari kesää sitten GS:n startin hiilien soveltuvuudesta sätkän starttiin…

    Espoo-Ke-Su
    Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.